Batteriet eller laddningsregulatorn?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Batteriet eller laddningsregulatorn?

#1 Inlägg av moshh »

Har en VFR750F -90 och vi hade varit ute och kört en stund och när jag skulle starta hojen efter tankning så gick det inte på första försöket och när jag skulle trycka start andra gången var hojen stendöd och instrumentbelysningen slocknat. Inga säkringar hade gått och hojen gick inte att springa igång heller. Testade med startkablar med en kompis hoj och då startade hojen fint men så fort man kopplade bort kablarna slocknade hojen inom ett par sekunder. Första tanken var att laddningsregulatorn hade pajjat men den är ny sedan två år tillbaka så det vore konstigt om den skulle pajja igen då den dessutom är av den nyare modellen. Jag tog hem batteriet för att ladda det och sen köra tillbaka med bil och förhoppningsvis kunna köra hem hojen från Stenungsund där den står nu till Göteborg på ett fulladdat batteri om regulatorn nu har pajjat men när jag kopplade in batteriet på laddning så visar laddaren att det är fullt med en gång. Är det då batteriet eller laddningsregulatorn som har pajjat? Kan ett batteri lägga av bara sådär eller är det laddningsregulatorn som har pajjat så batteriet har laddats ur så mycket att det är obrukbart? Även batteriet är nytt sedan två år, är dock från Biltema.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Batteriet eller laddningsregulatorn?

#2 Inlägg av insu »

Inte ovanligt att ett batteri lägger av direkt, vilket sort batteri har du?
insu

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

Re: Batteriet eller laddningsregulatorn?

#3 Inlägg av Henkan »

Jag kör med Biltemabatteri och det gamla lade av efter drygt ett år, bara sådär plötsligt.
Jag provade att ladda upp det (hojen hade stått still ett tag)och då startade hojen igen men när jag provade 2dagar senare var det godnatt igen. Bara att handla nytt, mitt var ett gelbatteri men jag vet inte om det har så stor betydelse.
Om en cell kastar in handuken så spelar det ingen roll vad batteriet är fyllt med.... :?

Angående laddregulatorn så är det ingen garanti att den fungerar bara för att den inte är gammal, köpte ochså en ny för några år sedan och den höll i hela 2 år innan den packade ihop. Köpte en begagnad som var till en äldre CBR (tror jag det var) och den fungerar stabilt som bara den. 8)

Spontant skulle jag säga att det är bäst att satsa på ett nytt batteri såvida du inte har tillgång till en voltmätare.
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Batteriet eller laddningsregulatorn?

#4 Inlägg av moshh »

Jag har en voltmätare, men jag kan ju konstatera att nuvarande batteriet är dött. Ska köpa nytt batteri och mäta på det men är osäker på hur man testar om laddningsregulatorn är OK.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Batteriet eller laddningsregulatorn?

#5 Inlägg av insu »

Gel batterier är bra, nackdelen är att då de lägger av är det direkt.
Jag har 3 stycken, skoter, MC och ATV, alla från biltema utan några problem med dem, det på min MC är 3 år.
insu

Användarvisningsbild
Heliforce
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: fre maj 15, 2009 11:58
Ort: Örebro

Re: Batteriet eller laddningsregulatorn?

#6 Inlägg av Heliforce »

Hejsan

Har haft liknande problem med min hoj i.o.f.s. en VTR, men samma konstruktion när det gäller regulatorn.
Problemet med att "kolla" regulatorn är att den kan fungera ibland och sedan sluta mitt under körning.
Hade exakt samma symptom som dig och jag råder dig att göra en grundlig genomgång av alla Jordpunkter samt en kontirnuerlig test av regulatorn (d.v.s. mäta under en längre resa). Tweety (har nämnt honom förut i en annan tråd här) har tillverkat en liten apparat som mäter hur hojen laddar under färd (har inte själv testet den själv). Denna gör att man ser i realtid om regulatorn slutar ladda. Vet att min regulator har fungerat och till och från för att till sist ta med sig batteriet i fördärvet (ett orginal Yausa) så nu kommer det bytas batteri, regulator och monteras en laddningsindikator.
Läs gärna med på VTR-Forumet där kan du få hjälp med hur du ska mäta.

Lycka till!
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Batteriet eller laddningsregulatorn?

#7 Inlägg av feffe »

Jag hade liknande fel. Då var det kortslutning i laddregulatorn så den dränerade batteriet. 30A säkringen gick också. Den var jättegammal med sprickor i.
Laddregulator borde nästan alla med äldre VFR byta för dom verkar gå sönder på alla förr eller senare.
Inte kul när det händer...
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Skriv svar