Synka förgasarna

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
mikaeljohansson
Medlem

Synka förgasarna

#1 Inlägg av mikaeljohansson »

Jag införskaffade ett smidigt instrument!
http://www.carbtune.co.uk/inst.html som jag synkade förgasarna med, det är 4 dämpade metall stavar i den som sugs upp istället för fladdrande visare. Det var stor skillnad först som jag kunde skruva så dom drar lika! Svarar som ett pistolskott nu. :wink:
Njaeej, det gjorde den väl före också, men det känns bra att det är rätt.
Jag köpte även Biltema komp mätare, fast det var inte rätt gänga med i satsen men det fixades sig med ett slaktat tändstift jag limmade på, så nu är det kollat också, låg inom toleransen bra 12-13 bar, men det krävdes att den var varmkörd och gaspådrag/batteri fullt.
Bilagor
2013-03-03 17.43.58.jpg
2013-03-03 17.43.58.jpg (106.62 KiB) Visad 6094 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"

--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ---- ;-)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: synka förgasarna

#2 Inlägg av tersan »

De där är bra! Har varit sugen på en rätt länge, har ju en gammal Alfa med dubbla Weber som behöver justering också...

Kompprov ska förresten göras med varm motor och öppna spjäll, och det viktiga är inte värdet i sig utan att alla cylindrarna är hyfsat lika.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Vad får man ge för en Carbtune enl bild?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mikaeljohansson
Medlem

#4 Inlägg av mikaeljohansson »

Jag gav totalt 688 kr med frakt för den, på carbtune.co.uk
inklusive extra 4 metallnipplar som kan sitta kvar (med silikonproppar) till nästa gång
det följer med plastnipplar till slangarna som kopplas på insugsrören, som man skall skruva fram och tillbaka annars.
på senare viffer modeller tror jag nipplar är standard, men på min var det M5 skruvar som plugg!

Jag använde en vinkelskruvmejsel med 7 mm hylsa för att justera, det var kanon smidigt! köpt på Jula, vinkelchuck 59:-
Mvh Micke
Bilagor
CIMG1031.jpg
CIMG1031.jpg (70.73 KiB) Visad 6071 gånger
Senast redigerad av mikaeljohansson den ons aug 07, 2013 16:08, redigerad totalt 5 gång.
1991 VFR750 vit "Blondie"

--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ---- ;-)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

mikaeljohansson skrev:Jag gav totalt 688 kr för carbtunen från den sidan carbtune.co.uk
inklusive extra 4 metallnipplar som kan sitta kvar (med silikonproppar) till nästa gång
annars är det med plastnipplar till slangarna som kopplas på grenröret, som man skall skruva fram och tillbaka.
på senare modeller tror nipplar är standard, men på min var det M5 skruvar som plugg!

Jag använde en vinkelskruvmejsel med 7 mm hylsa för att justera, det var kanon smidigt! köpt för länge sen på Jula, har jag för mig
Mvh Micke
Tack!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Synka förgasarna

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag köpte en mercurygage (kvicksilverstaplar) från JC Whitney för flera år sen (säljs inte längre vad jag vet).
"Streng verboten" hade tullen fått reda på vad som låg i paketet så hade dom väl skrikit rakt ut :twisted:
Hanteras varsamt, massa säkerhetsinstruktioner medföljde, bl.a. får man inte varva för mycket eftersom motorn då kan suga i sig smörjan. Fördelen är att dom är betydligt exaktare än klockor och även exaktare än Carbtune vars första version hade stora problem med att metallstängerna fastnade.

En enklare och nästan gratis version är annars att göra som en polare.
Man tager fyra långa transparenta plastslangar och fäster dom på en planka. Längst ner en behållare med vatten (kan färgar med lämplig kulör så att det syns bättre) och en femte slang som får agera lufthål. Plankas kan graderas med lite streck så att det är lättare att se var man är.
Sen kopplar man slangarnas överdelar (alltså det som går över plankan) till motorns insugsrör via nipplar som man antingen själv tillverkar eller köper.

Notera att plankan måste vara ganska lång och slangarna relativt grova och att det gärna ska sitta en stryphål i slangarna, annars säger det bara "slurp".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar