kylarvätska, röd eller blå?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ringleader
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jun 22, 2010 20:54

kylarvätska, röd eller blå?

#1 Inlägg av Ringleader »

Fått för mig att byta kylarvätska på hojjen då det kokade sist när jag stannade och tempen spårade ur.
Sagt och gjort så åkte jag till närmaste statoil och ber om kylarvätska och expediten frågar om jag ska ha blå eller röd?!?
För att göra saken bättre så säger expediten att häller jag i fel så kommer det klumpa sig i kylarsystem=very bad, men att han inte vet vad som skiljer dem åt.

Vilken ska jag ha?

Jag har en engelsk servicemanual men antingen förstår jag inte eller så står det inget om olika sorters kylvätska

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#2 Inlägg av tersan »

Ringleader skrev:Fått för mig att byta kylarvätska på hojjen då det kokade sist när jag stannade och tempen spårade ur.
Sagt och gjort så åkte jag till närmaste statoil och ber om kylarvätska och expediten frågar om jag ska ha blå eller röd?!?
För att göra saken bättre så säger expediten att häller jag i fel så kommer det klumpa sig i kylarsystem=very bad, men att han inte vet vad som skiljer dem åt.

Vilken ska jag ha?

Jag har en engelsk servicemanual men antingen förstår jag inte eller så står det inget om olika sorters kylvätska
Det här är nästan lika infekterat som frågan om vilken olja man ska ha...

Frågan är inte helt ovanlig (sök på forumet så hittar du lite)... och det är ju själva f-n att den genomsnittlige mackanställde inte har en susning om produkterna de säljer! :evil:

Färgen säger ingenting om egenskaperna, alla varianter finns i flera olika färger. Enligt Honda ska du ha en etylenglykol, så att fylla på med en sån är helt ok. En propylenglykol är också ok (har du husdjur hemma så är den bättre tack vare att den inte är lika giftig). Sen finns det olika longlife-vätskor, men de är inte nödvändiga på en hoj där man byter enligt servicemanualen.

Det där med att man inte kan blanda olika glykolsorter är till stor del en myt, men jag har inte den kemiska förklaringen i huvudet just nu.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Jag köpte snorbillig blå kylarvätska på Biltema och blandade själv. Köp inte longlife-glykol, den är ... konstig, och inte helt bra i alla motorer av en eller annan anledning.

Edit: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#4 Inlägg av Jimmy.S »

blandar man den gamla g11 kylvätskan med den röda g12 så uppstår fenomenet sörja vilket leder till kraftigt förminskad kyleffekt och aggresivitet mot gummi och oringar, t.ex slangar, detta kan man skölja ur och tvätta kylsystemet med en speciell vätska som rensar systemet sas. men idag säljs nästan enbart g12+ eller rentav g12++ som är blandningsbar med många sorter, dock finns det fortfarande varianter som kan orsaka att "såsen skär sig" fast den risken är inte lika överhängande.. men det är som tersan skriver, vet man bara vilken typ av vätska ethylen eller prop. så är det bara att fortsätta med samma typ och du borde inte få några bekymmer alls

Detta bekymmret med blandade kylvätskor har vw/audi ägare haft bekymmer med och det är många som fått skölja sina system pga att dom har blandat fel sorter med ickekompatibla varianter så visst kan frågan vara vetig ändå från expediten då det har varit ett bekymmer, men även dom som säljer på mackarna borde ju ha uppdaterade varianter som är kompatibla och framförallt få någon form av utbildning på saker dom säljer.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#5 Inlägg av tersan »

Jimmy.S skrev:Detta bekymmret med blandade kylvätskor har vw/audi ägare haft bekymmer med och det är många som fått skölja sina system pga att dom har blandat fel sorter med ickekompatibla varianter...
Fast just Audi/VW har väl nån egen variant på LongLife-vätska, som inte ska blandas hur som helst? "Vanlig" etylen- och propylenglykol ska gå att blanda, fast då går det inte längre att mäta fryspunkten.

Men ett seriöst byte av kylvätska innebär att man tömmer ur allt och sköljer igenom, så då kan man ju hälla i vad man nu tycker är bäst... Adrians guide är inte så tokig, även om jag inte håller med om att kranvatten är no-no... :wink:
VFR750F -92, grön

hakjar
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:54
Ort: Karlskrona

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#6 Inlägg av hakjar »

Till att spola igenom kan man väl till nöds använda kranvatten men absolut inte till att blanda
vätskan. Alla mineraler och ämnen i kranvatten löper risk att fälla ut över tiden och det är inte bra.

Avjoniserat/destillerat vatten gäller absolut.

Bara mina 2 ören i frågan ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Adrians guide är inte så tokig, även om jag inte håller med om att kranvatten är no-no... :wink:
Tack. 8*)

Jag grundade kranvattenrekommendationen på att Uppsala-vattnet är närmast kolsyrat ur kranen med kalk, karbonater och grejor. Det smakar gott att dricka, men är definitivt inget man vill ha i en känslig Al-legeringsmotor.

Det är möjligt att vattnet neråt Skåne är mjukare och kanske är mer lämpligt i en motor, men jag skulle nog avråda från det ändå. Aluminiumlegeringen i en modern motor, VFR inkluderat, är ganska känslig för korrosion.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#8 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Aluminiumlegeringen i en modern motor, VFR inkluderat, är ganska känslig för korrosion.
Jovars, men det är det tillsatserna i glykolen är till för. Det viktiga är att man byter regelbundet, inte vilket vatten man blandar med.

För övrigt har jag hört kemister som menar att destillerat vatten är mer skadligt än kranvatten... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#9 Inlägg av Donner »

Kranvatten kör man i bilar som har alumotor så det borde ju fungera även på en mc. Men det e klart att destillerat vatten kanske är snäppet bättre.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jovars, men det är det tillsatserna i glykolen är till för. Det viktiga är att man byter regelbundet, inte vilket vatten man blandar med.
Använder du kranvatten när du fyller i batteriet också? Där är tillsatsen svavelsyra. 8*)

tersan skrev:För övrigt har jag hört kemister som menar att destillerat vatten är mer skadligt än kranvatten... :?
Beror på i vilka tillämpningar, men ja, absolut. Har du exvis sk renvatten, som är renare än destillerat vatten, kommer det att fräta sönder metall.

Problemet med kranvatten är att man oftast inte känner till innehållet. Dest vatten är då ett bra alternativ, eftersom man vet vad det innehåller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Använder du kranvatten när du fyller i batteriet också? Där är tillsatsen svavelsyra. 8*)
Nä, ett batteri funkar lite annorlunda än ett kylsystem... så där använder jag destillerat vatten.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: kylarvätska, röd eller blå?

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Använder du kranvatten när du fyller i batteriet också? Där är tillsatsen svavelsyra. 8*)
Nä, ett batteri funkar lite annorlunda än ett kylsystem... så där använder jag destillerat vatten.
OT men kranvatten funkar utmärkt i batteriet, det vet väl alla som var på fjolårets träff.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar