Batteriet urladdat under en natt

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
sweetcheek
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:07
Ort: Bromma

Batteriet urladdat under en natt

#1 Inlägg av sweetcheek »

Hej på er

Hoppas att ni kan erbjuda lite assistans till en strandad viffare.
Va ute igår å åkte och njöt av det underbara vädret. Hojen funkade kanon.

När jag sedan skulle köra den imorse ville den inte dra runt startmotorn och starta. Stod bara och hackade när jag tryckte in starten.

Har satt batteriet på laddning men jag undrar fortfarande hur det kunde gå från att funka felfritt till att bli tvärstopp över en natt ????
Känslan säger allt..

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#2 Inlägg av Göingen »

Ett inte helt ovnligt fel är att kablarna på batteriet inte sitter fast ordentligt eller är ärgade. De måste ge ordentlig kontakt annars får man just det bekymret med starten som du beskriver.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Det har hänt mig mååånga gånger att batteriet drar sin sista suck helt utan förvarning.

Men det kan också vara någon glappkontakt, kortslutning eller nåt vajsing på laddregulatorn.
VFR750F -92, grön

sweetcheek
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:07
Ort: Bromma

#4 Inlägg av sweetcheek »

Ja, jag hoppas verkligen att det är dålig laddning. Det kan jag hantera så här utsocknes som man är för tillfället. Inte sugen på att behöva byta en massa saker.
Känslan säger allt..

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

Hejje

#5 Inlägg av psalmroth »

Gissar på laddregulatorn :(
Om du läser min tråd så får du hygglig info av alla och mig.
Lycka till o ge gärna info hur det går.

// Jani

sweetcheek
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:07
Ort: Bromma

#6 Inlägg av sweetcheek »

Tänkte uppdatera om hur det går.

Ladda upp batteriet och hoppades innerligt på att det skulle hjälpa men icke.

så nu är hojen inlämnad på verkstad så att jag kan komma tillbaks ut på vägarna igen.

Uppdaterar med mekens diagnos när jag fått den...

Ha det gött å kör lite kurviga vägar för min skull.
Känslan säger allt..

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#7 Inlägg av Akademikern »

sweetcheek skrev:Tänkte uppdatera om hur det går.

Ladda upp batteriet och hoppades innerligt på att det skulle hjälpa men icke.

så nu är hojen inlämnad på verkstad så att jag kan komma tillbaks ut på vägarna igen.

Uppdaterar med mekens diagnos när jag fått den...

Ha det gött å kör lite kurviga vägar för min skull.
Har meken kommit med diagnos? Har nämligen samma bekymmer..
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#8 Inlägg av StigH »

Samma råd som alltid. :roll:
Skaffa en hygglig multimeter, om du inte har en.....
Sen lyfter du på MINUSkabeln till batteriet, genom den går nämligen ALL ström!
Ersätter kabeln med multimetrn på STRÖMområde, helst ett 10A om det finns. 2A är också OK men inget lägre, risk för röksignaler ur instrumentet om det är av enklare typ..
Det ska då visa max 10mA (0.01A)
Inget skall naturligtvis vara igång, nyckeln gärna urtagen för undvikande av misstag..
Med ett 14Ah batteri så motsvara det en standbytid på 11/0.01 timmar dvs 1100 timmar (en vecka =168h) ("11" istf 14 därför att ackar sällan är fullladdade..)
Med lite larm och läckström är det lätt att halka uppåt 30-50mA med då motsv drastiskt kortare standby-tid och stor risk att förstöra (bottenurladda! acken.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar