Larm/Laddningsstrul

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#46 Inlägg av StigH »

Nybörjarfråga: Var hittar jag kabeln till startmotorn
På min VF750C sitter startmotorn på undersidan av motorn och +anslutnngen sitter i framkanten på startmotorn.
Omöjlig att missa, bara att lyfta av gummiskyddet..
(Om nu din ser ung lika ut som min..

Sen kommer garderingen.
Om nu spänningen är låg <10V på +ansl så ka du mäta över startrelät.
På min hoj sitter det ovanför batteriet, följ +kabeln så hittar du det.
Om jag förstått rätt är det en svag punkt på många hojar. Sitter med ett bränt sådant relä framför mig.
Lyckligtvis har man ju en reservdelsdonatorhoj. :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#47 Inlägg av danlse »

Hej igen,

Resultat av mätningar med startknapen intryckt:
-Spänning över batteriet 10.7V
-Spänning på utgående kabel från startreläet 10.6V(antar att det är Ok att mäta där istället för på startmotorn?)
- Spänning mellan polerna på startrelät 0.6V (osäker mätning men det var det lägsta värdet jag kunde se med min Biltema multimeter)

Känns inte som det finns några direkta fel att läsa ut av detta, eller?

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#48 Inlägg av StigH »

danlse skrev:Hej igen,

Resultat av mätningar med startknapen intryckt:
-Spänning över batteriet 10.7V
-Spänning på utgående kabel från startreläet 10.6V(antar att det är Ok att mäta där istället för på startmotorn?)
- Spänning mellan polerna på startrelät 0.6V (osäker mätning men det var det lägsta värdet jag kunde se med min Biltema multimeter)

Känns inte som det finns några direkta fel att läsa ut av detta, eller?
Ser rätt bra ut. Polspänningen 10.7V är nog vad man kan förvänta under startperioden.
Skulle dock helst velat mäta på +polen på startmotorn, då får man de ev felaktigheter på "feta kabeln" från startrelät, men den är sannolikt en míndre trolig felkälla.
De 0.6V över relät..mja... Det är helt klart "i begagnat skick.."
Du få då 10.7-0.6-"kabelresistans" till startmotorn kanske runt 10V, vilket bör räcka.
Kolla ändå hur det ser ut vid anslutningen på startmotorn, har gummikåpan hoppat av eller saknas så har du nog en del att hämta där.
Nästa fel jag kan misstänka är ju startmotorkolen/sliten kollektor..
Men du är ju snart out of time... :twisted:

Edit: Som paniktest finns alltid möjligeheten att dra en kabel (minst 2.5kvmm, helst 6kvmm) från batteri+ direkt till startmotor för att kolla funktionen hos den..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#49 Inlägg av danlse »

Hej Stig och tack för hjälpen!

I morse startade den efter bara ett par klick klick så förhoppningsvis kan jag få igång den till besiktningen i eftermiddag.

Hojen har ju bara rullat 2500 mil så det är väl inte troligt att kolen eller starmotorn är utslitna men det kan ju naturligtvis bli fel där ändå.

Ska kolla hur startmotorn ser ut som nästa steg.

//Dan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Hej Stig och tack för hjälpen!

I morse startade den efter bara ett par klick klick så förhoppningsvis kan jag få igång den till besiktningen i eftermiddag.

Hojen har ju bara rullat 2500 mil så det är väl inte troligt att kolen eller starmotorn är utslitna men det kan ju naturligtvis bli fel där ändå.

Ska kolla hur startmotorn ser ut som nästa steg.

//Dan
Så fort regbesikten är klar föreslår jag ett inköp av en Haynes eller Clymer mekmanual. Värdet av denna kan inte sättas i pengar, när man har såna problem som du.

I mellantiden funkar det med en lämplig servicemanual från tex http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/.

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#51 Inlägg av danlse »

Idag var äntligen hojen försäkrad och påställd. Till saken hör att den startat nästan helt utan problem senaste veckan. I morse på väg till jobbet vägrade den dock starta. Det som händer nu är att startrelät har gått från klick, klick, klick till trtrtrtrtrtrt (snabba klick).

Försökte mäta spänningen på själva startmotorn nu i kväll men den kom bara upp i 1.43 volt men det har väl att göra med att startrelät aldrig slår till på riktigt.

Nån som har nån teori om varför startrelät beter sig som det gör?
Dålig spänning tror jag inte på(nya batteriet var nyladdat i morse)
Kan det vara själva startrelät som behöver bytas?

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re:

#52 Inlägg av StigH »

danlse skrev:Idag var äntligen hojen försäkrad och påställd. Till saken hör att den startat nästan helt utan problem senaste veckan. I morse på väg till jobbet vägrade den dock starta. Det som händer nu är att startrelät har gått från klick, klick, klick till trtrtrtrtrtrt (snabba klick).

Försökte mäta spänningen på själva startmotorn nu i kväll men den kom bara upp i 1.43 volt men det har väl att göra med att startrelät aldrig slår till på riktigt.

Nån som har nån teori om varför startrelät beter sig som det gör?
Dålig spänning tror jag inte på(nya batteriet var nyladdat i morse)
Kan det vara själva startrelät som behöver bytas?
VM i trådlyft??
Hur gick det?
Hittade tråden igen via en sökning inom ett helt annat område..
Du bytte väl batteri? Det var nog vad som krävdes för bra startfunktion..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

#53 Inlägg av adrian_vg »

Körde inte du en ny trajja numera? Du vet brittisk hoj, Lucas och gänget? ;-)

Skämt åsido, det där knattrandet har jag hört på både bil, kvadd och hoj. I alla fallen har det varit batteriet som varit tokslut.

Är du säker på att ditt batteri är juste?

Prova med startkablar från bilen! Funkar det då, vet du att hojbatteriet är kasst.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Snapphanarna
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 04, 2012 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Larm/Laddningsstrul

#54 Inlägg av Snapphanarna »

Kolla att batterikablarna har riktig kontakt.
Har haft samma problem på min Husaberg.
/S

Skriv svar