Luft i kopplingen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Linkwod
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: fre apr 27, 2012 12:41

Luft i kopplingen

#1 Inlägg av Linkwod »

Hej! Efter att jag plockade bort slavcylindern till kopplingen när jag skulle göra rent drivpaketet och satte dit
allt igen såg jag att det var tomt med vätska i behållaren, så jag köpte mer och hällde på men får ej kopplingen att ta.
Jag gör så här, det kanske är fel. Fyller behållaren, lutar cykeln åt höger för att luften ska leta sig upp, öppnar nippeln
trycker in kopplingen, stänger nippeln släpper på kopplings handtaget. jag har kört igenom ca en halv liter vätska
men kopplingen tar fortfarande inte, men det händer inget, olja pumpas igenom men det låter som det finns mer
luft i systemet, hur får jag ur luften?
Tacksam för all hjälp jag kan få.....

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Luft i kopplingen

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Linkwod skrev:Hej! Efter att jag plockade bort slavcylindern till kopplingen när jag skulle göra rent drivpaketet och satte dit
allt igen såg jag att det var tomt med vätska i behållaren, så jag köpte mer och hällde på men får ej kopplingen att ta.
Jag gör så här, det kanske är fel. Fyller behållaren, lutar cykeln åt höger för att luften ska leta sig upp, öppnar nippeln
trycker in kopplingen, stänger nippeln släpper på kopplings handtaget. jag har kört igenom ca en halv liter vätska
men kopplingen tar fortfarande inte, men det händer inget, olja pumpas igenom men det låter som det finns mer
luft i systemet, hur får jag ur luften?
Tacksam för all hjälp jag kan få.....
Hej.
Jag skulle börja med att låta cykeln stå lutat åt höger med locket borta från kopplingsbehållaren, har du tur så letar sig luften uppåt och försvinner. Steg två är att lufta baklänges, skaffa en spruta som du fyller med bromsvätska och sätter på luftnippeln med en slang, sen trycker du baklänges upp i behållaren, det är den lätta vägen för luften att komma ut.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Luft i kopplingen

#3 Inlägg av jenshenrik »

Se, har är din vän:
http://www.harald-nyborg.se/p4432/rectus-bromsluftare
uploadfromtaptalk1336887687258.jpg
uploadfromtaptalk1336887687258.jpg (27.62 KiB) Visad 5507 gånger
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Luft i kopplingen

#4 Inlägg av blacken »

annars kan du prova med att skruva av locket, se till att det finns vätska i, ställ knarren på centralen, (kolla att det står rakt) vrid styret åt vänster så långt det går, "dutta" till på kopplingshandtaget lite snabbt en eller två gånger, vänta en stund (20 40 sekunder) dra in handtaget ungefär halvvägs och sedan släpp ut det igen, upprepa (dutta,20-40,dra in) tills det inte kommer bubblor när du drar in handtaget.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Linkwod
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: fre apr 27, 2012 12:41

Re: Luft i kopplingen

#5 Inlägg av Linkwod »

Tack, ska pröva det. Vilken käck bromsluftare blir nog att införskaffa en sån...

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Luft i kopplingen

#6 Inlägg av Tritanium »

Hej

Jag hade precis samma problem förra året när jag bytte vätska i min koppling. Vätskan såg krämig ut, men serviceboken var fullstämplad Honda originalservice :? .
Efter mycket om och men så pumpade jag in vätskan baklänges, alltså nerifrån och upp. jag tog loss metallpinnen från växellådan (den som skall sitta i slavkopplingen) och satte denna i slavkopplingen. Sedan tog jag stöd av en träbit mellan handen och metallpinnen. Tryckte in slavkopplingen, lossade luftningsnippeln (som jag satt en slang på ned i bromsvätskebehållaren) och släppte upp slavkopplingen. Därigenom sög kopplingen upp bromsvätska bakvägen.

Detta är en krånglig lösning på problemet, men det fungerade.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Luft i kopplingen

#7 Inlägg av blacken »

vrid styret åt vänster så långt det går
Jag menar åt höger förståss.. :oops:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Luft i kopplingen

#8 Inlägg av feffe »

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=3&t=4459

Om du råkat missa. Funkade för mig!
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Skriv svar