Starter Valves

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Starter Valves

#1 Inlägg av Göingen »

Är det någon här på forumet som skruvat på "Starter Valves"?
Det är dessa ventiler som synkar cylindrarna på tomgång och lågvarv.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... article=32
Min -00:a går väl inte direkt ojämt på tomgång men få saker är så bra att de inte kan bli bättre.

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#2 Inlägg av JohanL »

Hej.

Det som beskrivs är i princip mycket likt en förgasarsynkronisering. Det är klart värt att göra. Har ingen erfarenhet av hur det är på insprutare men har läst på bla. sporthoj.com att det kan vara väl värt att göra en "synkning" även på insprutare.

Det där såg ganska enklet ut att komma åt så det är väl inte mycket att fundera på. På förgasar modeller av VFR är det varmt och trångt när man ska skruva på justeringen...

Har du inget mätverktyg redan så köp inget. Gör ditt egna!

Jag köpte 4x5m slang två T skarvar och byggde ihop på bräda på liknande sätt som verktyget i bilden. Absloluta värdet på nivån är ju helt ointressant det är bara att alla får samma nivå. Fylde slangarna med tvåtaktsolja som var lagom seg för att fungara bra. Oljan orsakar dessutom inte någor direkt problem om synkninen är så fel att man riskerar att dra in i motorn. Givetvis bör man väl vara uppmärksam och stänga av om så verkar vara fallet. Justera och testa igen.

Två saker jag tyckte var praktiskt när jag gjorde förgasar justering.
Justerade enbart två förgasare åt gången Ref Cylinder mot En annan. Klämde av de andra slangaran.

När de var justerade i "par" så alla var i rätt "världsdel" körde jag alla fyra för att få skåda och eventuellt justera mycket lite till.


Johan

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#3 Inlägg av Swedan »

Öpp
Läs manualen en gång till....
Endast cyl 1 och 2 skall vara lika. 3 ska ligga ca 20 under och 4 ca 10 under 1 och 2.
Om man har behövt justera tomgången under justeringens gång, skall justeringen göras om.
Jag fick göra den 3 gånger, men det var det värt och motorn drar nu fint från ca 2000varv på högsta växeln utan protester som innan.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#4 Inlägg av Göingen »

Verkar tydligen värt besväret, kollegor!
Klockor kan jag låna av en kompis.
Swedan skrev:Endast cyl 1 och 2 skall vara lika. 3 ska ligga ca 20 under och 4 ca 10 under 1 och 2.
Swedan, vet du anledningen till att inte alla cylindrar ska ha samma värde?
För mig verkar det lite skumt, men det finns säkert en anledning

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#5 Inlägg av Swedan »

Stabilare gång är troligtvis anledningen.
Skapas liksom ett litet statiskt tryck som motverkar vandrande varv.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar