Tanklocksproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

Tanklocksproblem

#1 Inlägg av Brother Wolf »

Tjena allihopa

Är det någon förutom jag som ibland får problem att öppna tanklocket?
Jag får drämma till kanska bra för att det skall öppna sig,
det verkar som om bensinen torkar ut fjädrarna till låskolvarna,
så att de inte riktigt drar sig undan. Detta gäller bara när tanken nästan
är tom, annars då bensinen stänker upp och "blöter ner" fjädrarna så går det bra!

BW

Edit: Fixat, 5-56 på nyckeln och hålet, öppnar nu great :oops:
Senast redigerad av Brother Wolf den sön aug 08, 2010 05:55, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tanklocksproblem

#2 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Edit: Fixat, 5-56 på nyckeln och hålet, öppnar nu great :oops:
CRC 5-56 är ganska aggressivt mot gummi och liknande material. Prova WD40 ist. Eller riktig låssprej.

Har lite problem med tanklockslåset sjölv emellanåt, men det tror jag beror på att nyckeln varit böjd (nyckelämnet böjer sig så fort man tittar lite elakt på det för övrigt. :roll:). Kul historia det förresten... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Tanklocksproblem

#3 Inlägg av Fransson »

adrian_vg skrev:
Brother Wolf skrev:Edit: Fixat, 5-56 på nyckeln och hålet, öppnar nu great :oops:
CRC 5-56 är ganska aggressivt mot gummi och liknande material. Prova WD40 ist. Eller riktig låssprej.

Har lite problem med tanklockslåset sjölv emellanåt, men det tror jag beror på att nyckeln varit böjd (nyckelämnet böjer sig så fort man tittar lite elakt på det för övrigt. :roll:). Kul historia det förresten... ;-)

Vd-40 är även aggresivt mot vissa packningar andvänd Tri-flow istället ett perfekt smörjmedel för det mesta
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tanklocksproblem

#4 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Vd-40 är även aggresivt mot vissa packningar andvänd Tri-flow istället ett perfekt smörjmedel för det mesta
Aha! Vet du vilken sorts packningar det rör sig om?

Tri-flow känner jag inte till. Var hittar man det och vem gör det?

Inte för att det är aktuellt i dagsläget att köpa nåt än, då jag har en fyralitersdunk kvar hemma av WD40...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Tanklocksproblem

#5 Inlägg av Fransson »

adrian_vg skrev:
Fransson skrev:Vd-40 är även aggresivt mot vissa packningar andvänd Tri-flow istället ett perfekt smörjmedel för det mesta
Aha! Vet du vilken sorts packningar det rör sig om?

Tri-flow känner jag inte till. Var hittar man det och vem gör det?

Inte för att det är aktuellt i dagsläget att köpa nåt än, då jag har en fyralitersdunk kvar hemma av WD40...
http://www.cargo-oil.se/
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av Brother Wolf »

Tnx, skall genast inhandlas!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tanklocksproblem

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tackar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#8 Inlägg av Fransson »

Kann tilläggas att perfekt att smörja dörrlisterna på vintern med, så dom inte fryser fast
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Kann tilläggas att perfekt att smörja dörrlisterna på vintern med, så dom inte fryser fast
Betyder det att vanlig silikonsprej man i vanliga fall tvingar frun att ha på gummilisterna på bilen, även funkar i lås?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#10 Inlägg av Jimmy.S »

siliconspray fungerar inte i lås, silicon använder man på plast o gummidetaljer för minskad friktion, i ett lås är det alu/stål/mässing, lithiumfett brukar fungera hyfsat i lås men har det väl börjat frysa och hänga sig brukar det vara svårt att få till det bra, det bästa är att skruva bort låset i ett sådant läge och plocka isär det i molekyler/rengöra och sen smörja, men orka....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:[...]det bästa är att skruva bort låset i ett sådant läge och plocka isär det i molekyler/rengöra och sen smörja, men orka....
Vilken tur att 5-56 och WD40 finns då... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#12 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:[...]det bästa är att skruva bort låset i ett sådant läge och plocka isär det i molekyler/rengöra och sen smörja, men orka....
Vilken tur att 5-56 och WD40 finns då... ;-)
Och sen har du problem... lås ska normalt vara torra, det är smörjan som drar till sig smuts som sedan leder till att det börjar kärva och krångla.

Men visst, jag tar också fram närmaste smörjflaska när det börjar krångla, och sen svär jag lik förb... när det är dags igen i bästa fall några månader senare. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Och sen har du problem... lås ska normalt vara torra, det är smörjan som drar till sig smuts som sedan leder till att det börjar kärva och krångla.

Men visst, jag tar också fram närmaste smörjflaska när det börjar krångla, och sen svär jag lik förb... när det är dags igen i bästa fall några månader senare. :wink:
Det är en panikfix. Man tänker inte alltid klart, när man slitit och irriterat sig på ett trilskande lås.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar