Hur märker man att det är dax o fixa framgafflen ?
Har inga läckage men känns som de glappar om man gungar hojen
De är inte styrlagret de är jag 100 på.
Käns lite som att gaffler hoppar ihopa 5mm innan den börjar dämpa typ.
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Ss 8 är det rekommenderat enligt verkstadsboken ( en honda olja). Vad det motsvarar i kvalitet hos andra märken vet jag inte. Men när jag har bytt på viffern använt mig av castrol 10w och det har funkat bra. Notera att en 10w från ett oljemärke har inte samma egenskaper som 10w från annat oljemärke. Det kan tom då motsvara deras 5w. En riktig djungel det där med gaffelolja.
Så bra svar kan jag inte ge dig om biltemas, över hur den passar och vilken sort man ska gå på.
Vore intressant o veta vad andra kör på
Btw, med bussningar menar jag de glidbussningar som finns inne i gaffeln. När man byter packboxarna brukar man byta även dessa då de slits.
Aha du tänker på kopparlagerna då e ja med.
Men inge glapp i längsled utan är när man ska komprimera dämpningen som den liksom hoppar ner 4-5 mm innan den dämpar.
Precis som om de e förlite olja typ..
Linus Eriksson
Honda Nörd !
------------------------
LinusE skrev:
Men inge glapp i längsled utan är när man ska komprimera dämpningen som den liksom hoppar ner 4-5 mm innan den dämpar.
Precis som om de e förlite olja typ..
Sådär känns det på min också... Tycker även att den kan kännas lite svampig i ingången av en kurva.
Då är det nog läge att plocka ner gaffeln, även om det bara är oljebyte som krävs är det ju skönt att se så att allt övrigt är ok. Det är ju dessutom ett förhållandevis lindrigt jobb.
När det gäller olja kör jag på Castrols gaffelolja, 5w. Dock måste jag nog riva gaffeln igen i vinter, det visar sig läcka från de nedre skruvarna (vilket inte märks när hjulaxeln sitter i... men det retar mig), och då byter jag nog till 10w. Visserligen är fjädringen otroligt mycket bättre än innan genomgången med fjädrar/packboxar/olja, men det känns som om det ska vara lite tjockare olja i den.
Jaha då var ny olja i och dämparen dämpar fint o följsamt,
Dock var klonkandet kvar o efter mer sökande så hittar jag att de är skivorna.
Dom flytande skivorna som "klonkar" i sina ringar
Alltså helt normalt
Aja oljan var okej men nu e du kanoners ny så nöjd man gjorde bytet ändå (Y)
Linus Eriksson
Honda Nörd !
------------------------