Då får man vara djäkligt försiktig, bäst är en kylarkompressor, som håller samma tryck hela tiden, och du kan röra sig fritt runt "Bettan" utan att behöva dribbla med en luftslang/blåsmunstycke samtidigt.Hondis skrev:Har fått det tipset och det känns som att det krävs för att hitta läckan.blacken skrev:Ett annat tips, låna en kylarkompressor av någon välvillig individ, som är försedd med en sådan, då kan du trycksätta hela systemet utan att behöva ha "Bettan" igång, och flura i lugn och ro vars det skvätter någonstans.
Borde egentligen fungera med att bara trycksätta det med en kompressor lite försiktigt om man sätter en nippel på någon av slangarna?
VFR-en läcker glykol men vart?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Det ska inte behöva limmas, jag menar bara att fabriken kanske gör det för att slippa hålla på att efterdra. Där måste det ju vara tätt direkt och då använder dom i vissa fall genvägar.Hondis skrev:Ska kolla med firman som sålde dom om det ska behöva limmas eller något liknande...Tyrannosaurus skrev:Och framför allt. Montera inte all plast innan du är säker på att det är tätt. Som sagt, nya slangar kan dumma sig lite innan dom har blivit varma och kalla några gånger, så det kan t.o.m. behövas flera efterdragningar. Sånt görs på fabriken original, dessutom kan jag tänka mig att dom har nåt slags klister på anslutningarna.
Men nu har du köpt eftermarknadsslangar, det är säkert inget fel på dom, men då får själv du göra det fabriken gör åt dig när du köper ett nytt fordon som inte får läcka.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Jo jag förstår att man måste köra väldigt försiktigt med kompressorn så man inte blåser packningar mm men man får ta vad man har till hands..blacken skrev:Då får man vara djäkligt försiktig, bäst är en kylarkompressor, som håller samma tryck hela tiden, och du kan röra sig fritt runt "Bettan" utan att behöva dribbla med en luftslang/blåsmunstycke samtidigt.Hondis skrev:Har fått det tipset och det känns som att det krävs för att hitta läckan.blacken skrev:Ett annat tips, låna en kylarkompressor av någon välvillig individ, som är försedd med en sådan, då kan du trycksätta hela systemet utan att behöva ha "Bettan" igång, och flura i lugn och ro vars det skvätter någonstans.
Borde egentligen fungera med att bara trycksätta det med en kompressor lite försiktigt om man sätter en nippel på någon av slangarna?
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Kan ju i och för sig vara så att dom har ett medel på insidan på sina originalslangar som aktiveras av värme och därefter *limmas fast av sig självt..Tyrannosaurus skrev:Det ska inte behöva limmas, jag menar bara att fabriken kanske gör det för att slippa hålla på att efterdra. Där måste det ju vara tätt direkt och då använder dom i vissa fall genvägar.Hondis skrev:Ska kolla med firman som sålde dom om det ska behöva limmas eller något liknande...Tyrannosaurus skrev:Och framför allt. Montera inte all plast innan du är säker på att det är tätt. Som sagt, nya slangar kan dumma sig lite innan dom har blivit varma och kalla några gånger, så det kan t.o.m. behövas flera efterdragningar. Sånt görs på fabriken original, dessutom kan jag tänka mig att dom har nåt slags klister på anslutningarna.
Men nu har du köpt eftermarknadsslangar, det är säkert inget fel på dom, men då får själv du göra det fabriken gör åt dig när du köper ett nytt fordon som inte får läcka.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Du sa det, så är det nog.Hondis skrev:Kan ju i och för sig vara så att dom har ett medel på insidan på sina originalslangar som aktiveras av värme och därefter *limmas fast av sig självt..
På klassiska VF måste ju kylaren tömmas och plockas bort för ventilservice och jag har konstaterat att trots att många år har förflutit så får jag fortfarande jucka loss slangarna med en polygrip för att kunna dra av dom. Det kan iofs också vara glykolen i sin själv tillsammans med värmen som funkar som klister. Men när det var helt nytt kan jag tänka mig att det är nåt medel i slangarna eller på anslutningarna.
Hur som, det lär bli tätt. Det var ju nån annan här som också hade bytt slangar och jag tror att han också hade läckage i början.
Skruva inte åt klämmorna för hårt bara. Anslutningarna är i mjukt tunn aluminium och kan lätt deformeras. Jag brukar använda en 6-kantshylsa på ett mejselhandtag (klämmorna på "Ödlan" har spår och 6-kantsfattning). Då får man inte för mycket kraft och risken är mindre att slinta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Glykolen klistrar nog allt fast slangarna liteTyrannosaurus skrev:Du sa det, så är det nog.Hondis skrev:Kan ju i och för sig vara så att dom har ett medel på insidan på sina originalslangar som aktiveras av värme och därefter *limmas fast av sig självt..
På klassiska VF måste ju kylaren tömmas och plockas bort för ventilservice och jag har konstaterat att trots att många år har förflutit så får jag fortfarande jucka loss slangarna med en polygrip för att kunna dra av dom. Det kan iofs också vara glykolen i sin själv tillsammans med värmen som funkar som klister. Men när det var helt nytt kan jag tänka mig att det är nåt medel i slangarna eller på anslutningarna.
Hur som, det lär bli tätt. Det var ju nån annan här som också hade bytt slangar och jag tror att han också hade läckage i början.
Skruva inte åt klämmorna för hårt bara. Anslutningarna är i mjukt tunn aluminium och kan lätt deformeras. Jag brukar använda en 6-kantshylsa på ett mejselhandtag (klämmorna på "Ödlan" har spår och 6-kantsfattning). Då får man inte för mycket kraft och risken är mindre att slinta.
Jag har nog ev dragit åt lite hårt ska erkännas men går alltid att rätta till i efterhand

Får helt enkelt ta och beställa mig ett kit med kylartrycksprovarsats så jag kan hålla ett jämnt tryck utan att blåsa packningarna och så jag kan ha tank mm demonterad och hojen avstängd som blacken rekommenderade.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Har för mig att jag har sett nåt sånt hos Feltema. Sen får du också tänka på att värmen gör att det tätar bättre med tiden. Om det bara kommer några droppar så är det inga problem, det kommer täta efter ett tag. Men om det pissar så måste det fixas.Hondis skrev:Får helt enkelt ta och beställa mig ett kit med kylartrycksprovarsats så jag kan hålla ett jämnt tryck utan att blåsa packningarna och så jag kan ha tank mm demonterad och hojen avstängd som blacken rekommenderade.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Det droppar så det nästan rinner. Kan ju vara så att det självläker med tiden men vill få det tätt då jag har besiktning på hojen nästa vecka..Tyrannosaurus skrev:Har för mig att jag har sett nåt sånt hos Feltema. Sen får du också tänka på att värmen gör att det tätar bättre med tiden. Om det bara kommer några droppar så är det inga problem, det kommer täta efter ett tag. Men om det pissar så måste det fixas.Hondis skrev:Får helt enkelt ta och beställa mig ett kit med kylartrycksprovarsats så jag kan hålla ett jämnt tryck utan att blåsa packningarna och så jag kan ha tank mm demonterad och hojen avstängd som blacken rekommenderade.
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Fick hem tryckmätarna idag!
Någon som har koll på hur högt tryck det blir i kylarsystemet?

Någon som har koll på hur högt tryck det blir i kylarsystemet?

Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Hej Hondis... Vet inte vilket tryck det är, men förmodligen inte så högt. Tänker man på en ång tabell, så skulle jag gissa på max 0.5-1 bar. MAX.
Ta det försiktigt och håll oss uppdaterade.
ONEPLUS 6
Ta det försiktigt och håll oss uppdaterade.

ONEPLUS 6
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Det står i verkstadshandboken vad det ska vara för tryck. Det här är iofs min, men jag kan tänka mig att det är nåt liknande på Viffer.
- Bilagor
-
- Radiator inspection.jpg
- (87.45 KiB) Nerladdad 25 gånger
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Har nu varit ute och testat nya tryckmätinstrumentet och tryckte upp lite mer än 1 bars tryck.
Tack för hjälpen med vilket tryck jag skulle ha
Dom nya slangarna håller fint men hittade en läcka i en packning.
Hade aldrig upptäckt det utan det nya verktyget ska jag erkänna då det knappt var synligt..
Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.
Kan man ta loss den utan att tömma systemet igen på all kylvätska?

Tack för hjälpen med vilket tryck jag skulle ha

Dom nya slangarna håller fint men hittade en läcka i en packning.
Hade aldrig upptäckt det utan det nya verktyget ska jag erkänna då det knappt var synligt..
Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.
Kan man ta loss den utan att tömma systemet igen på all kylvätska?

Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Lite otydlig bild vart den är placerad blev det visst, ursäkta för det
Från termostaten och in i motorn sitter den.


Från termostaten och in i motorn sitter den.

Senast redigerad av Hondis den tis maj 21, 2019 06:20, redigerad totalt 1 gånger.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Sök på hojens modellbeteckning och fiche. De flesta utländska (kanske vissa svenska också) reservdelsfirmor brukar ha det online. Kan tänka mig att t.ex. David Silver har det och det finns många andra.Hondis skrev:Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.
Det är f.ö. inte M8:or, utan M6:or med 8 mm skalle.
Absolut! Det värsta som kan hända är att kylvätska läcker utKan man ta loss den utan att tömma systemet igen på all kylvätska?

Låt säga så här. Om den sitter under kylarhöjd kommer det läcka mer än om det sitter i höjd med kylaren.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Självklart är det såTyrannosaurus skrev:Sök på hojens modellbeteckning och fiche. De flesta utländska (kanske vissa svenska också) reservdelsfirmor brukar ha det online. Kan tänka mig att t.ex. David Silver har det och det finns många andra.Hondis skrev:Någon som vet vad den packningen kan heta?
Sitter med 2 st M8-or.
Det är f.ö. inte M8:or, utan M6:or med 8 mm skalle.
