Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Kör RC46 -99. Jag ansåg att det var dags att rengöra o smörja kedjan. När detta var gjort passade jag på att justera kedjan när jag ändå var på gång.
Efter justeringen drog jag åt Hub-bulten hårt med spärrskaft , eller,, jag trodde det,,, Efter att ha kört ca 15 mil o legat på 130 k/hm , började hojen gå ryckigt vid gaspådrag,, stannade o kollade det jag anade ; jodå mycket riktigt ; kedjan var JÄTTE slak,,!!! Det enda verktyg jag hade med som kunde användas för att fixa detta var en liten skiftnyckel o skruvmejsel. Lyckades sträcka kedjan men visste ju att den lilla skiftnyckeln inte räckte till att dra fast HUB-bulten,, Blev en spännande färd hem ; stannade några ggr o kollade : visst , kedjan började slacka igen,, Bestämde mig för att bara köra VÄLDIGT försiktigt för att komma hem och det lyckades. Så , nu har jag lärt mig ; använd rätt verktyg till varje jobb !! Har införskaffat en momentnyckel och dragit fast bulten ifråga igen. Fick ta i MYCKET hårdare än vad jag trodde skulle behövas
Efter justeringen drog jag åt Hub-bulten hårt med spärrskaft , eller,, jag trodde det,,, Efter att ha kört ca 15 mil o legat på 130 k/hm , började hojen gå ryckigt vid gaspådrag,, stannade o kollade det jag anade ; jodå mycket riktigt ; kedjan var JÄTTE slak,,!!! Det enda verktyg jag hade med som kunde användas för att fixa detta var en liten skiftnyckel o skruvmejsel. Lyckades sträcka kedjan men visste ju att den lilla skiftnyckeln inte räckte till att dra fast HUB-bulten,, Blev en spännande färd hem ; stannade några ggr o kollade : visst , kedjan började slacka igen,, Bestämde mig för att bara köra VÄLDIGT försiktigt för att komma hem och det lyckades. Så , nu har jag lärt mig ; använd rätt verktyg till varje jobb !! Har införskaffat en momentnyckel och dragit fast bulten ifråga igen. Fick ta i MYCKET hårdare än vad jag trodde skulle behövas
"Var o en blir salig på sin fason "
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
"The right tool for the right job!"pentti01 skrev:Kör RC46 -99. Jag ansåg att det var dags att rengöra o smörja kedjan.
[...]
Har införskaffat en momentnyckel och dragit fast bulten ifråga igen. Fick ta i MYCKET hårdare än vad jag trodde skulle behövas
- Montgomery Scott - (om du inte vet vem han är så kan jag avslöja det i nästa inlägg)
Nu vet jag inte hur hårt hub-bulten ska dras (står nog i boken och/eller på svingen).
Hur som... Om kedjan slackar fort utan att huben rör sig, eller om den är spänd i ett läge och slak när man vrider hjulet en bit så är kedjan slut.
Ett annat sätt att kolla om kedjan är slut är att prova att ta tag i kedjan och hårt försöka lyfta den rakt bakåt längst bak på bakdrevet. Går kedjan att lyfta ca. en halv kugg eller mer så är det slut.
På tal om att rengöra kedjan.
Använd inte avfettning det kan förstöra O-ringarna. Vill man göra ren den med lösningsmedel så är det bättre med fotogen.
En sak till.
Smörj helst kedjan direkt efter körning när den är varm. Då tränger smörjan in och ligger kvar bättre.
En kardan-åkare har yttrat sig
Men jag har kört många mil med kedja tidigare, även innan dom hade O-ringar. Det var inget kul, ett jävla slabbande och koka skiten i grafitfett. Dessutom blev det ändå inte kvar speciellt länge och då var det bara att göra om proceduren. De riktigt seriösa grabbarna hade två kedjor att växla emellan.
Det var ett kungarike när O-ringkedjorna kom.
Å andra sidan var de första O-ringkedjorna ändlösa så då fick man riva av svingen istället
Runt 1985 fick jag nog av allt slabbande med kedjespray och tvätta bakhjul, sving, kedjeskydd, för att inte tala om hur det brukar se utan inne vid framdrevet, och köpte min första kardanhoj
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Fotogentvätt av kedjan är också en sorts avfettning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
"HarmanKardon, har man stålar"köpte min första kardanhoj
Känt Tumbaordspråk.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Å Använda Yes liaså. Och vid eftertanke, all rengöring av kedjor är avfettning nödvändig, så loppet e kört, skit i å tvätta kedjan.adrian_vg skrev:Fotogentvätt av kedjan är också en sorts avfettning.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
ts det behövs ingen momentare för hubbulten. Samma skalle till oljeplugg som den bulten så en 17 lednyckel räcker gott. handkraft till oljeplugg och armbågsdito till hubben
Möjligt att någon smörjt den kontaktytan mellan lagerhållare/ sving så den glider men kanske är ett långskott. Inget fett där iaf.. däremot lite fett mellan bromsslanghållare och bultskalle är inget problem.
Möjligt att någon smörjt den kontaktytan mellan lagerhållare/ sving så den glider men kanske är ett långskott. Inget fett där iaf.. däremot lite fett mellan bromsslanghållare och bultskalle är inget problem.
Senast redigerad av vroom den mån sep 16, 2019 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Förvisso, men snällare mot gummit än vanlig kallavfettning.adrian_vg skrev:Fotogentvätt av kedjan är också en sorts avfettning.
När jag river av ventilkåporna brukar jag tvätta av dom med gummipackningarna kvar med kallavfettning. Det gör gummit mjukt, fint och lite sprött, jag har aldrig behövt byta dom på alla år, på med lite motorolja innan montering och det blir heltätt och kruttorrt.
Vad har då det här att göra med O-ringkedjan? Jo, man vill nämligen inte att O-ringarna ska bli mjuka och lite spröda.
1. Ventilkåpspackningen rör sig inte till skillnad mot kedjan.
2. Motoroljan sugs in i gummit och gör det fräscht igen och man använder inte motorolja på kedjan, utan nån torr eller halvtorr smörja.
Que? Vet inte om det är jag som har blivit trög på gamla dar, men ibland har jag svårt att hänga med i dina ordlekar https://www.harmankardon.seblacken skrev:"HarmanKardon, har man stålar"köpte min första kardanhoj
Känt Tumbaordspråk.
Tänka-tänka, ah ok. har-man-kardon så behöver man inte köpa nya kedjor . Är jag på rätt spår?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Ungefär, liasom tankegången då i Hydet/ligan/Tumba, var att, har man flis då har man råd med HarmanKardon som på den tiden var en "hyfsat" dyr Stereo. Liaså var BMW åsså dyra maskiner då. Så man kan se det ifrån två perspektiv, dels har råd med dyr skränlåda, dels har råd med en BMW som bekant har kardan(kardon) drivning.Tänka-tänka, ah ok. har-man-kardon så behöver man inte köpa nya kedjor . Är jag på rätt spår?
Därav det berömda Tumba ordspråket.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
"Lite" långsökt, men ok dåblacken skrev:Ungefär, liasom tankegången då i Hydet/ligan/Tumba, var att, har man flis då har man råd med HarmanKardon som på den tiden var en "hyfsat" dyr Stereo. Liaså var BMW åsså dyra maskiner då. Så man kan se det ifrån två perspektiv, dels har råd med dyr skränlåda, dels har råd med en BMW som bekant har kardan(kardon) drivning.Tänka-tänka, ah ok. har-man-kardon så behöver man inte köpa nya kedjor. Är jag på rätt spår?
Därav det berömda Tumba ordspråket.
Som du nog vet har jag en Baader Meinhof Wagen och om jag inte är helt felunderrättad är standardskränlådan som sitter tillverkad av Alpine, men för en "liten" extrapeng kan man få HarmanKardan (men då fick man en basdunk också ) som fortfarande räknas som "hyfsat" dyra grejer
Jag har standardgrejer, men det sitter likt förbannat 10 skränelement i min DinkyToy.
PS/ Nu blir Adrian snart sur. Det hann bara gå 4 inlägg innan tråden började spåra ur och vid 7-8 var det kört
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Det här utspelade sig på den tiden då det knappast fanns skränlådor för bil, utan det hänvisar till hemmastereo enbart.Som du nog vet har jag en Baader Meinhof Wagen och om jag inte är helt felunderrättad är standardskränlådan som sitter tillverkad av Alpine
Se där, vi tar oss, övning ger färdighet. Ska vi sikta på tre eller två inlägg?Det hann bara gå 4 inlägg innan tråden började spåra ur och vid 7-8 var det kört
Ja, ja, jag Adrian jag vet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Så det är därför automagiska kedjesmörjare som scottoil förespråkar magisk specialolja till just kedjan? till magiskt mycket pengar växellådsolja atf alt. använd motorolja(billigast) tänkte jag prova vid mitt nästa projekt som är på planeringsstadiet. två silikonslangar från behållare ner till påförare på varsin sida kedjan men måst ha två solenoider dåTyrannosaurus skrev: 2. Motoroljan sugs in i gummit och gör det fräscht igen och man använder inte motorolja på kedjan, utan nån torr eller halvtorr smörja.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Vad är det för fel på gammal hederlig symaskinsolja? Du behöver inte ha två skvättpunkter, den enda yta på kedjan som behöver yttepyttelite gegg, är dom ytor på rullarna som är i kontakt med kuggarna i dreven, så det räcker med att du ha en slang/pip eller liknande som pytsar ut "smörjan" alldeles straxt innan kedja och drev möter varandra nere på bakdrevet. Vet en som använder sig av PCV:n som låter motorns oljedimma "andas" ner på kedjan.vroom skrev:Så det är därför automagiska kedjesmörjare som scottoil förespråkar magisk specialolja till just kedjan? till magiskt mycket pengar växellådsolja atf alt. använd motorolja(billigast) tänkte jag prova vid mitt nästa projekt som är på planeringsstadiet. två silikonslangar från behållare ner till påförare på varsin sida kedjan men måst ha två solenoider dåTyrannosaurus skrev: 2. Motoroljan sugs in i gummit och gör det fräscht igen och man använder inte motorolja på kedjan, utan nån torr eller halvtorr smörja.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Det är inget fel..tänkte int påt ba..men du menar att det räcker med en "skvättpunkt" alltså? trodde i min enfaldt att två påförare är optimalt för rullmekanismens snurriga leverne..blacken skrev:Vad är det för fel på gammal hederlig symaskinsolja? Du behöver inte ha två skvättpunkter, den enda yta på kedjan som behöver yttepyttelite gegg, är dom ytor på rullarna som är i kontakt med kuggarna i dreven, så det räcker med att du ha en slang/pip eller liknande som pytsar ut "smörjan" alldeles straxt innan kedja och drev möter varandra nere på bakdrevet. Vet en som använder sig av PCV:n som låter motorns oljedimma "andas" ner på kedjan.vroom skrev:Så det är därför automagiska kedjesmörjare som scottoil förespråkar magisk specialolja till just kedjan? till magiskt mycket pengar växellådsolja atf alt. använd motorolja(billigast) tänkte jag prova vid mitt nästa projekt som är på planeringsstadiet. två silikonslangar från behållare ner till påförare på varsin sida kedjan men måst ha två solenoider dåTyrannosaurus skrev: 2. Motoroljan sugs in i gummit och gör det fräscht igen och man använder inte motorolja på kedjan, utan nån torr eller halvtorr smörja.
detta med pcv anordning låter väldig intressant!
https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... rutar-oljablacken skrev:Vet en som använder sig av PCV:n som låter motorns oljedimma "andas" ner på kedjan.
Senast redigerad av vroom den fre sep 20, 2019 18:42, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Eftersom det är en "O" eller "X" ringskedja, så sköts all smörjning "internt" så att säga, så det enda extra smörjning som är behövlig är i kontakten med rulle och drev, och den är ju på rullens "insida" typ. Polarn drog en slang ifrån PCV:n till straxt framför nedtill där kedja o drev möts, och lät slangöppningen peka bakåt med kedjerörelsen, och lade slangen så nära kedja som möjligt, och använde sig då utan den lilla luftström som kedjan skapade, för att skapa ett litet undertryck i slangen, som i sin tur drog med sig lite oljedimma på kedjan. Antar att man får baxa lite emperiskt ett tag, men idèn låter sund och möjlig. (Ända tills en kompressionsring går i någon av burkarna, då får man trycksmörjning av kedjan istället )
Man kan göra ett liknande arrangemang med konventionell oljesmörjning och bygga en anordning som använder sig utan kapillärkraften för oljematningen. (Teoretiskt sett i allafall)
Man kan göra ett liknande arrangemang med konventionell oljesmörjning och bygga en anordning som använder sig utan kapillärkraften för oljematningen. (Teoretiskt sett i allafall)
Senast redigerad av blacken den tis sep 17, 2019 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.
Visst det är fullt möjligt att använda växellådsolja alt. motorolja alt. som Blacken föreslår symaskinsolja i Scottoilern, eller låta PCV:n (antar att det är vevhusventilationen som åsyftas) smörja kedjan. Det påminner en del om Honda CB750 SOHC från tidigt 70-tal som hade ett justerbart autosmörjsystem i framdrevets axel som centrifugerade ut motorolja på kedjan.vroom skrev:Så det är därför automagiska kedjesmörjare som scottoil förespråkar magisk specialolja till just kedjan? till magiskt mycket pengar växellådsolja atf alt. använd motorolja(billigast) tänkte jag prova vid mitt nästa projekt som är på planeringsstadiet. två silikonslangar från behållare ner till påförare på varsin sida kedjan men måst ha två solenoider dåTyrannosaurus skrev:2. Motoroljan sugs in i gummit och gör det fräscht igen och man använder inte motorolja på kedjan, utan nån torr eller halvtorr smörja.
Jag antar att hojåkarna på den tiden saknade den obligatoriska oljepölen under hojarna som var standard på gamla engelska och amerikanska hojar . Så med detta system fick man sin lilla oljepöl, fast den var betydligt mindre än på nyss nämnda hojar
Jag å min sida saknande inte det (jag är väl för ung för att uppskatta paltande hojar) så jag pluggade systemet på båda mina CB750:or jag ägde.
Hur som... Det spelar ingen roll om man ställer in Scottoilern på att droppa aldrig så lite så kommer man ändå spurtlackera bakdelen på hojen, fälg, däck, kuts, bakskärm, regplåt, ev. hugger och packväska med oljedimma som i sin tur blir som en magnet för grus, damm och skit eftersom både växellåds-, motor- och symaskinsolja saknar all form av vidhäftningsförmåga.
Rättelse: Den skapar en oljefilm i motorn när den blaskar runt, men den har ingen klistrig vidhäftningsförmåga.
Bättre lösning:
Gör ren kedjan, låt den torka och använd sen nåt kedjevax. Då har man en så ren bakdel man nu kan få med en öppen kedja.
Vill man ha det renare får man välja remdrift, men det finns inga sporthojar som har det, eller ännu renare kardan, finns ett fåtal halvsporthojar som har det.
Tidigare finns det slutna heltäckande kedjeskydd som fylldes med fett av märket Becker (inte samma som packväskorna).
+ Kedjan höll ca. 10.000 mil.
- Dom var ruskigt dyra och bökiga att montera.
Jag kanske har sett en (1) på alla år och tror inte dom tillverkas längre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal