Svetsning av ram, VFR 750-88

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Bob
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör mar 06, 2010 11:52
Ort: Göteborg / Gustafs

Svetsning av ram, VFR 750-88

#1 Inlägg av Bob »

Hej
Köpte hojen i Fredags, en vfr-88 alltså, och idag när jag mekar med den ser jag att vänstra fotpinnen är lite intryckt.. och upptäcker även till min fasa att fästöronen i ramen är kass, det nedre är helt av och det övre är av till 3/4.
Just därför undrar jag om nån här har tvingats till några svetsreparationer på sina ramar och har nån info om materialet osv??


/Anders

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Foto?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svetsning av ram, VFR 750-88

#3 Inlägg av adrian_vg »

Vurpad? Kolla övriga fästen och att fram- och bakhjul går i linje.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Bob
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör mar 06, 2010 11:52
Ort: Göteborg / Gustafs

#4 Inlägg av Bob »

Är den vurpad ordentligt så har dom bytt kåpor och fotpinne, dom repor som är på kåporna är för korta för att den ska glidit efter backen.. sas.
Tror mer på att nån har fumlat omkull den i garaget eller liknande.

Har hitills iaf inte hittat fler trasiga fästen.. har dock hittat spår efter möss på en tändhatt samt luftfiltret :shock:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Bob skrev:Är den vurpad ordentligt så har dom bytt kåpor och fotpinne, dom repor som är på kåporna är för korta för att den ska glidit efter backen.. sas.
Tror mer på att nån har fumlat omkull den i garaget eller liknande.

Har hitills iaf inte hittat fler trasiga fästen.. har dock hittat spår efter möss på en tändhatt samt luftfiltret :shock:
Låter ju bra att den inte verkar vara vurpad, men hur sjutton böjer man till fotpinneplattan om den bara vält??

Hade du bilder på den böjda plattan?

Möss är väl inte helt ovanligt om man ställer upp bågen för vintern i en lada. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Bob
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör mar 06, 2010 11:52
Ort: Göteborg / Gustafs

#6 Inlägg av Bob »

Fästena för fotpinnen svetsades igår, glömde dock kameran igår, men kan några bilder på lagningen idag.

Det enda bekymret med svetsaren hade var att ramen är eloxerad(ytbehandling) och det tränger in lite i materialet och ställer till så att han måste slipa ganska mycket för att kunna svetsa..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Bob skrev:Det enda bekymret med svetsaren hade var att ramen är eloxerad(ytbehandling) och det tränger in lite i materialet och ställer till så att han måste slipa ganska mycket för att kunna svetsa..
Låter jobbigt. Vanlig alu-svetsning sägs ju vara ganska svårt bara det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar