Byte av halvljus på en 2003

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Inge Verktyg
Medlem

Byte av halvljus på en 2003

#1 Inlägg av Inge Verktyg »

Hej!
Nu på forumet och relativt ny VFR-ägare. Har tidigare, för ca 15 år sedan kört kåpfria hojar. Nu till min fråga. Ena halvljuset är gått och i instruktionsboken står att jag ska ta bort innerpanelen. Har lossat skruvar och clipset men lyckas inte få bort panelen. Ska man ta i hårt, vinkla eller göra något annat för att lyckas. Tacksam för svar från någon mer tekniskt begåvad än jag...

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#2 Inlägg av Mister »

Vilken årsmodell är det?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Inge Verktyg
Medlem

#3 Inlägg av Inge Verktyg »

Det är en 2003:a, borde givetvis ha skrivit det - nybörjare!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#4 Inlägg av Mister »

Inge Verktyg skrev:Det är en 2003:a, borde givetvis ha skrivit det - nybörjare!
Det är vi alla nån gång.
Jag har olyckligkvis ingen kunskap om den sista generationen.
Hoppas någon annan kan hjälpa. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

marinmo
Donator 2011

#5 Inlägg av marinmo »

Jag bytte mina flygande utanför BMW när jag nyss köpt min hoj. De hade ingen lust att hjälpa mig trots att jag betalat för hojen mindre än 24 timmar innan. Du behöver inte ta bort någon kåpa, men det är för¤&#/&¤"/ trångt om du inte gör det. Skruvar du dessutom bort skruven som klämmer fast lampan (ERFARENHET!) så kommer du få ett helvete att få dit den igen. Var nära att börja grina, 3 gånger. Minst. Iaf, minns jag rätt drar du bort gummipackningarna som sitter för, sen är det bara att dra ur strömkontakten, lirka upp metallklämman och dra ut lampan. Det är ett helvete (igen) att få dit den nya lampan (ville grina minst 2 gånger, igen), inte minst på grund av det MYCKET begränsade utrymme du har att röra handen i. Allt på dessa saker är gjort för mycket små japanska händer med långa fingrar. Jag har korta och aningen osmidiga fingrar.

Hursomhaver, kontentan av det hela: Klarar jag det så klarar du det.

Inge Verktyg
Medlem

#6 Inlägg av Inge Verktyg »

Det är inte för intet jag kallar mig själv Inge Verktyg. Har kollat och ser att det kan gå att ordna utan att lossa några kåpor. Har lite svårt att komma åt och är dessutom lite fumlig men ska ge det ett försök. (Troligtvis kommer frugan åt - hon är dessutom inte lika fumlig...

Tack för tipset och stödet.

marinmo
Donator 2011

#7 Inlägg av marinmo »

Lugn, de enda verktygen du behöver är händerna, inget annat. Jag hade de verktyg som kommer med hojen tillgängliga men de behövdes inte, allt som behövs är små fingrar & tålamod. Jag anser mig vara totalt tappad bakom vagnen när det gäller att mecka & pilla, och trots att jag gjorde så fel man kan göra (jag säger det igen, av ren barmhärtighet: LOSSA INTE PÅ SKRUVEN SOM HÅLLER FAST METALLKLÄMMAN SOM KLÄMMER ÅT LAMPAN!!! Du behöver bara "haka loss" metallklämman så kan du ta ur lampan) så tog det "bara" ~45 min för mig. På en parkering. Framför BMW Solna. I gråmulet väder med dugg från och till.

Ack ja.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Inge Verktyg skrev:Det är inte för intet jag kallar mig själv Inge Verktyg. Har kollat och ser att det kan gå att ordna utan att lossa några kåpor. Har lite svårt att komma åt och är dessutom lite fumlig men ska ge det ett försök. (Troligtvis kommer frugan åt - hon är dessutom inte lika fumlig...

Tack för tipset och stödet.
:tummenupp

Önskar jag hade en så förstående fru. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011

#9 Inlägg av marinmo »

Hoppas denne Inge Verktyg återkommer med rapport hur det gick också!

Inge Verktyg
Medlem

#10 Inlägg av Inge Verktyg »

Återrapportering.
Min hustru var på vippen att lyckas utan att ta bort någon kåpa. Det slutade dock med att jag lämnade hojen på service och fick lampan bytt i samband med det. Nu är det bara tuta och köra till dess högerlampan ryker...

Jag lär återkomma.

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

Re: Byte av halvljus på en 2003

#11 Inlägg av Since-2009 »

1900 mil/3 år höll mitt halvljus (nåja den ena lös fortfarande) på min 08´a =) Kollade i instruktionsboken om det var något speciellt att tänka på men det verkade basic. Nu har jag väl bytt/rättat till något tusental lampor på bilar så jag får väl säga att jag är ganska van.

Det är en enkel konstruktion, kontakten sitter ganska stadigt (fastbränd?) från fabrik och man ska vicka loss den istället för att slita, som alltid.

*Loss med kontakten
*Lossa gummit, samma sak här, lite pill = inte slita rakt ut
*Lossa bygeln på höger sida om kontakten, tryck in och nedåt
*Ut med lampan som sitter på en adapter, underlättar att få loss lampan från adaptern med en spårmejsel eller kniv
*Dit med nya lampan, ni titta väl hur den satt innan ni tog loss den? :mrgreen: Piggen på H7´an ska peka rakt upp
*På med bygeln, in under "kroken" på höger sida
*Dit med gummit vilket var mest pill enligt mig, titta gärna på gummit när ni har det löst så man förstår logiken med spåret som ska slutas mot lampöppningen
*Dit med kontakten

Tog ca 12min 32sekunder att byta båda och nästan halva tiden var det för mig att få gummit att sluta helt tätt så det inte forsar in vatten nästa gång jag tvättar =)

Bild
Bra drag och eventuellt kort livslängd!
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Skriv svar