Jag har problem.
Mina bromsbelägg blir glaserade, och då får jag ta isär, och slipa upp dem med sandpapper. särskilt på bakbromsen märker jag skillnad före och efter slipning.
Jag har tänkt byta flera ggr, men pga lathet och snålhet har jag inte bytt än, trots att jag inte har en aning om hur gamla dem är, och för att de är långt ifrån nedslitna.
Jag kan tänka mig att belägg beteer sig såhär om man "fisbromsar" mest hela tiden, men jag tänker ofta på att göra ordentliga inbromsningar, för att motverka detta.
Men hur funkar det, kan dem bli för gamla, och åldras på ett sånt sätt att dem lätt blir glaserade?
Detta är ju ett vanligt fenomen på gamla trumbromsar, och på dem är det ju bara att slipa bort ytlagret så går dem ett tag mellan slipningarna.
Kan bromsbelägg bli för gamla?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Har aldrig hört talas om att bromsbelägg skule kunna åldras och bli "för gamla" i den bemärkelsen. Däremot har det ju exprimenterats med olika blandingar och innehåll i belägg genom åren och det har fungerat olika bra.
Jobbade tidigare som bussmekaniker och vi märkte ganska tydligt när det ändrades på bromsbeläggen från olika leverantörer.
Det var en period ett antal år efter man tog bort asbesten i bromsarna som det var mycket problem med glaserade belägg, speciellet om man "fisbromsar" som du säger. De flesta har åtgärdat detta idag men om man har belägg från den tiden så.....
Sen finns det olika hårdhetsgrader oxo, är inte så hemma på just mc men kan tänka mig att det finns typ touring eller racing belägg och sådant. Kör man då racinbelägg får man kanske inte upp temperaturen tillräckligt vilket oxo kan innebära problem.
Så det kanske skulle vara bra att byta ändå....
Jobbade tidigare som bussmekaniker och vi märkte ganska tydligt när det ändrades på bromsbeläggen från olika leverantörer.
Det var en period ett antal år efter man tog bort asbesten i bromsarna som det var mycket problem med glaserade belägg, speciellet om man "fisbromsar" som du säger. De flesta har åtgärdat detta idag men om man har belägg från den tiden så.....
Sen finns det olika hårdhetsgrader oxo, är inte så hemma på just mc men kan tänka mig att det finns typ touring eller racing belägg och sådant. Kör man då racinbelägg får man kanske inte upp temperaturen tillräckligt vilket oxo kan innebära problem.
Så det kanske skulle vara bra att byta ändå....

VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
