Mcn dör med ljusen på

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Thorbear
Medlem

Mcn dör med ljusen på

#1 Inlägg av Thorbear »

Hej,
köpte en vfr 750 -95 för en dryg månad sedan.

Igår när jag var ute och åkte så slutade plötsligt hastighetsmätaren att fungera och en stund senare small det till och motorcykeln stannade.
Lysen, blinkers etc fungerade så batteriet verkade inte urladdat men den ville inte alls starta via elstarten, lät heldött.
Efter rullstart så gick den kanske 100m (utan att hastighetsmätaren fungerade och när den var startad fungerade inte heller blinkers) innan den stannade igen.
Kollade då så säkringarna var hela, stängde av lyset och rullstartade en sista gång då det inte var mer än 500m hem.
Utan lysena påslagna så fungerade hastighetsmätaren och motorcykeln rullade hela vägen hem.

När motorcykeln varit avstängd någon timma provade jag elstarten och då fungerade det att starta men vågade inte köra iväg.
Har nu provat med ett annat batteri (som inte är helt fräscht så kan kanske inte helt utesluta batterifel men troligtvis ej det), startade på elen, hastighetsmätaren gick även med lysena på, men efter ca 5 minuter så slutade hastighetsmätaren fungera så jag slog av lysena och då gick motorcykeln hela vägen dit jag skulle.

Ska iväg och köpa en multimeter och ett nytt batteri (hade ändå tänkt göra det) och mäta upp båda gamla batterierna samt mäta med motor igång och varv på för att testa laddningsregulatorn, är jag på rätt spår om jag misstänker laddningsregulatorn i det här fallet eller är det något annat jag bör misstänka?

Någon som vet om laddningsregulator från en cbr600 -87 fungerar till en vfr750 -95?

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Kontakt:

Sv: Mcn dör med ljusen på

#2 Inlägg av jenshenrik »

Det ser ud til at være din regulator, der er död.
Kontroller spændingen på batteriet, når motoren er startet med lys og 4000 omdrejninger.
Der skal være mellem 13,6 og 14,4 volt.

Regulatoren fra en 87 CBR er ikke Plug & Play til din VFR.

Du kan købe denne, der er billig, men fungerer udemærket :)
Der er oxå et skema, der viser, hvilke der passer sammen :)

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 0336679484

Held og lykke :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Skriv svar