Startproblem VFR-90

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
OweAnd
Medlem
Kontakt:

Startproblem VFR-90

#1 Inlägg av OweAnd »

hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

Re: Startproblem VFR-90

#2 Inlägg av Göingen »

OweAnd skrev:hej ...alla kunniga ..
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Kolla och dra åt de båda anslutningarna på batteriet. Kolla även jordanslutningen mot motor eller ram (eller var den nu är fäst i andra änden). Även anslutningen på startmotorn kan vara dålig.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
OweAnd
Medlem
Kontakt:

Re: Startproblem VFR-90

#3 Inlägg av OweAnd »

har kollat allt detta utom anslutning till startmotorn ....
tack för tips..
Owe
Göingen skrev:
OweAnd skrev:hej ...alla kunniga ..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Kolla och dra åt de båda anslutningarna på batteriet. Kolla även jordanslutningen mot motor eller ram (eller var den nu är fäst i andra änden). Även anslutningen på startmotorn kan vara dålig.
:D

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#4 Inlägg av Donner »

Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
OweAnd
Medlem
Kontakt:

#5 Inlägg av OweAnd »

Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut :-)
Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#6 Inlägg av Donner »

OweAnd skrev:Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut :-)
Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
Följ + kabeln från batteriet så hittar du relät, från relät sen går en + ner till startmotorn.

Användarvisningsbild
OweAnd
Medlem
Kontakt:

#7 Inlägg av OweAnd »

tack för det ...
Donner skrev:
OweAnd skrev:Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut :-)
Owe
Följ + kabeln från batteriet så hittar du relät, från relät sen går en + ner till startmotorn.

Användarvisningsbild
OweAnd
Medlem
Kontakt:

startmotorrelä

#8 Inlägg av OweAnd »

har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning.. :lol:

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: startmotorrelä

#9 Inlägg av blacken »

OweAnd skrev:har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning.. :lol:
Du kanske skulle ha kollat ifall det är reläet som dribblar ?

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: startmotorrelä

#10 Inlägg av Donner »

OweAnd skrev:har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning.. :lol:
Ja mät hur mycket spänning där är på relät, batterispänning på kabeln som kommer från batteriet och på kabeln som går ner till startmotorn skall du ha ungefär samma spänning när du försöker starta. Kolla detta först. Har du ingen spänning så får du mäta den lilla kabeln som sitter på relät, det är den som kommer från startkontakten, 12v ungefär skall man ha på den när man trycker på startknappen.

Användarvisningsbild
OweAnd
Medlem
Kontakt:

då var det klart...

#11 Inlägg av OweAnd »

nytt startmotorrelä samt nytt batteri, det gamls gav drygt tolv och vid belastning 5-6 v.provkörde en sväng igår och det startade som det skall . men så var det ibland förrut också så framtiden får utvisa. Kollade också upp kabeln till startmotor men det var rent och snyggt.
Tack för hjälpen alla.
Bilagor
hojen
hojen
stege-4.jpg (109.81 KiB) Visad 8644 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: då var det klart...

#12 Inlägg av adrian_vg »

OweAnd skrev:nytt startmotorrelä samt nytt batteri, det gamls gav drygt tolv och vid belastning 5-6 v.provkörde en sväng igår och det startade som det skall . men så var det ibland förrut också så framtiden får utvisa. Kollade också upp kabeln till startmotor men det var rent och snyggt.
Tack för hjälpen alla.
Bra att det löste sig, utan en massa mek mitt i säsongen!

Snygg hoj förresten, den svarta sadeln gör sig snyggt på den i övrigt vita hojen!

Edit: "Påtvingad" presentation på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3223.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#13 Inlägg av StigH »

Finns en lömsk sak till..
Startmotorkolen..
Är kollektorn det minsta o-rund och startmotorn stannar i olämpligt läge, kan, det gå och ibland inte..
(Kolen når inte ner till kollektorn pg av att de är för korta/slut)
Säger det bara "klick" vid startförsök är det första man tittar på , "vad är batterispänningen under startförsöket".
Nästa är at kolla om startreläet funkar. Tämligen enkelt..

Skriv svar