Laddregulator, eller?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Laddregulator, eller?

#1 Inlägg av joch »

Halloj,

Min stackars VFR laddar inte. Jag trodde förstås att det var laddregulatorn som gått sönder, så jag bytte den. Tyvärr hjäpte det inte alls, utan den laddar precis lika lite som tidigare.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag har mätt motståndet mellan de gula kablarna som kommer från alternatorn, och de visar alla runt 0.5 ohm som de ska enligt serviceboken.

Någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare?

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#2 Inlägg av Hulk »

Har du följt "Troubleshooting" schemat i manualen :?:
I manualen till min 750 -95 är det ett bra schema där man testar i olika steg resp. del.
VFR750-95

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hur friskt är batteriet? Det som hojen ger är väldigt lite ström, så ett batteri kan i vissa fall förefalla att vara ok och ta emot laddning från en laddare men tar ändå vara för dåligt och inte emot laddning från generatorn.

Mät rakt över polerna på batteriet med en voltmätare när motorn går. Det ska visa minst 12,5V och upp till ca. 14V beroende på batteriets kondition. Du kan också kolla om halvljuset blir starkare när du varvar lite (måste vara mörk för att se det).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av joch »

Tyrannosaurus skrev:Hur friskt är batteriet? Det som hojen ger är väldigt lite ström, så ett batteri kan i vissa fall förefalla att vara ok och ta emot laddning från en laddare men tar ändå vara för dåligt och inte emot laddning från generatorn.

Mät rakt över polerna på batteriet med en voltmätare när motorn går. Det ska visa minst 12,5V och upp till ca. 14V beroende på batteriets kondition. Du kan också kolla om halvljuset blir starkare när du varvar lite (måste vara mörk för att se det).
Batteriet är helt nytt. Den visar runt 12.8V när jag startar, så tickar den neråt långsamt när motorn är igång. Det jag mäter är bara spänningen i batteriet som försvinner, så ingen laddspänning verkar komma fram.

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av joch »

Ok, det var tydligen statorn som var bränd.

Den såg ut ungefär så här:

Bild

En bra guide för att byta finns här:

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=35062

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

joch skrev:Ok, det var tydligen statorn som var bränd.
Statorn blir mörkade efter en tid av oljan och värmen, så man kan inte bara gå på utseendet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av joch »

Tyrannosaurus skrev:
joch skrev:Ok, det var tydligen statorn som var bränd.
Statorn blir mörkade efter en tid av oljan och värmen, så man kan inte bara gå på utseendet.
Den var trasig. Det var direktkontakt mellan slingorna när jag mätte och den gav inte mer än ett par volt på sin höjd.

Jag köpte en ny av Funbike som i sin tur beställer från Duells. Problemet är att den nya jag fick var aningen mindre i diameter (cirka 8mm). Kikar man på Duells hemsida så finns det en enda stator för vfr 2003, och det är den med deras produktnummer 11-122, och det var också den jag fick.

Jag kikade på http://www.electrexworld.co.uk där den kommer ifrån, och där finns mycket riktigt G52 som jag fick av Funbike, men det finns också en G89 som är för vtec, men den finns inte hos Duells. Konstigt!

Hur som helst, om jag mäter spänningen från generatorn så får jag 14 volt, vilket är alldeles för lite antar jag. Om jag inte minns fel så ska det ligga på cirka 40 volt. Det måste ju betyda att statorn som jag fick av Funbike inte är ok. Det är inte så konstigt eftersom att den har lite mindre diameter, så den kommer ju längre ifrån magneten.

Någon som vet något man kan göra? Ska prata med Funbike på måndag morgon och se vad de säger. Den ska också besiktas på måndag så man får väl hoppas att den klarar det utan att dö. :)

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av joch »

Ja, då var allt färdigt och man kan äntligen åka igen! :D (fast det blir byte av bakdäck i morgon, men det är en annan sak.)

Ok, så det var i alla fall statorn som var bränd. Jag beställde en genom Funbike (som i sin tur beställer från Duells), men den jag fick var fel. Det stog nämligen fel i Duells sortiment. Enligt dem är det samma stator från 98 och framåt, vilket inte stämmer.

Efter det blev det att beställa original, och den här gången gick det mycket bättre. (fick också ett bra pris på grund av allt strul, så tack Funbike!)

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#9 Inlägg av Bananolja »

Misstänker att min oxå e paj. Två laddregulatorer har pajat på kort tid. Jag mätte spänningen i kabelskon till laddregulatorn och fick bara ca 4 Volt. Eller ger generatorn ström när laddregulatorn är urkopplad?

I vilket fall, hur mycket fick du pynta? Såg att det finns på ebay för 120 euro.

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av joch »

Bananolja skrev:Misstänker att min oxå e paj. Två laddregulatorer har pajat på kort tid. Jag mätte spänningen i kabelskon till laddregulatorn och fick bara ca 4 Volt. Eller ger generatorn ström när laddregulatorn är urkopplad?

I vilket fall, hur mycket fick du pynta? Såg att det finns på ebay för 120 euro.
Jag har inte kört den utan laddregulatorn så jag vet inte vad den visar då. Mät gärna resistansen mellan de tre gula kablarna från generatorn när motorn är av och se om du får någon resistans eller om det är direktkontakt. Det ska vara mellan 0,1 och 1,0 ohm. Min nya ger exakt 0,3 mellan alla tre.

På vilken sida av laddregulatorn mätte du? På likspänningssidan bör det vara över 13,5 volt.

Du kan också prova att mäta spänningen från laddregulatorn när motorn är på och se om du får något vettigt resultat. Man brukar komma åt med en multimeter vid kontakten. Glöm inte att ändra multimetern till växelspänning. ;)

Kan ju rekommendera följande länk för lite rolig läsning:

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... howforum=7

Jag köpte en originalstator, och de är inte helt billiga. Jag fick ett bra pris för allt strul som blev med att de beställde fel. Det kan ju finnas någon som kan linda om den också. Du kan ju alltid höra omkring där du bor.

Tänk bara på att det står fel i Duells sortiment, så kolla så de inte beställer fel om du köper från en butik. Det står att den är för 98 och framåt, men den passar bara till 98 till 01 eller liknande.

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#11 Inlägg av Bananolja »

Jag har 0.8ohm mellan alla tre gula kablar och ingen ström mot jord på nån av kablarna, verkar alltså ok. Generatorn ger 24-25V växelspänning, är det bra?
Laddregulatorn är utan tvekan bränd, frågan är bara om det är pga att generatorn e paj.

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av joch »

Bananolja skrev:Jag har 0.8ohm mellan alla tre gula kablar och ingen ström mot jord på nån av kablarna, verkar alltså ok. Generatorn ger 24-25V växelspänning, är det bra?
Laddregulatorn är utan tvekan bränd, frågan är bara om det är pga att generatorn e paj.
25V låter rimligt för ungefär 2000 rpm. Det bör öka med cirka 13V för varje 1000 rpm.

Det kanske kan vara en idé att öppna generatorn och bara kika på statorn. På min kunde jag se att den såg väldigt konstig ut på ett ställe. Nästan som att isoleringen har bubblat.

Om generatorn ger för hög ström till regulatorn kommer den att bli väldigt varm och gå sönder, så det är kanske en trolig orsak.

Lite mer läsning finns iallafall här.

http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... ostcount=1
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... hp?t=76159
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=29102

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddregulator, eller?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Finns det något egenvärde att byta till en mosfet-R/R även om den "vanliga" R/R:en inte har lagt av (än...)?

Noterar att även min R/R på det österrikiska järnet vars namn inte ska nämnas, blir glödhet efter en stunds körning trots en bättre placering i fartvinden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddregulator, eller?

#14 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Finns det något egenvärde att byta till en mosfet-R/R även om den "vanliga" R/R:en inte har lagt av (än...)?

Noterar att även min R/R på det österrikiska järnet vars namn inte ska nämnas, blir glödhet efter en stunds körning trots en bättre placering i fartvinden.
Ja i förebyggande syfte, mosfet blir inte lika varm = längre livslängd
+ om man byter till en som klarar mer effekt så har man dubbla fördelar då den är gjord för att kunna avge mer värme
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddregulator, eller?

#15 Inlägg av adrian_vg »

Tack Gsson.

Låter som lite vinterjobb med klippning och lödning. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar