Vad ska man serva på en gammal VFR?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Tack för alla bra förklaringar. Ni är verkligen super! Det känns som Jag kommer köra på biltemas dot 5.1 och deras motorolja 10w40. Nu till nästa dumma fråga.. det är alltså motorolja man har i kopplingen? :s
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Typ. Motorolja för motorcyklar ska man ha.berqa skrev:det är alltså motorolja man har i kopplingen? :s
Motorolja för bil är inte bra för kopplingen på mc pga andra tillsatser
"Bättre än HD"
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Samma olja till motorns alla delar. Därför kan du inte köra med bilolja, kopplingen slirar. Ungefär som med castrol gps.. 

Röd Vfr800 -98
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Ahh alright.. men Jag tänkte köra på biltemas mc racing 10w40 och då drar man den i kopplingen med alltså? 

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Eftersom det är hydralisk koppling så är det bromsvätska även dit..... eller så menar du lamellernas bad? och dom ligger i motoroljebad (kallas för våtkoppling och är vanligast på mc)berqa skrev:Ahh alright.. men Jag tänkte köra på biltemas mc racing 10w40 och då drar man den i kopplingen med alltså?
Du har en oljeavtappningsplugg på motorn och en oljepåfyllning, denna olja går till motorn/växellåda/lamellerna och är därför ganska viktigt att man väljer en olja med bra kvalité, får du fel olja till din motor så kan det ge små bekymmer som t.ex att växlarna är tröga att få i/hoppar ur vid kraftig acceleration, kopplingsslir är en annat vanligt problem, struntar man i oljebytet så kommer även dina lager i motorn slitas onormalt fort, beroende på vilken olja du använder så är livslängden kraftigt varierande, hur biltemas olja är diskuterar jag inte då den verkar skilja på sig kvalitétsmässigt och det finns inga rätt eller fel, för många fungerar den superfint, andra väldigt dåligt... MEN, med begränsad ekonomi så ser jag inget fel i att handla olja och delar från biltema,dock så håller jag med dom andra angående tändstiften, NGK borde väl ha hyfsat billiga och håller mycket hög kvalité.
Men det kan vara bra att veta om att det kan bli en del tokiga fel endast pga dålig olja OM det nu mot förmodan skulle uppstå små bekymmer som jag har skrivit ovan, då räcker det oftast med ett oljebyte, (och ev byte av oljemärke)
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Vi med gammelviffrar ska ha 9 i hårdhet, förutom när vi kör i under +5grader.Fromm skrev:berqa skrev: Vad gäller skapliga men inte överdrivet dyra stift.. är det någon som har tips på vart man ska beställa?quote]
Från en fattig student till en annan
http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-CB1100SF-Y- ... 3a5484fc2a
Edit: Kolla om det är samma till din -86
http://cgi.ebay.co.uk/1x-NGK-Iridium-Sp ... 53e6984418
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Jepp!berqa skrev:Ahh det där ser ju hemskt enkelt ut. Man toppfyller bara under tiden alltså och pumpar tills det kommer ny vätska?
Ventilen på oket lossar man bara lite på, så att det inte sugs inte luft bakvägen. Man märker hur mycket man ska lossa snabbt - kan man inte trycka in handtaget lossar man lite i taget tills det sjunker in mot styret. Där drar man åt den lite grann och pumpar på.
Öva på kopplingen först om du är osäker på hur man gör. Att bromsarna blir bra är ju lite mer kritiskt... 8-]
Jo, jag vet. Vi är jävligt bra allihop, och dito hjälpsamma! ;*)berqa skrev:Tack för alla bra förklaringar. Ni är verkligen super!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Det är väl föraren som behöver mest service på en gammal VFR, speciellt om vederbörande själv har några "mil på nacken"Vad ska man serva på en gammal VFR?

och vid byte av handbromsvätskan, ställ knarren på centralstödet, vrid styret åt vänste så mycket det går. Sedan så sätter du en slang på nippeln på oket (som håller tätt) , stoppar ner den i en burk. Öppnar nippeln och låt det rinna ut, samtidigt som du fyller på i behållaren. När du ser att det kommer ren vätska, så stäng nippeln, låt det stå ett tag med öppen behållare, samtidigt som du "duttar" för siktigt på bromshandtaget, väntar en stund och se det kommer luftbubblor i behållaren. Låt knarren stå så ett tag upprepa om det behövs. prova om den känns okej när du bromsar. Det brukar funka för mig i alla fall..

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Hej
Gjorde oljebyte igår inkl oljefilter. Orginalfilter och Biltemas Racingolja. Dom som har kört med biltemas olja och haft problem får gärna säga vad problemet har varit för jag har aldrig märkt något, Och då har jag även haft det på en Kawasaki zx12r med 178-190hk . Sen så är väl Biltemas olja samma som Statoils olja om jag inte är helt fel ute.
Micke
Gjorde oljebyte igår inkl oljefilter. Orginalfilter och Biltemas Racingolja. Dom som har kört med biltemas olja och haft problem får gärna säga vad problemet har varit för jag har aldrig märkt något, Och då har jag även haft det på en Kawasaki zx12r med 178-190hk . Sen så är väl Biltemas olja samma som Statoils olja om jag inte är helt fel ute.
Micke
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Det stämmer, dom tar visst oljan ifrån Statoil i Norge, men den har en sämre kvalitè (förmodligen en tvättad olja). Vad som märks i skillnad mellan feltemas och till exempel Castrols oljor, så är feltemas mycket mera blaskigare/vattnigare vid byte än vad Castrols är. Feltemas känns även "strävare" än Castrols, plus att motorn går "skrammligare" efter ett antal mil med feltemas olja än vad den gör med Castrols oljor. Liasom hur många tävlingsåkare kör på feltema olja?. Och ett filter i från feltema till hojen? aldrig!..Vfr-micke skrev:Hej
Gjorde oljebyte igår inkl oljefilter. Orginalfilter och Biltemas Racingolja. Dom som har kört med biltemas olja och haft problem får gärna säga vad problemet har varit för jag har aldrig märkt något, Och då har jag även haft det på en Kawasaki zx12r med 178-190hk . Sen så är väl Biltemas olja samma som Statoils olja om jag inte är helt fel ute.
Micke
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
"Feltemas" och Statoils motsvarande oljor är exakt samma oljor. Någon "tvättad" olja säljes inte på "Feltema". Det har jag från två mycket säkra källor. En har jobbat på Statoil och en jobbar på "Feltema".
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Jag har också hört det, Men inte fått det bekräftat ännu. Och jag har inte provat Statoils mc olja heller.HondaHasse skrev:"Feltemas" och Statoils motsvarande oljor är exakt samma oljor. Någon "tvättad" olja säljes inte på "Feltema". Det har jag från två mycket säkra källor. En har jobbat på Statoil och en jobbar på "Feltema".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Sannerligen! OCh det behövs.. har skruvat en del i mina dagar men aldrig hojadrian_vg skrev:Jo, jag vet. Vi är jävligt bra allihop, och dito hjälpsamma! ;*)

Edit: Kolla om det är samma till din -86[/quote][/quote]
Vi med gammelviffrar ska ha 9 i hårdhet, förutom när vi kör i under +5grader.
http://cgi.ebay.co.uk/1x-NGK-Iridium-Sp ... 53e6984418
T.[/quote]
Härligt, jag ska beställa sånna!

Bra tipps.. jag kommer få köra på både billig olja och biltemafilter i år men jag ska vara uppmärksam på sakerna du nämnde..Jimmy.S skrev:berqa skrev:
Men det kan vara bra att veta om att det kan bli en del tokiga fel endast pga dålig olja OM det nu mot förmodan skulle uppstå små bekymmer som jag har skrivit ovan, då räcker det oftast med ett oljebyte, (och ev byte av oljemärke)
Jag ska ge mig på det i morgon tänkte jag.. hur bökigt är det att få av kåporna? Och måste man klä av den för att byta olja och filter eller går det att komma åt ändå om man pillar?
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Tro det eller ej.. men jag har en fråga till 
Byter ni verkligen stift i era hojar regelbundet? Alltså är det något som gör en sån skillnad att man absolut inte ska snåla med det, eller åker man på de som sitter i så länge det funkar bra när man är en fattig student?

Byter ni verkligen stift i era hojar regelbundet? Alltså är det något som gör en sån skillnad att man absolut inte ska snåla med det, eller åker man på de som sitter i så länge det funkar bra när man är en fattig student?

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Du behöver bara ta av underdelen. Avsätt gärna nån timme extra. Murphy du vet...berqa skrev:Jag ska ge mig på det i morgon tänkte jag.. hur bökigt är det att få av kåporna? Och måste man klä av den för att byta olja och filter eller går det att komma åt ändå om man pillar?
Standardstift byter man väl vartannat år. Iridiumstift kanske vart tredje. Hittills har jag bytt vartannat, och aldrig använt iridiumstift, har tyckt de är för dyra.berqa skrev:Byter ni verkligen stift i era hojar regelbundet? Alltså är det något som gör en sån skillnad att man absolut inte ska snåla med det, eller åker man på de som sitter i så länge det funkar bra när man är en fattig student?
Vill man snåla lite kan man väl hålla akt på om motorn börjar hacka eller är svårstartad, då byter man. Det är iaf min erfarenhet med stånkan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!