Kedjevård

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
berqa
Medlem

Kedjevård

#1 Inlägg av berqa »

Hej hopp!
Enkel snabb fråga. Hur vårdar ni era kedjor? Duger det med någon kedjespray från biltema?
Viffra på

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: kedjevård

#2 Inlägg av blacken »

vårdar?. Vi byter dom när dom går av.. :D Men generellt så ska man vara försiktig med diverse "smörj" på kedjor, dom flesta är permanentsmorda och förseglade, Men att rengöra dom med jämna mellanrum kan inte skada samt att man använder en så pass "torr" smörjning av rullar/drev som det går bör eftersträvas. Blir det för "oljigt/kladdigt/geggigt" så fastnar det en massa fint grus och annat som fungerar som slipmedel. Man bör även vara väldans återhållsam med olika rengöringsmedel på kedjorna, det kan tränga in i förseglingarna och fördärva smörjmedlet i dom..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

berqa
Medlem

#3 Inlägg av berqa »

blacken skrev:vårdar?. Vi byter dom när dom går av.. :D Men generellt så ska man vara försiktig med diverse "smörj" på kedjor, dom flesta är permanentsmorda och förseglade, Men att rengöra dom med jämna mellanrum kan inte skada samt att man använder en så pass "torr" smörjning av rullar/drev som det går bör eftersträvas. Blir det för "oljigt/kladdigt/geggigt" så fastnar det en massa fint grus och annat som fungerar som slipmedel. Man bör även vara väldans återhållsam med olika rengöringsmedel på kedjorna, det kan tränga in i förseglingarna och fördärva smörjmedlet i dom..
Med andra ord.. man skiter i att ha på något alls och orkar bara rent emellanåt? :)

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#4 Inlägg av Donner »

Det är inte fel med smörja, en torr kedja slits ut väldigt fort.

Jag har spray typ vax som man skall spraya på när kedjan är varm (efter körning då) och då tränger den in i alla leder och sen blir den klibbig så den inte kastas av när man kör.

Jag smörjer efter var 3:dje körning ungefär.

Visst det kan vara så att en oljig kedja drar till sig smuts men den håller mycket längre och man slipper kärvande länkar.

Titta på dom som har scottoiler (stavning) där det kommer en droppe då o då under körning, dom drivpaketen håller ju hur länge som helst (nästan).

Så min slutsats är smörj när du ser att kedjan är torr.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid

#5 Inlägg av TobLind »

Vid rengöring av kedjor har jag lärt mig att Fotogen eller sk lampolja är det bästa, det angriper inte oringarna och det löser upp fettet och smutset såpass bra att det nästan rinner av. men jag brukar borsta lite med en mjuk borste på och sedan skölja av med vatten, ut och köra o värma upp kedjan och sedan smörja.

Någon annan som hört nått annat om fotogen?
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#6 Inlägg av Donner »

Diesel har jag hört att man kan tvätta kedjan med.

insu
Donator 2008

#7 Inlägg av insu »

Diesel var bra då det var diesel, nu är det en annan sak med miljödiesel. :cEvil:
insu

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#8 Inlägg av Donner »

insu skrev:Diesel var bra då det var diesel, nu är det en annan sak med miljödiesel. :cEvil:
Okej då kanske det är bättre med fotogen idag.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Kedjevård

#9 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Hej hopp!
Enkel snabb fråga. Hur vårdar ni era kedjor? Duger det med någon kedjespray från biltema?
Viffra på
Kedjesprej från Biltema duger till trampcykeln. Den är rinnig och skvätter ner överallt. Har det till tramcyklarna hemma samt vinterhojen som bara mår bra av att bli nerskvätt med seg olja överallt.

Biltema har en "lysolja" som är samma sak som lampfotogen. Denna duger bra att borsta av kedjan med. När detta är gjort använd exvis kedjevax. Denna är "torr" och det fastnar inte så mycket skit på.

Faktisk olja på kedjan råder det lite delade meningar om, både på forumet och generellt på webben. En del tycker att det är det enda som duger, medan en del andra tycker att torra smörjmedel är det bästa som hänt sen fabriksskivat bröd. Åter en del andra fyller på sin Scottoiler då och då och bryr sig knappt om kedjevård längre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem

#10 Inlägg av Mr_gear »

Manualen säger tvätta i fotogen sedan smörj med sae 80w90 transmissionsolja eller olja avsedd för o-ringkedjor.

Men tekniken går ju framåt även här och min instruktionsbok är ju från 1990 :D
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Mr_gear skrev:Manualen säger tvätta i fotogen sedan smörj med sae 80w90 transmissionsolja eller olja avsedd för o-ringkedjor.
Vem kladdar med tjock transolja idag?? :roll: Visst, resultatet är bra, tom mycket bra. Men vem orkar slabba så?
===

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem

#12 Inlägg av Mr_gear »

adrian_vg skrev:
Mr_gear skrev:Manualen säger tvätta i fotogen sedan smörj med sae 80w90 transmissionsolja eller olja avsedd för o-ringkedjor.
Vem kladdar med tjock transolja idag?? :roll: Visst, resultatet är bra, tom mycket bra. Men vem orkar slabba så?
Vill man kedjan ska leva så länge som möjligt så kanske det är bästa viset? :)
Men jag kan erkänna att jag inte heller använder transmissionsolja... Är illa nog med kladd ändå, men ska testa sånt "torrt" kedjevax tänkte jag :) verkar funka bra?
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#13 Inlägg av Seth »

torkar o kör med wax.
Ser inga stänk och kedjan ser o känns bra. Bara påminna sig att rengöra o spruta efter åktur så det hinner torka tll nästa gång. Mkt mindre stänk då
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#14 Inlägg av Blåviffer »

Kör bara med transolja faktiskt. Hade lite problem med kedjan strax efter jag skaffade hojen förra året och diagnosen var att kejan blivit lite förtorkad på nåt sett. Lite oljeterapi med just transolja hjälpte och sen dess använder jag bara det. Tycker inte det blir så farligt kladdigt bara man torkar av överskottet ordentligt när man är klar. När kedjan blir skitig kan man alltid torka rent den med en trasa fuktad med mer olja :mrgreen: Är det bara jag som gör nåt åt det hållet? Kanske är bakåtsträvare...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Kör bara med transolja faktiskt. Hade lite problem med kedjan strax efter jag skaffade hojen förra året och diagnosen var att kejan blivit lite förtorkad på nåt sett. Lite oljeterapi med just transolja hjälpte och sen dess använder jag bara det. Tycker inte det blir så farligt kladdigt bara man torkar av överskottet ordentligt när man är klar. När kedjan blir skitig kan man alltid torka rent den med en trasa fuktad med mer olja :mrgreen: Är det bara jag som gör nåt åt det hållet? Kanske är bakåtsträvare...
Du är nog en av de få. Möjligen gör Tyrannosaurus det också. 8*)

Brukade man inte lägga ner kedjan i en burk i fettbad och ställa det på spisen hemma förut? Har för mig att denna inkokning tydligen var det bästa man kunde göra med sin kedja. Men att göra så idag med O-ringar och allt... Njaee, känns inte helgjutet sas.
===

Skriv svar