750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare

#16 Inlägg av MagnusFbg »

Tyrannosaurus skrev:Den är ju som du sa kopplad till en förgrening, men vart går den sen på din hoj? Eller var börjar den? (beroende på hur man tänker)
Frågan är vad som skulle hända om du öppnade den helt?
Den delar upp sig och går till alla förgasarna, in i ganska stora hål strax nedanför svarta "toppen" på förgasarna. Du ser hålen som ganska tydliga på bilden längre upp i tråden.
Spännande tanke med att helt sonika ta bort det. Men samtidigt, om Honda lagt pengar på att utveckla en finurlig placering på en filterhållare får jag för mig att det fyller någon funktion. Har iaf köpt ett standardfilter som jag kommer klippa till rätt storlek, spraya med WD-40 och så får vi se. Kan ju inte gärna göra något sämre!
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

MagnusFbg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Den är ju som du sa kopplad till en förgrening, men vart går den sen på din hoj? Eller var börjar den? (beroende på hur man tänker)
Frågan är vad som skulle hända om du öppnade den helt?
Den delar upp sig och går till alla förgasarna, in i ganska stora hål strax nedanför svarta "toppen" på förgasarna. Du ser hålen som ganska tydliga på bilden längre upp i tråden.
Spännande tanke med att helt sonika ta bort det. Men samtidigt, om Honda lagt pengar på att utveckla en finurlig placering på en filterhållare får jag för mig att det fyller någon funktion. Har iaf köpt ett standardfilter som jag kommer klippa till rätt storlek, spraya med WD-40 och så får vi se. Kan ju inte gärna göra något sämre!
De svarta topparna är locken till vakuumklockorna som membranen och trottlarna sitter under.
Det blev inte av att gå ner till garaget idag för att titta hur det ser ut på min, ska försöka ta det imorgon.

Ja varför Honda har lagt pengar på skumma konstruktioner kan man fråga sig. Att köpa ett originalfilter som man sen ska klippa till för att det ska passa låter onekligen skumt. Min gissning är att det är en totalt onödig pryl som kanske kan ha nåt med avgasrening (eller "emission control system" som det heter i verkstadshandboken) att göra.

Det finns åtskilliga grejer på hojar som är helt onödiga, några exempel:
- En skumgummiring ovanför packboxarna i gaffeln som fanns på en del hojar på 80-talet.
- Jag hade en stor svart burk som som utgjorde vevhusventilationen satt bakom bakre cylindern och måste ha monterats innan motorn, för enda sättet att få bort den var att med kniv skära sönder den i småbitar.
- Små metallock som satt över luftskruvarna och måste borras, dras i en plåtskruv och dras ur med tång för att kunna justera luftskruvarna. Dessa lock ska sen ersättas med nya (glöm det!)
- Tidigare hade Honda ett automatiskt kedjesmörjningssystem där motorolja slungades ut vid framdrevet. Jättebra att smörja kedjan med motorolja, för det sitter ju kvar - Inte!

Kan nämna att jag har en hel avdelning i boken som heter just "emission control system" som behandlar allt från luftburk via vevhusventilation till avgassystem och vad man inte får göra "by federal law" varav jag har brutit mot allt, så om jag hade bott i Staterna så skulle jag troligen ha åkt in i ett "federal penitentiary" :lol:

Nåt av de värsta och dyraste onödiga delarna på hojen är nog det som heter "evaporative emission control system", kolla här http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg

Tack och lov är min hoj inte en California modell så det här skitsystemet fanns inte på den. Men jag vet att förgasarna på den modellen är annorlunda och har fler hål för diverse slangar.
Det kan alltså vara så att nyare hojar som VFR har nån enklare form av ett sånt system.

Här syns skillnaden på den vanliga och CA-modellen: http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... iagram.jpg

Tre helsidor i verkstadshandboken som behandlar systemet och där kan vi snacka om att Honda har lagt åtskilligt med pengar på ett helt värdelöst system för att blidka byråkraterna i Staterna:
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg
http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... ontrol.jpg

Här är hela boken som bilder: http://www.cantonmg.com/stewsplace/Shop ... 1100C.html
Det ärt iofs "C"-modellen, Magna, men motorerna och förgasarna efter luftburken är näst intill identiska.

Lite fler bilder, är det nåt som kanske känns igen på din hoj?
https://www.google.se/search?q=v65+sabr ... DXIQsAQIaQ

När jag googlar lite på VFR och "carbon canister", "evap" eller hela det långa "evaporative emission control system" så får jag lite träffar.

Hittade också en äldre tråd här på forumet om det med länk till bild och allt inkl. svar från mig viewtopic.php?f=6&t=4133 :mrgreen:
Låt säga så här: Skulle jag få råda så skulle skiten saneras och åka all världens väg :twisted:

Hittade ännu mer: http://vfrworld.com/forums/showthread.p ... ner-lately
Boxen kallas tydligen " sub air cleaner", alltså typ ett EVAP-system som ska stänga inne bensinångor när motorn är avstängd. O så bra med grejer som bara ställer till problem - SCHAAAAAS! :lol: :wink:

Liten rättelse:
Avluftningen är tydligen flotörhus ventilationen, trodde det var den du menade.
Sub air slangens grovlek ser ut att vara misstänkt lik en vevhusventilationsslang. Men jag har ändå svårt att tänka mig att det är nåt som behövs utan har troligen bara med nån form av rening att göra = Bort!
Det skulle iofs kunna bli att det behövs någon slags justering om man tar bort den, men allra minst lär det nog vara något/några hål som måste pluggas.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare

#18 Inlägg av MagnusFbg »

Tack! Shit vad mycket info! :)

Börjar med att reda ut ett missförstånd - det var inte ett originalfilter jag köpte, utan en 40*40 cm stor filterduk som jag tänker klippa ut en passande bit från.
Jag har sett i servicemanualen att det skiljer mycket på CA-modellerna, de verkar tydligen ha mycket hårdare utsläppsregler där. Min är ingen CA-modell, men visst kan det vara så att denna konstruktion är för att inte släppa ut bensinångor. Samtidigt skrivs det att "...om filtret blir igensatt". Det måste väl innebära att luft sugs in? Och så långt jag förstår av kemi fastnar väl inte bensinångor (lättflyktiga) i filter? Så jag skulle nog mer tro att detta handlar om att filtrera bort ev smuts ur luft påväg in, förmodligen till vakuumklockorna. Har jag fattar rätt att dessa vakuumklockor styr trottlarna via membranen?

Tack igen för alla svar. Ska kolla igenom länkarna du skickade!
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

MagnusFbg skrev:Tack! Shit vad mycket info! :)

Börjar med att reda ut ett missförstånd - det var inte ett originalfilter jag köpte, utan en 40*40 cm stor filterduk som jag tänker klippa ut en passande bit från.
Jag har sett i servicemanualen att det skiljer mycket på CA-modellerna, de verkar tydligen ha mycket hårdare utsläppsregler där. Min är ingen CA-modell, men visst kan det vara så att denna konstruktion är för att inte släppa ut bensinångor. Samtidigt skrivs det att "...om filtret blir igensatt". Det måste väl innebära att luft sugs in? Och så långt jag förstår av kemi fastnar väl inte bensinångor (lättflyktiga) i filter? Så jag skulle nog mer tro att detta handlar om att filtrera bort ev smuts ur luft påväg in, förmodligen till vakuumklockorna. Har jag fattar rätt att dessa vakuumklockor styr trottlarna via membranen?

Tack igen för alla svar. Ska kolla igenom länkarna du skickade!
Vakuumklockorna har ingen koppling till något externt system. När man gasar öppnas spjällen och skapar ett vakuum i insuget som gör så att trottlarna lyfter. Detta styrs via små hål i botten på trottlarna.
Där är skillnaden mot mekaniska gasare.
- I vakuum- eller CV-förgasare styr du bara spjällen med gashandtaget som sen påverkar trottlarna.
- I mekaniska förgasare är gashandtaget direkt kopplat till trottlarna. Såna förgasare användes åtminstone tidigare ofta för trimning, du har nog hört talas om Mikuni eller Kehin "smoothbore" och "flatslide" (åtminstone Kehin har gasare som heter "CR Downdraft" som passar på VF/R, men det rör sig om 10-20.000 och det vet jag inte om det är värt).

Fördelen med såna är att man får mer pulver, nackdelen är att man dränker motorn om man slår på för fort. Med CV-gasare kan du slå på hur fort du vill, det är ändå vakuumet som styr trottlarna. Det som händer rent praktiskt om du slår på fullt blixtsnabbt är att trottlarna slår i taket vilket gör att vakuumet försvinner, då åker trottlarna ner igen och börjar sen lyfta lite långsammare.
Det här går så fort så det är inget du känner, men det syns tydligt när man bänkar och slår på fullt direkt:
- Med CV-förgasare hickar motorn till och kommer sen.
- Med mekaniska svimmar motorn och säger bara "BLÖÖÖÖÖ" :P
Håller man kvar i det läget så dör den.

Jag vet inte om sub air systemet påverkar det här på nåt sätt. Du skulle kunna höra med nån som håller på med bänkning och Dynojet (samma företag som säljer Power Commander till spruthojar), dom borde veta vad det är för skit, om det behövs och om man kan ta bort det.
Du skulle kunna göra en enkel test själv genom att dra av slangen från "sub air cleaner", tillfälligt plugga den och se vad som händer. Men jag kan tänka mig att det kan behövas någon justering för att få det att funka.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nu har jag varit i garaget och tittat.
Rören som jag snackade om kallas "air joint pipes". Dom sitter två och två 1-3 och 2-4, sen är dom förbundna med en slang och sen är det en slang till som går ut i luften. Så det ena röret har en nippel och det andra två.

Rören går in ganska högt upp på förgasarna på luftburksidan strax under vakuumklockorna. Men det är ganska tunna rör och slangar, ungefär som soppaslangen.

Den enda burken jag har (hade) förutom luftburken är vevhusventilationsburken som syns här http://www.cantonmg.com/stewsplace/VF11 ... elPump.jpg

Fast eftersom det här är "C":n ser inte riktigt likadant ut som på min. Den nedre burken finns inte och den övre är större. Även luftburken är större och locken på sidorna finns inte.
Men för att beskriva bilden som är det något vanligare systemet så är den övre burken oljeseparatorn och den nedre kläggburken med tömningsslangen längst till höger på bilden.

Någon "sub air cleaner" finns inte förutom EVAP-systemet på CA-modellerna. Så min mest kvalificerade gissning är att "sub air cleaner" är en slags enklare variant på EVAP och det går nog inte bara att slita bort det och tro att det ska funka, utan det måste nog isf pluggas och förgasarna kanske justeras lite. Men som sagt, det borde folket som håller på med Dynojet kunna och veta vad och hur man ska göra.

Får du ingen ordning på det nu kan jag rekommendera att skaffa ett Dynojet kit som bl.a. ger bättre gasrespons och en av grejerna man då gör är att borra upp vakuumlyfthålen i trottlarna. Jag vet inte om det gäller för alla kit, men för en del (jag gjorde det). Då får du även anledning att kolla över och smörja membranen.
OBS! Om man borrar lyfthålen så är det viktigt att efteråt tvätta bort alla metallspån med avfettning och vatten, låt sen torka och smörj membranen med silikonspray och resten av förgasarnas innanmäte med 5-56 eller WD-40 (det är i stort sett samma sak).

Jag kan f.ö. nämna att även Dynojet användning är "forbidden by federal law" i Staterna med en varningsmarkering med texten "only for track use", men "I don't give a f**k" :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#21 Inlägg av MagnusFbg »

Avrapportering:
Först och främst - stort tack till alla som bidragit med tankar och kunskap!

Idag kom de sista delarna på plats och det var dags att dra igång efter nån månads mek. God damn it!, vad nöjd jag blev när alla problem verkar lösta. Går som en klocka igen, inte ett spår av tidigare problemen. Tyvärr vet jag ju inte till 100% vad jag gjort som gjorde att allt funkar. Men här är i varje fall en genomgång på vad jag gjort.
1. Bytt luftfilter
2. Bytt bränslefilter
Detta gjorde jag först, men det gav ingen skillnad.
3. Delvis rengjort förgasare (flottörhus, lossat och blåst genom munstycken och övriga öppna delar av förgasarna (inte öppnat vakuumklockorna, dock))
4. Duschat knasarna med 5-56.
5. Tryckt allt på plats och hållit tummarna!

Skulle inte bli alltför förvånad om allt snart skiter sig igen, men då är jag snart tillbaka och ställer nya frågor :yada
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

MagnusFbg skrev:Avrapportering:
Först och främst - stort tack till alla som bidragit med tankar och kunskap!

Idag kom de sista delarna på plats och det var dags att dra igång efter nån månads mek. God damn it!, vad nöjd jag blev när alla problem verkar lösta. Går som en klocka igen, inte ett spår av tidigare problemen. Tyvärr vet jag ju inte till 100% vad jag gjort som gjorde att allt funkar. Men här är i varje fall en genomgång på vad jag gjort.
1. Bytt luftfilter
2. Bytt bränslefilter
Detta gjorde jag först, men det gav ingen skillnad.
3. Delvis rengjort förgasare (flottörhus, lossat och blåst genom munstycken och övriga öppna delar av förgasarna (inte öppnat vakuumklockorna, dock))
4. Duschat knasarna med 5-56.
5. Tryckt allt på plats och hållit tummarna!

Skulle inte bli alltför förvånad om allt snart skiter sig igen, men då är jag snart tillbaka och ställer nya frågor :yada
Grattis! :D
Troligen då en kombination av 3 och 4 eftersom 5-56 löser och smörjer.
Ett bra sätt att förebygga framtida problem är:
1. Skvätta i lite diesel eller injektorcleaner i tanken nån gång ibland.
2. Tömma förgasarna på hösten när du ställer den för vintern. Det och lite olja i tändstiftshålen (vartefter man vevar runt lite på starten) eliminerar behovet att starta då och då under vintern som många gör åså geggar inte knasarna ihop och cyllarna håller sig blanka och fina.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#23 Inlägg av tersan »

MagnusFbg skrev:Skulle inte bli alltför förvånad om allt snart skiter sig igen, men då är jag snart tillbaka och ställer nya frågor
Jag gillar din inställning!
Men just nu gläds jag med dig, inget är så kul som de där korta stunderna när allt fungerar som man vill! :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
MagnusFbg skrev:Skulle inte bli alltför förvånad om allt snart skiter sig igen, men då är jag snart tillbaka och ställer nya frågor
Jag gillar din inställning!
Men just nu gläds jag med dig, inget är så kul som de där korta stunderna när allt fungerar som man vill! :D
+1

Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#25 Inlägg av MagnusFbg »

Tyrannosaurus skrev:Det och lite olja i tändstiftshålen (vartefter man vevar runt lite på starten) eliminerar behovet att starta då och då under vintern som många gör åså geggar inte knasarna ihop och cyllarna håller sig blanka och fina.
Hur menar du - ut med stiften, i med lite olja och tillbaka med stift? Och sen veva runt lite på startmotorn?
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

MagnusFbg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det och lite olja i tändstiftshålen (vartefter man vevar runt lite på starten) eliminerar behovet att starta då och då under vintern som många gör åså geggar inte knasarna ihop och cyllarna håller sig blanka och fina.
Hur menar du - ut med stiften, i med lite olja och tillbaka med stift? Och sen veva runt lite på startmotorn?
Ja precis. Men det spelar ingen roll om du har stiften ur eller i när du vevar runt. Det enda är att om du ska slå av dödaren innan du vevar runt, det är speciellt viktigt om du har stiften ur eftersom det annars blir det överslag vilket kan sabba tändsystemet eller spolarna.

Det är skillnad när man t.ex. kollar gnistan på ett stift för då har man ju stiftet i tändhatten och jordar mot toppen.

Ja just, förgasarna ska vara tömda och soppakranen avstängd annars lär den ju starta, alternativt fylla burkarna med bränsle och då försvinner ju oljan. Vitsen är ju att oljan ska ligga kvar tills man startar på våren med det lilla blåa rökmolnet som då bildas av oljan :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#27 Inlägg av Henkan »

En sak att tänka på när man tömmer gasarna är att dom kan läcka ganska mycket på våren när man fyller dom igen. Dock brukar dom tätna efter något dygn när tätningarna svällt....

Det lilla filtret ni har pratat om bytte jag för ett antal år sedan, det är ett mjukt "luddigt" skumplastfilter....typ.
Det skulle dränkas med olja innan montering, ungefär som ett sportluftfilter till bilen.
Vad jag förstått så ska det vara ett ventilationsfilter till förgasarna, en tanke är att det är ett system som "dämpar" förgasarna. Istället för förgasarolja. Kommer inte riktigt ihåg då det är ett antal år sedan, men luft passerar åt båda hållen igenom filtret har jag för mig......
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Skriv svar