Tänkte boka in mig på SMC's sporthojkurs på Kinnekulle-ring nu i maj. Är lite fundersam över om man skall plocka bort sidokåporna eller inte.. Skulle man råka välta så är de ju rökta.. Har iofs helförsäkring som täcker körning på bana men ändå.. Är det värt besväret och isf krångligt.. Har ju typ +20 mil till ringen, så färdas den sträckan utan kåpor kanske inte är så smart..?
Roadrunner skrev:Tänkte boka in mig på SMC's sporthojkurs på Kinnekulle-ring nu i maj. Är lite fundersam över om man skall plocka bort sidokåporna eller inte.. Skulle man råka välta så är de ju rökta.. Har iofs helförsäkring som täcker körning på bana men ändå.. Är det värt besväret och isf krångligt.. Har ju typ +20 mil till ringen, så färdas den sträckan utan kåpor kanske inte är så smart..?
Mina högst personliga tyckanden.
Kåplöst är småfult om man inte också lägger undan kablar och slangar och gör en fajter. Dessutom - skrapar du vid ev kullkörning hellre motorkåporna eller plastkåporna? Tänk potentiellt motorhaveri eller bara skrapad självkänsla och patina på hojen.
Skaffa kåppuckar ist. Har sett att Lelles MC har puckar listade för VFR800 02- i 2011-katalogen, som inte kräver håltagning i kåpan. Kostar runt en tusing eller så.
Körde en instruktörsdag förra sommaren på Linköpings motorstadion i hällregn utan problem med kåpa på. Körde iofs inte omkull, men ändå... 8*)
Edit: I Lelles MC/Moped/Cross-katalog, sidan 27; rampuck HP-PRTVFR800 VFR800F 02-11 899:-, ej markerad med "kräver håltagning". HTH. Katalog i PDF-format finns på http://www.lellesmc.se/lelles/katalogse ... d-2011.pdf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Du är ju försäkrad, så vitsen att ta väck kåporna förstår jag inte riktigt. Även om man gör en lowsider, så blir det lite märken här och var. Sen är en av poängerna med smc's kurser att inte köra över sin förmåga, så risken att lägga omkull hojen är ju också lägre. Så, mitt tips är att köra med kåpor på.
Tacka för tips..!! Kollade i Lelleskatalogen via länken.. Det vore ju kanon att sätta på ett par sådana isf.. Då blir det väl puck och styrände som tar stryk om man skulle ha oturen med sig.. Och ja, jag skall försöka att köra efter min förmåga
Roadrunner skrev:Tacka för tips..!! Kollade i Lelleskatalogen via länken.. Det vore ju kanon att sätta på ett par sådana isf.. Då blir det väl puck och styrände som tar stryk om man skulle ha oturen med sig.. Och ja, jag skall försöka att köra efter min förmåga
Billigare än kåpplast iaf. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har du sett dem IRL eller bara i katalogen för i katalogen så sitter de inte monterade på en VFR (står inte heller att de inte behöver borras).
Nu hittade jag ingen riktig katalog utan bara webshoppen men iallafall .. jag är intresseraad.
Conseal skrev:Har du sett dem IRL eller bara i katalogen för i katalogen så sitter de inte monterade på en VFR (står inte heller att de inte behöver borras).
Nu hittade jag ingen riktig katalog utan bara webshoppen men iallafall .. jag är intresseraad.
Har bara sett dem i katalogen. Sorry.
Märket kan vara Valter Moto, om det hjälper nåt.
Edit: Märkligt förresten att det bara verkar vara de som redan vält en gång som brukar vara intresserade av kraschpuckar, medan resten är svalare inställda till desamma. ;*D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Men är det inte så att puckar hjälper inte mycket om du lägger hojen i fart? Om hojen står stilla, ja då hjälper det klart med risk för att knäcka infästningen i ramen
Men kör man ja då viker den sig rätt lätt.
Min instruktör på en BKK på knutstorp gjorde en highsider med sin ZX9 och hojen la sig i låg fart, pucken vek sig och räddade inte mycket kan jag säga. Om jag inte minns fel så var den fäst i ramen och i detta fallet klarade ramen sig som tur var.
Donner skrev:Men är det inte så att puckar hjälper inte mycket om du lägger hojen i fart? Om hojen står stilla, ja då hjälper det klart med risk för att knäcka infästningen i ramen
Men kör man ja då viker den sig rätt lätt.
Min instruktör på en BKK på knutstorp gjorde en highsider med sin ZX9 och hojen la sig i låg fart, pucken vek sig och räddade inte mycket kan jag säga. Om jag inte minns fel så var den fäst i ramen och i detta fallet klarade ramen sig som tur var.
Låga farter och från stillastående funkar bra, men det år ju också i låga farter i tex kurvor på gokortbana som puckarna funkar som bäst. På storbana där också hastigheterna är högre är det väl typ 50-50 om det kommer att hjälpa. Kanar man bara omkull på körytan funkar det bra nästan oavsett hastighet, det är om hojen också går över en kant som puckarna kan haka och ställa till med problem.
Mister skrev:Jag vet en som kan behöva puckar här på forumet, ska vi skramla ihop så sommarn kan gå någorlunda smärtfritt för denne ...
Vem, vem?? 8*D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:
Låga farter och från stillastående funkar bra, men det år ju också i låga farter i tex kurvor på gokortbana som puckarna funkar som bäst. På storbana där också hastigheterna är högre är det väl typ 50-50 om det kommer att hjälpa. Kanar man bara omkull på körytan funkar det bra nästan oavsett hastighet, det är om hojen också går över en kant som puckarna kan haka och ställa till med problem.
Ja det jag tänkte på var att bulten som pucken sitter fast med är inte den grövsta man sett så det viker sig ganska omgående. Men så länge pucken sitter kvar så skyddar den förhoppningsvis nåt.