Tips, termokontakt (för kylfläkt) Honda VF 1000/750

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
peo
Medlem

Tips, termokontakt (för kylfläkt) Honda VF 1000/750

#1 Inlägg av peo »

Lägger upp mitt 2 år gamla inlägg här med, så att så många (de få som vi är) som möjligt med VF1000/VF750 kan få nytta av det..

Det handlar kortfattat om problem med att kylfläktarna på min VF1000 startade när kylvattnet redan kokade och började välla över..

---

Hej!

Vill bara dela med mig resultatet av en halvtimmas bläddrande i katalog över termokontakter m.m hos Skellefteå El & Diesel..

Var ute efter en termokontakt som slår igång kylfläktarna på min VF1000F innan motorn kokar och kylvattnet flödar över via expansionskärlet..

Det blev en hel del bläddrande fram och tillbaks i katalogen för att hitta en med lagom låg temperatur för start, rätt gänga, lagom kort känselkropp, och lagom liten fattning för att kunna få plats att dra fast den på kylaren + att den skulle gå att få tag på.

Den vi hittade är för Hyundai Elantra, Excel och Pony, motorstorlekar 1.3 - 1.6, samt för nån Mitsubishi

Originalnr Hyundai
25360-24000
25360-24050

Originalnr Mitsubitchi
25360-24000

Facet (tillverkarn) nr 7.5150, kostade då jag köpte den strax under 250:-

Kontakten stämmer inte, men det är bara kapa bort Hyundaikontakten och ersätta den med två flatstiftskontakter.

Har inte datat för kontakten nedskrivet, men en sökning efter orig nr gav ett resultat (http://www.yiparts.com/Part/fr/WOKMCS) som verkar bekant, sluter vid 85 grader, och bryter kretsen när tempen gått ner till 80 grader.

/PeO
--

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... F-1000-750

insu
Donator 2008

Re: Tips, termokontakt (för kylfläkt) Honda VF 1000/750

#2 Inlägg av insu »

Inte för att det gäller mig med just detta tips, men det är kanon att det läggs ut så fler kan ha nytta av det, alla som har lösningar borde göra det. :D
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:Inte för att det gäller mig med just detta tips, men det är kanon att det läggs ut så fler kan ha nytta av det, alla som har lösningar borde göra det. :D
Tänkte nåt liknande för andra delar och årsmodeller...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

stimpen
Medlem

#4 Inlägg av stimpen »

Är det en egenskap att termokontakten slår till vid väldigt hög temp? Har en vfr750 -86. Lätden stå och gå till tempmätaren kom upp på max och kylvätska började rinna ur slangarna till expansionsskärlet utan att fläkten startat men då vågade jag inte testa längre utan körde och kylde ner motorn.

Användarvisningsbild
Söderberg
Medlem
Kontakt:

Sv: Tips, termokontakt (för kylfläkt) Honda VF 1000/750

#5 Inlägg av Söderberg »

stimpen skrev:Är det en egenskap att termokontakten slår till vid väldigt hög temp? Har en vfr750 -86. Lätden stå och gå till tempmätaren kom upp på max och kylvätska började rinna ur slangarna till expansionsskärlet utan att fläkten startat men då vågade jag inte testa längre utan körde och kylde ner motorn.
Det är inte ovanligt att fläktar på bilar startar vid 95-100 grader. Jag undrar däremot när fläkten skall starta på min -99:a.
VFR 800 FI -99. Snabbaste färgen, röd!
ATGATT

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#6 Inlägg av Donner »

stimpen skrev:Är det en egenskap att termokontakten slår till vid väldigt hög temp? Har en vfr750 -86. Lätden stå och gå till tempmätaren kom upp på max och kylvätska började rinna ur slangarna till expansionsskärlet utan att fläkten startat men då vågade jag inte testa längre utan körde och kylde ner motorn.
Det verkar inte normalt, vet du om din fläkt fungerar? Gå upp på max skall det inte göra.

Söderberg skrev:
Det är inte ovanligt att fläktar på bilar startar vid 95-100 grader. Jag undrar däremot när fläkten skall starta på min -99:a.
106-108 grader.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det var mest VF1000 som hade det problemet och speciellt då VF1000R -84
Ett problem var att den hade två kylare varav den mindre satt uppe i kåpan = högre och alltså dit det varmaste vattnet går och där finns inga fläktar.
Från -85 ändrades den, extrakylaren hamnade istället i spoilern och den fick en oljekylare i kåpan istället vilket minskade problemen. Som både hängslen och livrem isolerades även tanken med alufolie undertill, den fick luftgaller under soffan och större luftuttag i kåpan.

Andra lösningar till fläkten som främst VF-åkare har gjort är att byta fläkttermostaten mot den från VF400F och/eller (vilket jag har gjort) montera en manuell brytare så man kan köra den fläkten lite extra om man tycker att det blir för varmt.
Det senare går att göra på alla Honda för den som vill, det är vara att koppla ihop kablarna från fläkttermostaten över en egen brytare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Kovamies
Medlem

#8 Inlägg av Kovamies »

Jag har nyligen skaffat en vf750f -84. Hos Honda kostar termostat 880kr .. Finns det andra mc eller bil modeller som använder sej av liknande termostat ?

Och vilken vf400f årsmodell har temp. givare som passar min hoj ?

Mvh Janne
VFR750F -92 Röd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

Kovamies skrev:Jag har nyligen skaffat en vf750f -84. Hos Honda kostar termostat 880kr .. Finns det andra mc eller bil modeller som använder sej av liknande termostat ?
En OEM-termostat kostar 37 pund hos David Silver. Finns säkert ännu billigare om man letar lite på Ebay. Vad som passar från andra modeller törs jag dock inte svara på.
VFR750F -92, grön

Kovamies
Medlem

#10 Inlägg av Kovamies »

Skrev fel , menade att tempgivaren som sitter på den nedersta kylaren kostar 882kr och termostaten 507kr. Jag var säker på att dessa skulle behöva bytas med tanke på att hojen ståt still i 10år :D men idag fick jag igång henne, :headbang var inget fel på kylningen ! Ska gå genom hojen ordentligt o sen blir det besiktning! Lär återkomma här senare hehe. Tack för snabba svar

Mvh Janne
VFR750F -92 Röd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#11 Inlägg av tersan »

Att inte börja byta saker på måfå brukar vara bra för plånboken, även om jag själv syndar ibland... :wink:

Låter klokt att besikta och sen lägga lite mil på hojen så att ev fel visar sig. Att stå still i tio år behöver inte vara dåligt, men det beror förstås på hur den förvarats.
VFR750F -92, grön

Kovamies
Medlem

#12 Inlägg av Kovamies »

tersan skrev:Att inte börja byta saker på måfå brukar vara bra för plånboken, även om jag själv syndar ibland... :wink:

Låter klokt att besikta och sen lägga lite mil på hojen så att ev fel visar sig. Att stå still i tio år behöver inte vara dåligt, men det beror förstås på hur den förvarats.
Sant :) kommer nån enstaka droppe från kylar pluggen från den nedersta kylaren. Pluggen är av plast så den får jag byta.
Kopplingen var ett helv@tte att lufta tills jag upptäckte att ena hålet vid påfyllningen var täppt, blir nog att byta kolven o packningarna vid handtaget. Är det David silver spares som är billigast om man ska renovera kopplings handtaget ? (Clutch-Master-Cylinder-Rebuild-Kit) 590kr inkl frakt och tull.
v4market.com har för 32US men vad frakten o tullen blir vet jag inte..
VFR750F -92 Röd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#13 Inlägg av tersan »

David Silver har bra grejor och oftast bra priser. Kolla med CMSNL också, eller leta på Ebay (med risk för dåliga piratdelar, förstås...).

32 dollar från USA ska inte medföra nån tull, men frakten blir ibland dyr om de alls skickar till Europa.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kovamies skrev:Och vilken vf400f årsmodell har temp. givare som passar min hoj ?
Alla passar på alla, samma gänga.

Men som Tersan säger:
tersan skrev:Att inte börja byta saker på måfå brukar vara bra för plånboken, även om jag själv syndar ibland... :wink:
Med en enkel manuell brytare och lite kolla på tempmätaren kommer man rätt långt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar