Startproblem VFR-90
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Startproblem VFR-90
hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Re: Startproblem VFR-90
Kolla och dra åt de båda anslutningarna på batteriet. Kolla även jordanslutningen mot motor eller ram (eller var den nu är fäst i andra änden). Även anslutningen på startmotorn kan vara dålig.OweAnd skrev:hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Startproblem VFR-90
har kollat allt detta utom anslutning till startmotorn ....
tack för tips..
Owe

tack för tips..
Owe
Göingen skrev:Kolla och dra åt de båda anslutningarna på batteriet. Kolla även jordanslutningen mot motor eller ram (eller var den nu är fäst i andra änden). Även anslutningen på startmotorn kan vara dålig.OweAnd skrev:hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe

Följ + kabeln från batteriet så hittar du relät, från relät sen går en + ner till startmotorn.OweAnd skrev:Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut
Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
tack för det ...
Donner skrev:Följ + kabeln från batteriet så hittar du relät, från relät sen går en + ner till startmotorn.OweAnd skrev:Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut
Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
startmotorrelä
har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning.. 

Re: startmotorrelä
Du kanske skulle ha kollat ifall det är reläet som dribblar ?OweAnd skrev:har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning..
Re: startmotorrelä
Ja mät hur mycket spänning där är på relät, batterispänning på kabeln som kommer från batteriet och på kabeln som går ner till startmotorn skall du ha ungefär samma spänning när du försöker starta. Kolla detta först. Har du ingen spänning så får du mäta den lilla kabeln som sitter på relät, det är den som kommer från startkontakten, 12v ungefär skall man ha på den när man trycker på startknappen.OweAnd skrev:har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning..
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
då var det klart...
nytt startmotorrelä samt nytt batteri, det gamls gav drygt tolv och vid belastning 5-6 v.provkörde en sväng igår och det startade som det skall . men så var det ibland förrut också så framtiden får utvisa. Kollade också upp kabeln till startmotor men det var rent och snyggt.
Tack för hjälpen alla.
Tack för hjälpen alla.
- Bilagor
-
- hojen
- stege-4.jpg (109.81 KiB) Visad 8644 gånger
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: då var det klart...
Bra att det löste sig, utan en massa mek mitt i säsongen!OweAnd skrev:nytt startmotorrelä samt nytt batteri, det gamls gav drygt tolv och vid belastning 5-6 v.provkörde en sväng igår och det startade som det skall . men så var det ibland förrut också så framtiden får utvisa. Kollade också upp kabeln till startmotor men det var rent och snyggt.
Tack för hjälpen alla.
Snygg hoj förresten, den svarta sadeln gör sig snyggt på den i övrigt vita hojen!
Edit: "Påtvingad" presentation på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3223.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Finns en lömsk sak till..
Startmotorkolen..
Är kollektorn det minsta o-rund och startmotorn stannar i olämpligt läge, kan, det gå och ibland inte..
(Kolen når inte ner till kollektorn pg av att de är för korta/slut)
Säger det bara "klick" vid startförsök är det första man tittar på , "vad är batterispänningen under startförsöket".
Nästa är at kolla om startreläet funkar. Tämligen enkelt..
Startmotorkolen..
Är kollektorn det minsta o-rund och startmotorn stannar i olämpligt läge, kan, det gå och ibland inte..
(Kolen når inte ner till kollektorn pg av att de är för korta/slut)
Säger det bara "klick" vid startförsök är det första man tittar på , "vad är batterispänningen under startförsöket".
Nästa är at kolla om startreläet funkar. Tämligen enkelt..