Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Som ovan. Vid vilken temperatur bör fläkten starta på min Vfr800 vtec-03? Den gick hela vägen upp till 104 igår utan att gå igång.
Finns det nåt som brukar fela på dessa modeller? Termostat? Fläktmotor? Eller liknande?
MvH
SonnyS
Finns det nåt som brukar fela på dessa modeller? Termostat? Fläktmotor? Eller liknande?
MvH
SonnyS
Sv: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Ska inte vara några problem, har för mig att det är 107/108 grader.
Skickat från min Sony Neo med Tapatalk 2.
Skickat från min Sony Neo med Tapatalk 2.
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Det där är inga problem o fläkten brukar startar därvid som ovan säger, inställd på det. Vatten under tryck samt utspädd med 50/50 glykol har väldigt hög kokpunkt, cirkus 120 grader. Är tempen över det, då är det dags att bli lite nervös ...
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Ok! Tack så mycket! Då ska jag låta den gå lite högre i temp innan jag stänger av den i panik nästa gång! Bara för att veta att den fungerar som den ska.
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Om jag inte missminner mig så stoppar vtec-hojarna automatiskt om det blir för hög temperatur. Har för mig att några vtec-hojar bara dog när vi körde Trollstigen förra året och startade igen när de hade kallnat lite grann. Någon som har mer koll på det?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Njae, tror inte det. Jag låg bakom den när det började rinna ur "översvämningsslangen" så jag sa till han.Ajax skrev:Om jag inte missminner mig så stoppar vtec-hojarna automatiskt om det blir för hög temperatur. Har för mig att några vtec-hojar bara dog när vi körde Trollstigen förra året och startade igen när de hade kallnat lite grann. Någon som har mer koll på det?
När den kokte nästa gång, så tror jag, det berodde på för lite vätska. Inte helt säker där. De var 2 pers på hojen tror jag dessutom, så den fick jobba.
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Det var ju 2pers på min också men fläkten fungerade.
Min fläkt startade runt 107 grader. Blev lite svett när det närmade sig men det fungerade.
Har en -03
/Råttis
Min fläkt startade runt 107 grader. Blev lite svett när det närmade sig men det fungerade.
Har en -03
/Råttis
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Jo men dessa var lite större en er 2. Antingen att säkringen hade gått på hans eller om det var glapp i någon kontaktRåttis skrev:Det var ju 2pers på min också men fläkten fungerade.
Min fläkt startade runt 107 grader. Blev lite svett när det närmade sig men det fungerade.
Har en -03
/Råttis
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Sv: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Samma på generationen innan (98-01).Maciver skrev:Ska inte vara några problem, har för mig att det är 107/108 grader.
Fast tempmätaren går ju bara till 114 grader C.Mister skrev:Det där är inga problem o fläkten brukar startar därvid som ovan säger, inställd på det. Vatten under tryck samt utspädd med 50/50 glykol har väldigt hög kokpunkt, cirkus 120 grader. Är tempen över det, då är det dags att bli lite nervös ...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Sv: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Har du nån källa på det där med 114 grader maxtemp på givaren (finns det i manualen)? Det jag angav är den fysikaliska gränsen.adrian_vg skrev:Fast tempmätaren går ju bara till 114 grader C.Mister skrev:Det där är inga problem o fläkten brukar startar därvid som ovan säger, inställd på det. Vatten under tryck samt utspädd med 50/50 glykol har väldigt hög kokpunkt, cirkus 120 grader. Är tempen över det, då är det dags att bli lite nervös ...
Funkar inte fläkten så går en motor i kok j-vligt snabbt och då spelar några få grader inte stor skillnad (been there done that...)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Sv: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Åhå? Berätta mer!Mister skrev:Har du nån källa på det där med 114 grader maxtemp på givaren (finns det i manualen)? Det jag angav är den fysikaliska gränsen.
Inte mer än att tempen på mätaren inte visar mer än 114 grader, och då lät fläkten som ett reaplan innan tempen började sjunka igen.
Mister skrev:Funkar inte fläkten så går en motor i kok j-vligt snabbt och då spelar några få grader inte stor skillnad (been there done that...)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Fulquote, där tror jag .... om något reaplan vet jag inte mkt om...
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vid vilken temperatur bör fläkten starta?
Citatet hamnade fel. Och plattan är svår att redigera med... Sorry.Mister skrev:Fulquote, där tror jag .... om något reaplan vet jag inte mkt om...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!