Har aldrig bytt koppling på något av mina fordon någonsin, så har ingen referens för när den "känns" sliten.
Hur vet man när man ska byta?
Finns det någon tumregel om hur långt ut eller in kopplingsgreppet ska gripa in innan det är dags för byte?
Byta koppling
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Byta koppling
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta koppling
Generellt sett, så ju längre ut den tar, ju mera slitna är lamellerna. Men annars så prova med hur lätt kopplingen slirar, dvs kan du få den att slira bara om du antingen ställer knarren med framhjulet mot en vägg eller liknande och enkelt få slir på typ 3:an eller 4.ans växel, dvs handtagelt helt utsläppt i båda fallen mao du kan släppa handtaget och motorn stannar inte på moderat varvtal. Eller om du kan klippa handbromsen (samma tillvägagångssätt) och du får slir på lamellerna på samma växlar, så är det dags att byta..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byta koppling
Fast eftersom det är hydraulisk koppling så känner man inte skillnaden som med vajerkoppling. Kör på hög växel och med ganska hög belastning och dutta till kopplingen lite, den skall då slira till snabbt men greppa direkt, gör den inte det så kan den vara på väg att bli sliten.
Dutta = tryck till handtaget snabbt och släpp, inte hela vägen in utan bara så varvet ökar. Ja och tänk på att ha hög växel annars finns risken att du skickar upp framhjulet i luften
Dutta = tryck till handtaget snabbt och släpp, inte hela vägen in utan bara så varvet ökar. Ja och tänk på att ha hög växel annars finns risken att du skickar upp framhjulet i luften

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta koppling
Tack båda, prövar era tips.
Tycker den börjar greppa ganska långt ut. Krypkör dessutom ganska mycket dagligen i rusningen...
Svartviffern har gått ca 4100 mil nu. Kan man säga nåt ungefärligt miltal när kopplingen börjar ge med sig?
Tycker den börjar greppa ganska långt ut. Krypkör dessutom ganska mycket dagligen i rusningen...
Svartviffern har gått ca 4100 mil nu. Kan man säga nåt ungefärligt miltal när kopplingen börjar ge med sig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta koppling
Mnaeee, det är helt beroende på körsätt, man kan bränna en koppling väldans snabbt och man kan få den att funka i många år och mil. Men en bra fingervisning kan man få av tillverkarens rekommendationer vad miltalet anbelangar. Men man ska inte ta dom allt för hårt,för dom vill ju även tjäna lite stålar på sina produkter, så därför så "kan" deras rekommendationer angående miltal, vara "lite anpassande" deras (tillverkarnas) bankkonto.
Man kan även få en annan indikation på kopplingens slitage, och det är bromsvätskenivån i burken, den sjunker ju mera hydrauliken justerar för slitaget. Men generellt sagt/sett funkar kopplingen för normal körning utan problem, så är det bara att glatt brumma vidare, oavsett miltal eller tillverkares "rekommendationer". Så enkelt är det i bland, underförstått att man då och då testar kopplingen som tidigare beskrivits...
Man kan även få en annan indikation på kopplingens slitage, och det är bromsvätskenivån i burken, den sjunker ju mera hydrauliken justerar för slitaget. Men generellt sagt/sett funkar kopplingen för normal körning utan problem, så är det bara att glatt brumma vidare, oavsett miltal eller tillverkares "rekommendationer". Så enkelt är det i bland, underförstått att man då och då testar kopplingen som tidigare beskrivits...
Jodå det som skiljer hydraulisk ifrån mekanisk är att det finns en "viss" "självjustering" på/i den (det finns ju en justering för kopplingsspelet uppe på handtaget) och mera "utväxlad" än en mekanisk dito, men man får samma "tapp" i spelet/vägen" på pedalens/handtagets "arbetscykel". Dvs den tar längre och längre upp/ut när den börjar att bli sleten även med hydraulisk manöverering av kopplingen. Dvs när "självjusteringen" (justeringen) inte längre kan kompensera för lamellernas slitage, så kan det ej bli nödvändigt frigångsspel vid pedal/handtag och den "tar högre" som det heter.Fast eftersom det är hydraulisk koppling så känner man inte skillnaden som med vajerkoppling.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02