Hög temp på kylarvattnet?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ringleader
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jun 22, 2010 20:54

Hög temp på kylarvattnet?

#1 Inlägg av Ringleader »

Har en vuffer -99 som jag köpte precis när jag tog kortet förra sommaren.
Nu har jag tyvärr sett en dålig/konstig grej from mitten på juli och framåt så blev kylarvattnet jävligt varmt.
Jag körde hela juni och större delen av juli utan att temperaturen steg över 90 men sen blev något konstigt.
Nästan varje gång jag tar en tur klättrar tempen upp och gärna upp till 115-120, vilket är aldeles för mycket, om jag förstått allt rätt.
Detta ska enligt honda vara kylarvattentempen, men borde inte den koka vid dom temperaturerna?

Sen när jag kört 15-25minuter och stannar en liten stund så kommer tempen stabilisera sig som förut på 85-90... vad kan ha hänt?
Jag ringde honda center, som erbjöd sig att felsöka min hoj... mot 890:-/timman.. som hittat

Åsikter?
hojjen har gått 7200mil och jag har inte en komplett servicebok ifyll.
Jag köpte ny olja samt nytt bakdäck av Honda Upplandsväsby

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#2 Inlägg av Conseal »

Beror kanske delvis på hur/vart du kör när det inträffar .. Är det i stadstrafik dagtid den tiden på året är det inte helt ovanligt.
Får du samma vid landsvägs/motorvaägskörning en sommarmorgon så skulle jag oroa mig lite. isf troligen en termostat som
grott igen. Upp rill 120 grader är inte överhettning enl honda .. (du måste över 120 för det). Kan också vara gammal kylarvätska som itne kyler ordentligt längre. Tillsatserna ska ju förhindra att vattnet blir varmt fort (och fryser såklart).
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#3 Inlägg av TG »

Håller med Conseal, kolla termostaten... kan ha slutat öppna sig tillräckligt...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#4 Inlägg av tersan »

Börja med att kolla de enkla sakerna: finns tillräckligt med vätska? Är kylaren igensatt utvändigt av insekter eller annat mög? Går fläkten igång?

Angående kokningstempen så är den över 100 grader så länge systemet står under tryck. Bra kylarvätska höjer också gränsen några grader.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Börja med att kolla de enkla sakerna: finns tillräckligt med vätska? Är kylaren igensatt utvändigt av insekter eller annat mög? Går fläkten igång?
Häpp, bra start där Tersan! En guide för kylvätskebytet finns händelsevis på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020. ;*) Guiden är för en VFR 94-97, men arbetsmomenten är samma för VFR 98-01.

Ringleader, jag hade lite problem med temperaturen på grönviffern också, allt blev bra efter spolningen och vätskebytet, så kolla det först. Speciellt som du säger att serviceboken inte är helt ifylld. Man kan då misstänka att kylvätskebytet kanske inte har gjorts enl schemat.

Som sagt, börja med att kolla de enkla sakerna först.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#6 Inlägg av Göingen »

TG skrev:Håller med Conseal, kolla termostaten... kan ha slutat öppna sig tillräckligt...
Att kolla/byta termostaten är ganska jobbig operation. Har gjort det på min och man får riva bort rättså mycket.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#7 Inlägg av Pegaso »

Om termostaten funkar eller inte märker man ju på kylaren. Om den blir varm så släpper ju termostaten igenom vatten. Dessutom bör temperaturen sjunka ett par grader i samma ögonblick som termostaten öppnar.

Eller?
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#8 Inlägg av Donner »

Pegaso skrev:Om termostaten funkar eller inte märker man ju på kylaren. Om den blir varm så släpper ju termostaten igenom vatten. Dessutom bör temperaturen sjunka ett par grader i samma ögonblick som termostaten öppnar.

Eller?

Termostaten skall öppna vid 80-84 grader och fläkten starta vid 98-102 grader.
Fläkten stannar sen när tempen är nere på 93-97 grader.
Inte säkert att man ser nån temperaturskillnad när termostaten öppnar men kylaren skall ju bli varm.
Fläkt och givare till den sitter på vänster sida. Säkring till fläkten bör kollas först.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Hög temp på kylarvattnet?

#9 Inlägg av Pegaso »

Donner skrev: Termostaten skall öppna vid 80-84 grader och fläkten starta vid 98-102 grader.
Fläkten stannar sen när tempen är nere på 93-97 grader.
Inte säkert att man ser nån temperaturskillnad när termostaten öppnar men kylaren skall ju bli varm.
Fläkt och givare till den sitter på vänster sida. Säkring till fläkten bör kollas först.
Vid varmkörningen efter att jag bytt kylarvätska för nån vecka sedan så märktes det tydligt på tempen när termostaten öppnade. Fast då var det ju visserligen några minusgrader ute.

Och såklart måste fläkten funka.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Skriv svar