Tändstiftsfrågor.. udda fel

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
S3
Donator 2008

Tändstiftsfrågor.. udda fel

#1 Inlägg av S3 »

Råkade ut för något helt sjukt skumt igår (midsommarafton) när jag och damen var på en lite semester tur. Precis när vi stannat, tjejen klivit av hojen och jag fick för mig att byta parkeringsruta börjar den gå på 3cylindrar. Konstaterade ganska snabbt att ena tändstiftet lossnat (från 3:ans cylinder) :shock: (Vred av direkt när missljudet kom)

Min fråga är hur kan detta ha hänt? Kan något tagit stryk?

Inga övriga missljud från motorn och inga skador på stiftet, dom har gått minst 500mil utan bekymmer och sedan detta. Skruvade tillbaka stiftet, körde ca 5-7mil och efter att vi gjort ytterliggare ett kort stopp hann vi inte mer än någon km innan samma fel igen. Har ännu inte kollat att alla gängor i motorn är ok, men stiftet tar gäng när jag sätter i det igen. Ska tillägga att jag inte drog det speciellt hårt första gången jag satte tillbaka det just för att inte ha sönder gängorna.

Med vilket moment ska stiften dras? Har såklart inte med mig någon instruktions eller haynes bok på semestern.

Tacksam för svar.
//Lars
VFR 750 -94 RC36

"Speed doesn't kill, it's the sudden loss of it that does"

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem

#2 Inlägg av Since-2009 »

Känns som detta kan vara ett känt problem då åtdragning av stiften står ganska väl förklarat i instruktionsboken och de använder inte Nm i anvisningarna. Lägger upp här snart.

Från instruktionsboken till VFR800 FA 2008:

"Skruva in tändstiftet för hand för att undvika korsgängor.

Dra åt tändstiftet:
  • Om det gamla tändstiftetär i bra skick:
    1/8 varv efter att det satt sig.
  • Om du använder ett nytt tändstift ska du dra åt det två gånger för att förhindra att det lossnar:
a) Dra först åt tändstiftet:
NGK: ½ varv efter att det satt sig.
Denso: 1 varv efter att det satt sig.
b) Lossa sedan tändstiftet.
c) Dra sedan åt tändstiftet igen:
1/8 varv efter att det satt sig.

OBSERVERA

Ett felaktigt åtdraget tändstift kan skada motorn. Ett tändstift som är för löst åtdraget kan skada kolven. Ett tändstift som är för hårt åtdraget kan skada gängorna."

Instruktionerna före och efter handlar om elektroavstånd samt demont/mont av kablar och tändspolar. Inga garantier att detta är samma instruktion som för din årsmodell.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
S3
Donator 2008

#3 Inlägg av S3 »

Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda
VFR 750 -94 RC36

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

#4 Inlägg av dubbear »

http://www.kennethsmc.se/
Fixar det säkert åt dig,
Men de i Göteborg
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Ronny
Medlem

#5 Inlägg av Ronny »

S3 skrev:Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda
Dubbear tipsar dej om götet..tycker du det blir långt för dej så vänd dej till West-bike i mellerud.

Lösningen på ditt problem heter Heli-coil.
Man KAN fixa nya heli-coil gängor själv,men det kräver lite nogranhet och tillgång till en stabil pelarborr.

Kolla denhär sidan
http://www.collycomponents.se/index.php ... 3godgygv3w
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ronny skrev:
S3 skrev:Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda
Dubbear tipsar dej om götet..tycker du det blir långt för dej så vänd dej till West-bike i mellerud.

Lösningen på ditt problem heter Heli-coil.
Man KAN fixa nya heli-coil gängor själv,men det kräver lite nogranhet och tillgång till en stabil pelarborr.

Kolla denhär sidan
http://www.collycomponents.se/index.php ... 3godgygv3w
Helicoil är bra och funkar. Frågan är bara om man kan lösa det på något smidigt sätt så man slipper lyfta toppen.
Troligen inte eftersom det kräver borrning och gängning vilket brukar medföra spån som man inte vill ha i cylindern.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ronny
Medlem

#7 Inlägg av Ronny »

oavsett hur man löser det,så behöver man nog ha av toppen.

Renovera gängor utan o riskera fliser/spån..enda sättet jag kan komma på,men tveksam om det varesej är praktiskt eller funkar nått vidare e väll o fetta in stiftet rejält med fett,torka rent i gammla gängorna med sprit,dra över ett tunt lager kemisk metall på stiftet,o skruva i.

fettet på stiftet borde göra så att det släpper lätt när den kemiska metallen härdat i hålet.

Principiellt borde det funka,men jag skulle nog inte våga testa det :roll: o jag rekommenderar det heller inte,men mest som en snabb tanke på hur man skulle kunna göra för att få nya gängor utan o fräsa/borra
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
notetoself
Medlem

#8 Inlägg av notetoself »

Är du kvar i Högsäter så kan du testa 172ans verkstad. De har insatsgängor till bil iaf. Kanske värt ett försök.
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#9 Inlägg av Jimmy.S »

bort med topp och lämna in, finns tyvärr inga genvägar om man vill sova gott :(

Användarvisningsbild
S3
Donator 2008

#10 Inlägg av S3 »

Blev till att låna bil och släp hem. Har lämnat in hojen på hemma plan och det ska tydligen gå att lösa med någon variant av helicoile + suga/trycka (?) via ventilen. Skulle ta ca 3h, alltså inte ens lönt att pröva själv. Fick tips om kemisk metall på annat håll oxå men var inget att rekomendera påstod de som prövat om det inte var en akut lösning. Tusen tack allihopa för alla tips om verkstäder och sätt att lösa problemet på, jag återkommer till västkusten så fort cykeln är körbar igen
VFR 750 -94 RC36

Skriv svar