danlse skrev:Hej igen,
Resultat av mätningar med startknapen intryckt:
-Spänning över batteriet 10.7V
-Spänning på utgående kabel från startreläet 10.6V(antar att det är Ok att mäta där istället för på startmotorn?)
- Spänning mellan polerna på startrelät 0.6V (osäker mätning men det var det lägsta värdet jag kunde se med min Biltema multimeter)
Känns inte som det finns några direkta fel att läsa ut av detta, eller?
Ser rätt bra ut. Polspänningen 10.7V är nog vad man kan förvänta under startperioden.
Skulle dock helst velat mäta på +polen på startmotorn, då får man de ev felaktigheter på "feta kabeln" från startrelät, men den är sannolikt en mÃndre trolig felkälla.
De 0.6V över relät..mja... Det är helt klart "i begagnat skick.."
Du få då 10.7-0.6-"kabelresistans" till startmotorn kanske runt 10V, vilket bör räcka.
Kolla ändå hur det ser ut vid anslutningen på startmotorn, har gummikåpan hoppat av eller saknas så har du nog en del att hämta där.
Nästa fel jag kan misstänka är ju startmotorkolen/sliten kollektor..
Men du är ju snart out of time...
Edit: Som paniktest finns alltid möjligeheten att dra en kabel (minst 2.5kvmm, helst 6kvmm) från batteri+ direkt till startmotor för att kolla funktionen hos den..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83