MagnusFbg skrev:Tyrannosaurus skrev:Den är ju som du sa kopplad till en förgrening, men vart går den sen på din hoj? Eller var börjar den? (beroende på hur man tänker)
Frågan är vad som skulle hända om du öppnade den helt?
Den delar upp sig och går till alla förgasarna, in i ganska stora hål strax nedanför svarta "toppen" på förgasarna. Du ser hålen som ganska tydliga på bilden längre upp i tråden.
Spännande tanke med att helt sonika ta bort det. Men samtidigt, om Honda lagt pengar på att utveckla en finurlig placering på en filterhållare får jag för mig att det fyller någon funktion. Har iaf köpt ett standardfilter som jag kommer klippa till rätt storlek, spraya med WD-40 och så får vi se. Kan ju inte gärna göra något sämre!
De svarta topparna är locken till vakuumklockorna som membranen och trottlarna sitter under.
Det blev inte av att gå ner till garaget idag för att titta hur det ser ut på min, ska försöka ta det imorgon.
Ja varför Honda har lagt pengar på skumma konstruktioner kan man fråga sig. Att köpa ett originalfilter som man sen ska klippa till för att det ska passa låter onekligen skumt. Min gissning är att det är en totalt onödig pryl som kanske kan ha nåt med avgasrening (eller "emission control system" som det heter i verkstadshandboken) att göra.
Det finns åtskilliga grejer på hojar som är helt onödiga, några exempel:
- En skumgummiring ovanför packboxarna i gaffeln som fanns på en del hojar på 80-talet.
- Jag hade en stor svart burk som som utgjorde vevhusventilationen satt bakom bakre cylindern och måste ha monterats innan motorn, för enda sättet att få bort den var att med kniv skära sönder den i småbitar.
- Små metallock som satt över luftskruvarna och måste borras, dras i en plåtskruv och dras ur med tång för att kunna justera luftskruvarna. Dessa lock ska sen ersättas med nya (glöm det!)
- Tidigare hade Honda ett automatiskt kedjesmörjningssystem där motorolja slungades ut vid framdrevet. Jättebra att smörja kedjan med motorolja, för det sitter ju kvar - Inte!
Kan nämna att jag har en hel avdelning i boken som heter just "emission control system" som behandlar allt från luftburk via vevhusventilation till avgassystem och vad man inte får göra "by federal law" varav jag har brutit mot
allt, så om jag hade bott i Staterna så skulle jag troligen ha åkt in i ett "federal penitentiary"
Nåt av de värsta och dyraste onödiga delarna på hojen är nog det som heter "evaporative emission control system", kolla här
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg
Tack och lov är min hoj inte en California modell så det här skitsystemet fanns inte på den. Men jag vet att förgasarna på den modellen är annorlunda och har fler hål för diverse slangar.
Det kan alltså vara så att nyare hojar som VFR har nån enklare form av ett sånt system.
Här syns skillnaden på den vanliga och CA-modellen:
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... iagram.jpg
Tre helsidor i verkstadshandboken som behandlar systemet och där kan vi snacka om att Honda har lagt åtskilligt med pengar på ett helt värdelöst system för att blidka byråkraterna i Staterna:
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg
Här är hela boken som bilder:
http://www.cantonmg.com/stewsplace/Shop ... 1100C.html
Det ärt iofs "C"-modellen, Magna, men motorerna och förgasarna efter luftburken är näst intill identiska.
Lite fler bilder, är det nåt som kanske känns igen på din hoj?
https://www.google.se/search?q=v65+sabr ... DXIQsAQIaQ
När jag googlar lite på VFR och "carbon canister", "evap" eller hela det långa "evaporative emission control system" så får jag lite träffar.
Hittade också en äldre tråd här på forumet om det med länk till bild och allt inkl. svar från mig
viewtopic.php?f=6&t=4133
Låt säga så här: Skulle jag få råda så skulle skiten saneras och åka all världens väg
Hittade ännu mer:
http://vfrworld.com/forums/showthread.p ... ner-lately
Boxen kallas tydligen " sub air cleaner", alltså typ ett EVAP-system som ska stänga inne bensinångor när motorn är avstängd. O så bra med grejer som bara ställer till problem - SCHAAAAAS!
Liten rättelse:
Avluftningen är tydligen flotörhus ventilationen, trodde det var den du menade.
Sub air slangens grovlek ser ut att vara misstänkt lik en vevhusventilationsslang. Men jag har ändå svårt att tänka mig att det är nåt som behövs utan har troligen bara med nån form av rening att göra = Bort!
Det skulle iofs kunna bli att det behövs någon slags justering om man tar bort den, men allra minst lär det nog vara något/några hål som måste pluggas.