Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det? *löst*
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hej!
Sedan jag bytte handtag första gången så har jag haft problem med att min bar-end på högersidan nyper runt gasrullen så att den inte går tillbaka självmant om jag drar för hårt (drar jag för löst skruvar änden upp sig själv och rymmer). Minns inte att det var så när jag hade originalhandtag på. När jag nu bytte till nya värmehandtag kunde jag konstatera att fästet som sitter inne i styret har åkt för långt in, vilket gör att halvmånarna som ska lira mellan fäste och bar-end är alldeles för långt (ingen kontakt alls). Jag tog ett par bilder för att förklara.
Vänstersidan är ok, och det finns ett par läppar som nyper runt kanten, på högersidan är dessa klart insjunkna i röret. Min fråga är, hur sjutton får jag ut den igen? Jag har testat att gänga in en skruv lite grand och försöka slå ut den, men det sitter som berget.... Tips?
Sedan jag bytte handtag första gången så har jag haft problem med att min bar-end på högersidan nyper runt gasrullen så att den inte går tillbaka självmant om jag drar för hårt (drar jag för löst skruvar änden upp sig själv och rymmer). Minns inte att det var så när jag hade originalhandtag på. När jag nu bytte till nya värmehandtag kunde jag konstatera att fästet som sitter inne i styret har åkt för långt in, vilket gör att halvmånarna som ska lira mellan fäste och bar-end är alldeles för långt (ingen kontakt alls). Jag tog ett par bilder för att förklara.
Vänstersidan är ok, och det finns ett par läppar som nyper runt kanten, på högersidan är dessa klart insjunkna i röret. Min fråga är, hur sjutton får jag ut den igen? Jag har testat att gänga in en skruv lite grand och försöka slå ut den, men det sitter som berget.... Tips?
- Bilagor
-
- Höger - fel
- IMAG0595liten.jpg (30.95 KiB) Visad 9477 gånger
-
- Vänster - rätt
- IMAG0594liten.jpg (27.1 KiB) Visad 9477 gånger
Senast redigerad av Kungfuu den tor jul 19, 2012 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800Fi -98 #svart#
Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?
Har du testat att lägga en stor bricka emellan så det blir som en avdragare?? 

insu
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Sitter inte styrändsinkråmet fast i styrröret med små bleck som man man måste trycka in för att få ut ut hela styrändorna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nej, det har jag inte - ser inte riktigt framför mig hur du menar... som mellanlägg?insu skrev:Har du testat att lägga en stor bricka emellan så det blir som en avdragare??
Ingen aning, jag kommer inte åt att se och tänkte att någon kanske hade plockat isär detta tidigare...adrian_vg skrev:Sitter inte styrändsinkråmet fast i styrröret med små bleck som man man måste trycka in för att få ut ut hela styrändorna?
VFR800Fi -98 #svart#
- jenshenrik
- Medlem
- Kontakt:
Sv: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?
Det går inte at dra ut den uten den går itu.
Mit forslag är, at tilverka et avstann stycke och en längare skruv
Mit forslag är, at tilverka et avstann stycke och en längare skruv

Som jag befarade då... ingen höjdare. Problemet är att det hela troligen kommer rotera runt om jag inte får till halvmånarna. Jag får testa och se hur det går. Kanske räcker att lägga några brickor emellan och låta friktionen sköta resten.
VFR800Fi -98 #svart#
- HandLegger
- Medlem
Kungfuu skrev:Hej!
Kan du inte dra ut den med en bult o ett mothåll, typ:
- Bilagor
-
- IMAG0594liten.jpg (37.62 KiB) Visad 9435 gånger
vfr1200fd
Nej, det sitter så in i h-e...
Problemet är dock löst, det är inte så många millimeter som skiljer så jag hittade 3st brickor i plast som precis går in. De deformeras lagom mycket för att hålla emot så nu funkar det.
Tack för tipsen!
Problemet är dock löst, det är inte så många millimeter som skiljer så jag hittade 3st brickor i plast som precis går in. De deformeras lagom mycket för att hålla emot så nu funkar det.
Tack för tipsen!
VFR800Fi -98 #svart#
- HandLegger
- Medlem
Du kan få ut den om du gör "typ" enl min illustration, du måste dock hålla in vingarna samtidigt.Kungfuu skrev:Nej, det sitter så in i h-e...
Tack för tipsen!
Lättare om man är två.
vfr1200fd
Pilligt, jag ska ha det i åtanke om jag behöver senare - nu fungerar det däremot precis som det ska så jag tror inte jag lägger mer möda på det för stunden. Tack ändå!HandLegger skrev:Du kan få ut den om du gör "typ" enl min illustration, du måste dock hålla in vingarna samtidigt.Kungfuu skrev:Nej, det sitter så in i h-e...
Tack för tipsen!
Lättare om man är två.
edit: De yttre delarna är i plast och rätt ömtåliga att ha som mothåll för övrigt...
VFR800Fi -98 #svart#