Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#91 Inlägg av Donner »

Har du testat att dra runt motorn utan stift? Låter som om du har vatten i cylindrarna.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#92 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Har du testat att dra runt motorn utan stift? Låter som om du har vatten i cylindrarna.
Vatten?? :shock:

Hur kommer du fram till det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#93 Inlägg av westerbrand »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Har du testat att dra runt motorn utan stift? Låter som om du har vatten i cylindrarna.
Vatten?? :shock:

Hur kommer du fram till det?
kan ha varit vatten i cylindrarna. stiften hade en oxid/rostbeläggning o dom va nya när jag satte i dom.. sedan har jag en inspektion kamera som jag stoppa ner i hålet kunde inte se om det bara va sot eller annat men bött va det inte nu
övningskör

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#94 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:hej igen jag o kompisen va o försökte lista ut vad som kunde vara fel. såg att startmotorn ville driva men orkade inte. så vi testade att dra motorn för hand. och den sitter som berget. har bara kunnat vicka på den så kolvarna har rört på sig några mm upp o ner. samt att mina nya stift som jag satte i. hade fått en beläggning av oxid/början till rost.
westerbrand skrev:
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Har du testat att dra runt motorn utan stift? Låter som om du har vatten i cylindrarna.
Vatten?? :shock:

Hur kommer du fram till det?
kan ha varit vatten i cylindrarna. stiften hade en oxid/rostbeläggning o dom va nya när jag satte i dom.. sedan har jag en inspektion kamera som jag stoppa ner i hålet kunde inte se om det bara va sot eller annat men bött va det inte nu
Det där verkar helskumt. Att det bllir beläggning och kanske lite rost utvändigt på stiften efter ganska kort tag kan vara normalt beroende på klimatet där hojen/motorn står.

Men att motorn inte går att rubba är inte alls normalt. Med tanke på att du sa att det tidigare var vatten i oljan så ligger det nära till hands att tro att kolvringarna kan ha rostat fast i loppen, att några lager har rostat ihop osv. Ingenting inuti motorn är av rostfritt stål så allt utom själva aluminiumblocket kan rosta om det utsätts för vatten.

Som jag har sagt tidigare, motorn ska tillbaka till handlaren och garantin ska hävdas. För om den har rostat invändigt så kan det kosta och du har väl betalat för att få en fungerande motor och inte för ett renoveringsobjekt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#95 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Har du testat att dra runt motorn utan stift? Låter som om du har vatten i cylindrarna.
Vatten?? :shock:

Hur kommer du fram till det?
Vätska går inte att komprimera och fyller du en cyl med tex vatten så lär du får det jobbigt att dra runt den. Han hade ju massor av vatten i oljan så varför inte i cylindrarna?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#96 Inlägg av westerbrand »

mailade firman nu igen o påpeka att motorn inte går o dra runt så få se va dom svarar.
hoppas på ett vettigt svar för anars så skickar jag nog hojen långt åt helvete! :cEvil:
övningskör

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#97 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Han hade ju massor av vatten i oljan så varför inte i cylindrarna?
Den biten missade jag. :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#98 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:mailade firman nu igen o påpeka att motorn inte går o dra runt så få se va dom svarar.
hoppas på ett vettigt svar för anars så skickar jag nog hojen långt åt helvete! :cEvil:
Om du inte får något vettigt svar så ska du inte skicka hojen långt åt helvete utan anmäla firman till KO och i förlängningen ARN.

I det läget bör du även nämna både här och för så många som möjligt vad firman heter så att fler slipper råka illa ut. Men vänta med det tills de har svarat och ge dom därmed en chans att göra rätt för sig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#99 Inlägg av westerbrand »

hum fick slänga iväg ett mail igen på grund av att dom inte svarat på mitt förra mail.
övningskör

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#100 Inlägg av Tommy Gsson »

westerbrand skrev:hum fick slänga iväg ett mail igen på grund av att dom inte svarat på mitt förra mail.
Hej.
Min erfarenhet av den firman är att inte maila utan ringa, gärna mobilen 076-2763262.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#101 Inlägg av westerbrand »

Tommy Gsson skrev:
westerbrand skrev:hum fick slänga iväg ett mail igen på grund av att dom inte svarat på mitt förra mail.
Hej.
Min erfarenhet av den firman är att inte maila utan ringa, gärna mobilen 076-2763262.
Tommy.
har haft bra mail kontakt med dem sedan köpet. men det e först nu dom tystnade
övningskör

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#102 Inlägg av westerbrand »

När motorn såldes var den i bra skick, uppstartad, varmkörd och kontrollerad som vi alltid gör.
Vi ger också alltid tre månaders garanti på våra beg.delar.
Kan inte ge något garantiutfall efter så lång tid.
fick jag till svars nu..
övningskör

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#103 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:När motorn såldes var den i bra skick, uppstartad, varmkörd och kontrollerad som vi alltid gör.
Vi ger också alltid tre månaders garanti på våra beg.delar.
Kan inte ge något garantiutfall efter så lång tid.
fick jag till svars nu..
Låter som något slags standardsvar. "...efter Så lång tid"? Hur lång tid hade förflutit sedan du kontaktade dom om problemet första gången? Har du det mailet kvar?

Att dom säger "När motorn såldes var den i bra skick, uppstartad, varmkörd och kontrollerad som vi alltid gör" är fullkomligt ointressant i sammanhanget. Din motor funkar inte och om du har kontaktat dom inom garantitiden så gäller garantin oavsett hur mycket dom förhalar.

Om det är så att du första gången kontaktade dom inom garantitiden så ska du bara kort meddela dom följande:
1. Om ni har startat, varmkört och kontrollerat motorn har jag ingen aning om, men fakta kvarligger, motorn fungerar inte och jag har ingen anledning att förstöra en fullt fungerande motor.
2. Jag kontaktade er första gången den ??/?? -201? i detta ärende vilket var väl inom garantitiden, därför gäller garantin fortfarande då ni ännu inte har ågärdat problemet.
3. Jag vill ha motorn kostnadsfritt åtgärdad så att den fungerar felfritt eller så ska köpet gå tillbaka.
4. Om så inte sker tvingas jag kontakta SMC/KO/ARN.


(ovanstående är skrivet i jag-form från dig och om du vill kan du använda texten nästan ordagrant - skriv bara in rätt datum vid "??/??" och ev. person- och faktauppgifter som du kanske inte har skrivit här på forumet)

Om du är medlem i SMC så kan det vara en bra idé att börja med att ta kontakt med SMC:s konsumentkommité så kan dom råda dig vad du ska göra vidare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#104 Inlägg av westerbrand »

motorn köptes för något år sedan hade kontakt med dom om cdi/kamaxel problemet mins ej när.
men tre månaders garanti ger alla skrotar men då efter att motorn varit startad. men står inget om detta på deras sida.
övningskör

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#105 Inlägg av tersan »

Oavsett den lämnade garantin så gäller konsumentköplagens regler om reklamation och felavhjälpande. Men det låter som att du bör kontakta din konsumentvägledare för hjälp.
VFR750F -92, grön

Skriv svar