Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Nu är det dags för oljebyte på pärlan. Eftersom det är första gången på denna hoj vore jag tacksam för tips angående kåporna.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Om du har små händer funkar det, men det blir pilligt. Du får inte ha varmkört innan bytet om du vill skippa kåpavtagning.Tomisco skrev:Nu är det dags för oljebyte på pärlan. Eftersom det är första gången på denna hoj vore jag tacksam för tips angående kåporna.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.

Fanns det inte en guide om detta i Howto-subforumet?
Edit: Det fanns en oljebytarguide där, men det verkade vara lite mycket öl inblandat.

Det enda pilliga med att ta bort sidokåpan tror jag är de två pluggarna mitt under motorn som håller i hop vänster och höger sidokåpa. Dessa pluggar burkar vara av sån typ som man skruvar på ett kvarts varv för att lossa och sen med mer eller mindre milt våld drar ut (skuv + hållare).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Rekommenderar att du demonterar under och sidokåporna vid oljebyte, speciellt med tanke på att du får borra ett hål i underkåpan för oljepluggen annars
och det är inte så svårt eller speciellt "pilligt" första gångerna kan det tycka så, men när man väl har lärt sig "lusgången" så går det snabbt och "geshvinnt" som det heter
Ps: varmkörning innan är ett måste..


Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Inte då. Man kan vicka lite på hela bågen så (nästan) allt rinner ur.blacken skrev:Ps: varmkörning innan är ett måste..

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Det är även en fråga om att få med sig alla partiklar ur motorn.adrian_vg skrev:Inte då. Man kan vicka lite på hela bågen så (nästan) allt rinner ur.blacken skrev:Ps: varmkörning innan är ett måste..
Har du inte vispat runt dom så ligger dom gärna och trycker i något hörn.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Ok, av det skälet dårå.Tommy Gsson skrev:Det är även en fråga om att få med sig alla partiklar ur motorn.
Har du inte vispat runt dom så ligger dom gärna och trycker i något hörn.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Tack för snabba svar
Verkar som kåporna måste bort då. När det gäller varmkörning så har jag alltid tillämpat den metoden.
Nåt annat som är bra att kolla över när man ändå har kåporna borta? Hur ofta byter ni kylvätska?

Nåt annat som är bra att kolla över när man ändå har kåporna borta? Hur ofta byter ni kylvätska?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Det blir enklast så.Tomisco skrev:Tack för snabba svarVerkar som kåporna måste bort då. När det gäller varmkörning så har jag alltid tillämpat den metoden.
Vartannat år ungefär. Se guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020. Proceduren är i princip samma på alla viffergenerationerna.Tomisco skrev: Nåt annat som är bra att kolla över när man ändå har kåporna borta? Hur ofta byter ni kylvätska?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Natürlich braucht man Öl zum Öl wechselnadrian_vg skrev:Fanns det inte en guide om detta i Howto-subforumet?Tomisco skrev:Nu är det dags för oljebyte på pärlan. Eftersom det är första gången på denna hoj vore jag tacksam för tips angående kåporna.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.
Edit: Det fanns en oljebytarguide där, men det verkade vara lite mycket öl inblandat.

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Ok, så dår har vi nått trådstadiet när det är okej att spåra ur.Tyrannosaurus skrev:Natürlich braucht man Öl zum Öl wechseln

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Det er muligt at byte olie, om man bara avmonterar venstre kåpedel 
Und los geht's

Und los geht's

- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Dylika kontraptioner ska man undvika så länge det går. Det är liasom näst intill helt omöjligt att få ner sugslangen till botten av tråget på en vfr eller liknande konstruktion , samt den lämnar kvar en del olja med en massa "gottigt" i som man inte vill ha kvar i spisen.HandLegger skrev:http://www.jula.se/oljebytarpump-12-v-619280
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Men varför snåla med att ta bort kåporna, de tas väl bara bort i samband med oljebyte "hoppas man" och då skadar det väl inte att ta bort dem då och samtidgt kolla upp att allt ser bra ut med, t.ex. slangar och kablar, bättre kolla och hitta kommande fel hemma än ute på vägen en solig fin semesterdag. 

insu
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Varför frångå en fullt fungerande princip?bättre kolla och hitta kommande fel hemma än ute på vägen en solig fin semesterdag.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02