Mattewall skrev:okey..tack för tipsen.
Hällde ut oljan och det ser ut som 3 liter filmjölk.
Ska prova med kompprov och se vad det får för värden.
Kom på att kompet inte alls behöver vara dåligt... Eller få se nu...
Gjorde det här felet på min när den blårykte och trodde det var toppackningen när det visade sig vara en spräckt topp.
På en vattenkyld motor har du cylindertätningen och sen kylmantlarna och sen ut i det fria, så det beror på var och hur den läcker.
Om det läcker ut så är hela sidan på motorn vit efter glykolen. Läcker det in så får du förvisso vit olja, men samtidigt måste vattnet då klämma sig förbi kolven, däremot ska avgaserna ryka vitt ganska kraftigt.
Om det däremot t.ex. finns en spricka i toppen eller en mellan olje- och vattenkanaler eller en kylmantel under kolven så får man en mer direkt blandning och då blir det ordentligt vitt (filmjölk).
VF1000 har haft lite såna fel. Eftersom blocken är samma på VF750F och VF1000 fick VF1000 våta alufoder istället för alumantlar och stålfoder för att få plats med den större kubiken. Därmed kunde det bli problem med tätningen, men det är ganska ovanligt.
-
Du kan läsa mer om det Här
-
Roger har vad jag förstått haft det problemet med sin VF1000. Hans hoj har gått en hel del men är i kanonskick
Så kolla kolla. Toppen eller topparna måste du likt förb. riva av.