Batteriet urladdat under en natt
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
Batteriet urladdat under en natt
Hej på er
Hoppas att ni kan erbjuda lite assistans till en strandad viffare.
Va ute igår å åkte och njöt av det underbara vädret. Hojen funkade kanon.
När jag sedan skulle köra den imorse ville den inte dra runt startmotorn och starta. Stod bara och hackade när jag tryckte in starten.
Har satt batteriet på laddning men jag undrar fortfarande hur det kunde gå från att funka felfritt till att bli tvärstopp över en natt ????
Hoppas att ni kan erbjuda lite assistans till en strandad viffare.
Va ute igår å åkte och njöt av det underbara vädret. Hojen funkade kanon.
När jag sedan skulle köra den imorse ville den inte dra runt startmotorn och starta. Stod bara och hackade när jag tryckte in starten.
Har satt batteriet på laddning men jag undrar fortfarande hur det kunde gå från att funka felfritt till att bli tvärstopp över en natt ????
Känslan säger allt..
-
- Medlem
-
- Medlem
Tänkte uppdatera om hur det går.
Ladda upp batteriet och hoppades innerligt på att det skulle hjälpa men icke.
så nu är hojen inlämnad på verkstad så att jag kan komma tillbaks ut på vägarna igen.
Uppdaterar med mekens diagnos när jag fått den...
Ha det gött å kör lite kurviga vägar för min skull.
så nu är hojen inlämnad på verkstad så att jag kan komma tillbaks ut på vägarna igen.
Känslan säger allt..
-
- Medlem
Har meken kommit med diagnos? Har nämligen samma bekymmer..sweetcheek skrev:Tänkte uppdatera om hur det går.
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?
- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
Samma råd som alltid.
Skaffa en hygglig multimeter, om du inte har en.....
Sen lyfter du på MINUSkabeln till batteriet, genom den går nämligen ALL ström!
Ersätter kabeln med multimetrn på STRÖMområde, helst ett 10A om det finns. 2A är också OK men inget lägre, risk för röksignaler ur instrumentet om det är av enklare typ..
Det ska då visa max 10mA (0.01A)
Inget skall naturligtvis vara igång, nyckeln gärna urtagen för undvikande av misstag..
Med ett 14Ah batteri så motsvara det en standbytid på 11/0.01 timmar dvs 1100 timmar (en vecka =168h) ("11" istf 14 därför att ackar sällan är fullladdade..)
Med lite larm och läckström är det lätt att halka uppåt 30-50mA med då motsv drastiskt kortare standby-tid och stor risk att förstöra (bottenurladda! acken.

Skaffa en hygglig multimeter, om du inte har en.....
Sen lyfter du på MINUSkabeln till batteriet, genom den går nämligen ALL ström!
Ersätter kabeln med multimetrn på STRÖMområde, helst ett 10A om det finns. 2A är också OK men inget lägre, risk för röksignaler ur instrumentet om det är av enklare typ..
Det ska då visa max 10mA (0.01A)
Inget skall naturligtvis vara igång, nyckeln gärna urtagen för undvikande av misstag..
Med ett 14Ah batteri så motsvara det en standbytid på 11/0.01 timmar dvs 1100 timmar (en vecka =168h) ("11" istf 14 därför att ackar sällan är fullladdade..)
Med lite larm och läckström är det lätt att halka uppåt 30-50mA med då motsv drastiskt kortare standby-tid och stor risk att förstöra (bottenurladda! acken.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83