Så var det min tur med laddproblem.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tutaren
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 29, 2009 16:16
Ort: Kalmar

Så var det min tur med laddproblem.

#1 Inlägg av Tutaren »

Hej alla smarta mekare!
Blev stående med dött batteri i helgen. Hade startat och kört ett par mil hemmifrån när min röda, vackra, glänsande -98 dog i en korsning och var tvärdöd :( . Läste diverse inlägg här och försökte mig på att mäta stator och laddningsregulator. Behöver lite hjälp att tyda mina siffror.
På tomgång har jag 14,2v på batteriet och vid 5000 rpm 11,8v ?!
På de gula kablarna från statorn har jag (tror jag) 0,5 ohm mellan kablarna i alla kombinationer.
Jag är ingen elektriker men tror jag gjorde rätt när jag mätt ohm.

Vad kan jag dra för slutsatser av dessa värden. Är det något mer jag skall kontrollera.
Tacksam för svar.
Vfr 800 Fi 98´

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Sv: Så var det min tur med laddproblem.

#2 Inlägg av Pegaso »

Om spänningen sjunker med ökat varvtal så tycker jag det verkar misstänkt regulator alt. att batteriet gett upp.

Hur många ohm det ska vara mellan de gula vet jag inte, men tycker 0,5 verkar lite.

Du kan ju även mäta spänningen mellan alla tre gula, för att veta att hojjen laddar som den ska. Instrumentet på AC (växelström) och tror det ska vara i storleksordningen 60-70 volt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Så var det min tur med laddproblem.

#3 Inlägg av HondaHasse »

Kolla kontakten på laddregulatorn, förmodligen dålig kontakt där som dödar regulatorn. Känn om den är varm när du har haft hojen igång ett tag. Rengör och sen kolla värdena igen. Är det samma så byt regulatorn. Jag har köpt en sån här, den gick visserligen sönder efter ca 500 mil men jag fick en ny på garantin.
Lycka till!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Tutaren
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 29, 2009 16:16
Ort: Kalmar

Re: Så var det min tur med laddproblem.

#4 Inlägg av Tutaren »

Provade att mäta växelström också. Vid 4000rpm var det ca:50volt. Kontakterna var rena och fina. Hur mäter jag om det är batteriet? Trodde att batteriet skulle hålla mer än en säsong. Köpte det i höstas.
Vfr 800 Fi 98´

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Sv: Så var det min tur med laddproblem.

#5 Inlägg av Pegaso »

Efter att ha tänkt ett varv till angående dina 0,5 ohm så tror jag du har mätt fel.
Tycker det borde vara oändligt motstånd mellan 1-2, 2-3 och 1-3.
Ett lägre värde än oändligt tyder på att det är kontakt mellan ledningarna, vilket det inte ska vara. Om du då får 0,5 ohm på alla mätningar så har du nog en tokbränd kontakt, eller handhavandefel vid mätningen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Så var det min tur med laddproblem.

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Statorn ska ha ca 0.5ohm, och den ska lämna 50-70v~ mellan lindningarna.
Följ kablarna noga och checka alla kontaktstycken så att det inte är bränt någonstans.
Ser det bra ut överallt och den fortfarande minskar i spänning när du gasar så är det troligast
att R/R gått sönder, du kan med fördel byta ut den till en Yamma R1 efter 2006 regulator fast då måste du ha nya kontakter.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Sv: Så var det min tur med laddproblem.

#7 Inlägg av Pegaso »

Tommy Gsson skrev:Statorn ska ha ca 0.5ohm
T.
Mellan lindningarna??

Jahopp, man är väl som vanligt ute och reser lite...
Bra att det finns folk som faktiskt vet vad de pratar om :)



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Sv: Så var det min tur med laddproblem.

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

Pegaso skrev:"Tommy Gsson Statorn ska ha ca 0.5ohm"
Mellan lindningarna??
Jahopp, man är väl som vanligt ute och reser lite...
Det är en trefas generator, så lindningarna sitter ihop a-b.b-c.c-a. Därav att det bara är 3 sladdar ut
fast det i praktiken är 6st ut från spolarna. Annars skulle det varit oändligt mellan spolarna.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Sv: Så var det min tur med laddproblem.

#9 Inlägg av Pegaso »

Där ser man
:tummenupp

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Skriv svar