Feltemas finns inte ens med, liasom billigt är inte alltid bäst och just vinter, suger feltemas batterier, (egen erfarenhet) Har ett nytt gel från feltema i knarren, få se hur det är om några år.adrian_vg skrev:Jag köper ju bara beggade hojar, ofta runt tio år gamla. Dessa brukar inte ha originalbatterierna kvar, men vanligen kända tredjepartsmärken.M@rtini skrev:Har oftast kört 4 år med mina nya hojar utan att varken haft några problem med batterierna, eller behövt byta batteri på någon av dem. Sen jag tog körkort och började köra hoj 1990, tror jag inte att varit tvungen att byta batteri mer än 1 eller kanske 2 gånger. Medans ni som köper budget verkar byta vart och vartannat år, när man läser i de olika trådarna här på forumet.![]()
Hur många batterier har du själv bytt på motsvarande tid tex?
Det händer att jag ibland fått byta dessa efter ett eller ett par års ägande. De batterier jag då köpt har varit Biltema-batterier. Dessa har jag inte behövt byta öht, utan har fått följa med till nya ägaren.
Det enda Biltema-batteriet jag fått byta har varit det som satt i Edwin, en Honda XL600R-'82, som hade ett mini-mikro-batteri för blinkersernas och elhandskarnas skull (ingen elstart bara kick) och som jag använde för vinterpendling. Det batteriet fick jag byta efter en säsong. Minns inte vad som var fel, om det bara sprack pga kyla eller om det helt enkelt blev utslitet.
Ett vifferexempel var batteriet jag köpte till svartviffern, som utvecklade voltreg/likrikt-problem under det andra årets ägande tror jag det var. Köpte ett nytt batteri i samma veva, och det batteriet fick vara kvar i tre-fyra år till utan problem, om nya ägaren sen bytte vet jag inte.
Till min första mc, en BMW R100RS, som är erkänt tung på batteriet vid start var jag tvungen att byta det i stort sett varje säsong. Det var bara Yuasa som gjorde så starka batteriet i den storleken i början på 90-talet. Det var ganska kännbart i plånboken då för en student.![]()
Till familjens bilar köper jag också Biltema-batterier. Har aldrig haft problem där heller, på något sätt.
Jag tar inte hand om batterierna på nåt speciellt försiktigt sätt annat än underhållsladdar med en Ctek MXS5 då och då, och oftare under vintern.
I den mån det finns köper jag bara gelbatterier (mc), eller underhållsfria typer (bil) från Biltema, så jag slipper slabba med vattenkollen (finns det såna öppna batterier kvar alls på marknaden idag?).
Att andra byter batterier var och vartannat år vet jag inte vad det beror på. Kanske att man kör för lite, och/eller inte underhållsladdar under året?
Jag känner iaf inte igen det påstådda problemet med budget-batterier för min egen del.
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ar-1112386