Nu behöver jag lite support här..... Har köpt serviceboken men det var väldigt lång leveranstid så jag kan inte vänta för våren kommer ju snart
Tänk er att nu rullar MC framåt med handkraft och bromsar med frambromsen. Jag släpper bromshantaget men märker snabbt att bromsen ligger på fortfarande. Den släpper lite efter några svettiga metrar men det är tydligt att den fortfarande ligger på.
Vad gör man för att fixa detta?
Gamla ägaren renoverade hela framgaffeln och bromsar förra vintern så det känns som han har glömt något?!?
Kör en Svart VFR750F av -89 års modell ----Den bästa formen av frihet
Första tipset är ju att kolla oken så kolvarna löper lätt och att glidpinnarna inte kärvar. Inget svårt jobb. Om allt är ok där kan det ju vara en kärvande kolv uppe i handtaget, bromspumpen som den brukar kallas.
Troligen sitter felet vid hjulet.
Donner skrev:Första tipset är ju att kolla oken så kolvarna löper lätt och att glidpinnarna inte kärvar. Inget svårt jobb. Om allt är ok där kan det ju vara en kärvande kolv uppe i handtaget, bromspumpen som den brukar kallas.
Troligen sitter felet vid hjulet.
Tackar Donner! Något att tänka på när man tar bort oken??
Allt tyder på som sagt att kolv/kolvarna i oken kärvar
Man kan "motionera" upp dem genom att ta ut beläggen och
försiktigt pressa in kolvarna (med mejsel el brytjärn) och sen bromsa.
Göra om proceduren flera ggr......
Se bara till att ha ngt mellan bromskiva och kolv hela tiden så att ej ngn
kolv åker ut för långt.
HondaVFR skrev:Allt tyder på som sagt att kolv/kolvarna i oken kärvar
kolv åker ut för långt.
Ps vad köpte du för servicebok ?
Tackar tackar..... Är det vanligt smörjfett som man skall använda om det kärvar eller någon speciell?
Jag köpte Haynes på adlibris.
Att tänka på ,som "HondaVFR" skrev så skall du bara vara försiktig så inte kolvarna går för långt ut när du pumpar ut dom.
Som sagt, lossa oket och ta bort klotsarna sen trycker du in kolvarna. Brukar faktiskt gå att göra för hand med fingrarna. Känner du nån skillnad så kärvar det. Testa sen att pumpa försiktigt med handtaget en bit och sen att trycka in dom igen.
kolv åker ut för långt.
Tackar tackar..... Är det vanligt smörjfett som man skall använda om det kärvar eller någon speciell?
kolv åker ut för långt.
silikonfett, och inget annat.
det kan vara just detta som är bekymmret.... förre ägaren som gick igenom bromsarna kanske har varit så duktig att han har smörjt kolvarna med 5-56 eller liknande, då släpper ju smutsen fint och även viss oxidation, men packningarna i bromsoken tål inte dessa smörjmedel/lösningar utan packningarna sväller och då kan detta bekymmer uppstå.
Tack alla för hjälpen. Skall dra in till stan imorgon och införskaffa mig lite silikonfett. Jag bor ju i en sån stor stad där det inte finns Biltema...... Skall kolla på OKQ8.
Jag håller er underrättad hur det går....
Ante81 skrev:Tack alla för hjälpen. Skall dra in till stan imorgon och införskaffa mig lite silikonfett. Jag bor ju i en sån stor stad där det inte finns Biltema...... Skall kolla på OKQ8.
Macken tvivlar jag på, dock Mekonomen eller liknande har säkert.
Väldigt många bromsbekymmer beror på dåliga bromsslangar, kan vara läge att titta över dem också. Har du någon dokumentation på vad förre ägaren gjorde vid renovering av gaffel och broms?
Ante81 skrev:Tack alla för hjälpen. Skall dra in till stan imorgon och införskaffa mig lite silikonfett. Jag bor ju i en sån stor stad där det inte finns Biltema...... Skall kolla på OKQ8.
Macken tvivlar jag på, dock Mekonomen eller liknande har säkert.
Ok, skall kolla.....
tersan skrev:Väldigt många bromsbekymmer beror på dåliga bromsslangar, kan vara läge att titta över dem också. Har du någon dokumentation på vad förre ägaren gjorde vid renovering av gaffel och broms?
Jag har ingen dokumentation men det är bara att kontakta honom igen och kolla..... Skall maila honom ikväll och fråga.
Tack för tipset!
kolv åker ut för långt.
Grafitpasta går utormodentligt att smörja bromsdelarna med. Men glutta på packningarna också, dom ska dra tillbaka kolven en liten bit när man släpper bromsen. Går dom inte tillbaka så kan det vara kärvande kolvar, eller att packningarna börjar att säga upp sig. Bläng även på huvudcylindern och förvissa dig om att den verkligen går tillbaka så långt som den ska.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02