vroom skrev:Grottade ner en bit tvättsvamp för att stoppa oljedimman. Polar´n din måste haft nåt med den att göra? kanske en bit silikonslang som leder "skvättet" ner till bakdrevet intill kedjan som ett substitut för scottoiler.
Några tankar.
1. Vad du gör, plugga inte vevhusventilationen!!!

för då kommer motorn att börja ventilera ur alla packningar istället.
2. En frisk motor skvätter inte så mycket ur ventilationen så det blir inte så mycket smörja till kedjan, och blir det så sitter det ändå på bakfälgen och överallt utom på kedjan

3. Vill du dra ut ventilationen istället för att ha den gå in i luftburken så bör du först dra upp den så högt som möjligt och sen ut nånstans där det finns plats så den inte kastar ur sig en massa olja (nu märker jag att jag snackar emot mig själv i #2). Ja, drar man bara ner slangen så kommer den skicka ur sig olja med gaserna, men drar man den uppåt så orkar inte oljan med och rinner tillbaka.
4. Stuntnissar brukar dra slangen framåt och ut vid styrhuvudet nånstans. På 80-talet och mycket på Suzuki GSX1100 som hade underdimensionerad ventilation var det poppis att koppla en slang från oljepåfyllningen och sen ner i nån gammal colaburk eller nåt.
5. Om man drar ut en slang, låt den inte gå i en svacka för då kan olja bli liggande där och med tiden täppa igen.
6. F.ö. vet jag inte hur lyckat det egentligen är att dra ut ventilationen mot kedjan, för det är inte bara oljedimma som kommer, utan oförbränt bränsle, syra, koks och allt möjligt. Kort sagt, det är motorns skithål
Jag tar mig själv som exempel som vanligt

Rätt lång slang, först upp men sen fanns det ingenstans att dra ner den (pro-link och en massa skit i vägen trots ingen kedja) så jag drog den bak och lät den gå ut vid regskylten och avslutande med ett K&N vevhusventilationsfilter. Det har en gängad pinne i locket som jag har fäst i ett hål vid skylten med en liten kupolmutter Det har blivit många frågor genom året vad det är för filter som sitter där och mina svar har ibland varit ganska fantasifulla bl.a. vastegate till turbon mm.