EL-FEL / PROBLEM VFR 800 V-TEC -02
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
EL-FEL / PROBLEM VFR 800 V-TEC -02
Hej!
Desperat efter hjälp! Hoppas ni orkar läsa om mitt problem trotts att det är mycket text.
Jag har en Honda VFR 800 -02 som beter sig mäkta irriterande nu.
När jag vrider om nyckeln och ljusomkopplaren är avstängd eller på parkeringsljus så startar den som vanligt, dvs. man hör hur insprutningen arbetar och därefter är det bara att trycka på starknappen.
Har jag däremot halvljset på och vrider om tändningen så bara sprakar det och ljuset på displayen blir hälften så starkt som det ska vara. Man hör inte insprutningen arbeta och om jag trycker på startknappen så står den bara och tuggar. Samtidigt lyser alla blinkers och framlyjsena svagt.
Om jag är ute och kör och vrider på halvljuset i fart så dör hela motorcykeln. Jag måste föra tillbaka spaken till parkeringsljus eller stänga av lyset helt. Då rullar den igång igen. Samma sak inträffar om jag slår på blinkersen.
Om jag har ljusspaken på parkeringsljus och vrider på tändningen och sedan sätter på blinkersen så blinkar det men den gröna lampan i displayen flimmrar lite svagt.
Jag har kollat batteriet och det gav en spänning på 12,3 V vilket Honda i Gävle sa var fullt tillräckligt.
Jag har läst att det är problem med erjade dosor på styret, att man skall öppna plastdosan som sköter halvljuset och spruta in kontaktsprej men det känns inte som det kan vara felet eftersom det inträffar på blinkersen också som sitter på andra sidan...
Sen har jag läst om Hondas laddregulator... Kan det vara den? Det är ju liksom fel redan innan jag startat hojen om jag har halvljuset på.
Snälla hjälp mig om ni har några ideér.
Tack för att ni orkade läsa mitt långa inlägg...
Desperat efter hjälp! Hoppas ni orkar läsa om mitt problem trotts att det är mycket text.
Jag har en Honda VFR 800 -02 som beter sig mäkta irriterande nu.
När jag vrider om nyckeln och ljusomkopplaren är avstängd eller på parkeringsljus så startar den som vanligt, dvs. man hör hur insprutningen arbetar och därefter är det bara att trycka på starknappen.
Har jag däremot halvljset på och vrider om tändningen så bara sprakar det och ljuset på displayen blir hälften så starkt som det ska vara. Man hör inte insprutningen arbeta och om jag trycker på startknappen så står den bara och tuggar. Samtidigt lyser alla blinkers och framlyjsena svagt.
Om jag är ute och kör och vrider på halvljuset i fart så dör hela motorcykeln. Jag måste föra tillbaka spaken till parkeringsljus eller stänga av lyset helt. Då rullar den igång igen. Samma sak inträffar om jag slår på blinkersen.
Om jag har ljusspaken på parkeringsljus och vrider på tändningen och sedan sätter på blinkersen så blinkar det men den gröna lampan i displayen flimmrar lite svagt.
Jag har kollat batteriet och det gav en spänning på 12,3 V vilket Honda i Gävle sa var fullt tillräckligt.
Jag har läst att det är problem med erjade dosor på styret, att man skall öppna plastdosan som sköter halvljuset och spruta in kontaktsprej men det känns inte som det kan vara felet eftersom det inträffar på blinkersen också som sitter på andra sidan...
Sen har jag läst om Hondas laddregulator... Kan det vara den? Det är ju liksom fel redan innan jag startat hojen om jag har halvljuset på.
Snälla hjälp mig om ni har några ideér.
Tack för att ni orkade läsa mitt långa inlägg...
Mvh
Kenneth Strid
Gävle
HONDA VFR 800 VTEC -02
HONDA VFR 800 FI -98 -SÅLD
HONDA XR-600 Supermoard - SÅLD
BMW F650 -97 SÅLD
HOYSUNG GW 650 -06 SÅLD
Kenneth Strid
Gävle
HONDA VFR 800 VTEC -02
HONDA VFR 800 FI -98 -SÅLD
HONDA XR-600 Supermoard - SÅLD
BMW F650 -97 SÅLD
HOYSUNG GW 650 -06 SÅLD
Låter inte som laddregulatorn då den endast arbetar då motorcykeln är igång. De problemen som du beskriver låter som dålig jordning någonstans eller dåligt batteri eftersom de inträffar utan att ens motorn är igång.
Ett dåligt batteri kan forftarande ha en bra spänning utan belastning, men när man belastar batteriet så dör det helt.
Testa med ett annat batteri, om inte det fungerar så börja söka efter en dålig jordning.
Ett dåligt batteri kan forftarande ha en bra spänning utan belastning, men när man belastar batteriet så dör det helt.
Testa med ett annat batteri, om inte det fungerar så börja söka efter en dålig jordning.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: EL-FEL / PROBLEM VFR 800 V-TEC -02
Kolla jordkabeln från batteriets minuspol till chassit!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack så mycket för snabba svar och tack för tipsen.
Jag har öppnat dosan på styret för att se att allt är ok vid strömställaren för ljuset. Allt verkar helt OK. Sprutade i 5-56 för att lösa upp men det såg inte ut att vara ärjat.
Har plockat bort alla kåpor och börjat leta kabelbrott, ärjade kontakter och kabelstycken som smält. Har inte hittat något ännu men felsökning fortsätter imorgon. Jag sprutar in 5-56 i alla kabelstycken för att lösa upp eventuell ärjning.
Återkommer med rapport på söndag...
Jag har öppnat dosan på styret för att se att allt är ok vid strömställaren för ljuset. Allt verkar helt OK. Sprutade i 5-56 för att lösa upp men det såg inte ut att vara ärjat.
Har plockat bort alla kåpor och börjat leta kabelbrott, ärjade kontakter och kabelstycken som smält. Har inte hittat något ännu men felsökning fortsätter imorgon. Jag sprutar in 5-56 i alla kabelstycken för att lösa upp eventuell ärjning.
Återkommer med rapport på söndag...
Mvh
Kenneth Strid
Gävle
HONDA VFR 800 VTEC -02
HONDA VFR 800 FI -98 -SÅLD
HONDA XR-600 Supermoard - SÅLD
BMW F650 -97 SÅLD
HOYSUNG GW 650 -06 SÅLD
Kenneth Strid
Gävle
HONDA VFR 800 VTEC -02
HONDA VFR 800 FI -98 -SÅLD
HONDA XR-600 Supermoard - SÅLD
BMW F650 -97 SÅLD
HOYSUNG GW 650 -06 SÅLD
Mät spänningen på batteriet när du belastar det med starten eller ljuset, är batteriet dåligt sjunker spänningen markant då.
Trasiga halvljuslampor har vållat mig mycket huvudbry ett par gånger (låter märkligt jag vet)
, men det kan bli de mest konstiga fel om tråden i lampan smälter och lägger sig som en kula mellan "stiften" i lampan. Det är ju lätt att kolla så om du inte hittar några dåliga kontakter kan det vara värt en titt... 
Trasiga halvljuslampor har vållat mig mycket huvudbry ett par gånger (låter märkligt jag vet)


VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Gäller detta bara VFR 02- eller alla viffrar?vfr800 skrev:Många elfel på vfr i usa där kontaktstycket med jord smältervet inte vilken det är men borde synas innanför höger sidokåpa om jag minns rätt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hej Alla!
Ursäkta min frånvaro. I måndags kväll hittade jag tillsammans med en kompis vad som var fel på hojen.
Alla som tipsat om jordfel kan klappa sig extra mycket på magen. Det var nämligen ett jorfel i ett kontaktstycke som sitter i kabelstammen som var bränt. I kontaktstycket går 14 jordkablar, allt ifrån hel/halv och blinkers och till andra detaljer. Från kontaktstycket går en lite grövre jordkabel vidare i kabelstammen. Vi märkte det när vi började följa kabelstammen från lysen/blinkers ner vid styret och började sprätta stammen vid kontaktstycket.
Personligen tycker jag det inte var speciellt mycket oxidering/bränt men det räckte alldeles utmärkt för att få min hoj att bete sig allt annat än normalt.
Jag bifogar bilder på problemet samt min lösning.
Angående min lösning så klippte jag helt enkelt av stiftena på kablarna för att de skulle få plats att sticka in 3-4 kablar i varje sockerbit. Jag vet att man kan ha delade meningar om en sockerbits funktion/säkerhet men jag gillar det faktum att man skruvar ner en skruv i kablarna, man kan ta i och känna hur det får bra kontakt. Överlägset tycker jag!
Sen så drog jag kablar mellan sockerbitarna för att alla kablar ska ha kontakt med varandra.
Slutligen så isolerade jag den och fäste den mot kabelstammen igen.
Nervöst var det men det fungerar klockrent efter min fix.
SÅ HIMLA NÖJD!
Skönt att inte behöva lämna in hojen på felsökning och skicka iväg 750:-/timmen.
Hoppas jag kan hjälpa någon med denna tråd!
Hojen isärplockad

Felet lokaliserat

Bränt kontaktstycke

Fixar till kabelstiften för att passa in i sockerbiten

Påbörjat återmontering


Jordningen klar

Duktigt isolerat

Och monterat

KLART!!! YEAH!!!

Ursäkta min frånvaro. I måndags kväll hittade jag tillsammans med en kompis vad som var fel på hojen.


Alla som tipsat om jordfel kan klappa sig extra mycket på magen. Det var nämligen ett jorfel i ett kontaktstycke som sitter i kabelstammen som var bränt. I kontaktstycket går 14 jordkablar, allt ifrån hel/halv och blinkers och till andra detaljer. Från kontaktstycket går en lite grövre jordkabel vidare i kabelstammen. Vi märkte det när vi började följa kabelstammen från lysen/blinkers ner vid styret och började sprätta stammen vid kontaktstycket.
Personligen tycker jag det inte var speciellt mycket oxidering/bränt men det räckte alldeles utmärkt för att få min hoj att bete sig allt annat än normalt.
Jag bifogar bilder på problemet samt min lösning.
Angående min lösning så klippte jag helt enkelt av stiftena på kablarna för att de skulle få plats att sticka in 3-4 kablar i varje sockerbit. Jag vet att man kan ha delade meningar om en sockerbits funktion/säkerhet men jag gillar det faktum att man skruvar ner en skruv i kablarna, man kan ta i och känna hur det får bra kontakt. Överlägset tycker jag!
Sen så drog jag kablar mellan sockerbitarna för att alla kablar ska ha kontakt med varandra.
Slutligen så isolerade jag den och fäste den mot kabelstammen igen.
Nervöst var det men det fungerar klockrent efter min fix.
SÅ HIMLA NÖJD!

Skönt att inte behöva lämna in hojen på felsökning och skicka iväg 750:-/timmen.
Hoppas jag kan hjälpa någon med denna tråd!
Hojen isärplockad

Felet lokaliserat

Bränt kontaktstycke

Fixar till kabelstiften för att passa in i sockerbiten

Påbörjat återmontering


Jordningen klar

Duktigt isolerat

Och monterat

KLART!!! YEAH!!!

Mvh
Kenneth Strid
Gävle
HONDA VFR 800 VTEC -02
HONDA VFR 800 FI -98 -SÅLD
HONDA XR-600 Supermoard - SÅLD
BMW F650 -97 SÅLD
HOYSUNG GW 650 -06 SÅLD
Kenneth Strid
Gävle
HONDA VFR 800 VTEC -02
HONDA VFR 800 FI -98 -SÅLD
HONDA XR-600 Supermoard - SÅLD
BMW F650 -97 SÅLD
HOYSUNG GW 650 -06 SÅLD
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen orsak.
Bra att det fixade sig!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Snyggt beskrivet, passar väl nästan i "how to"-guiden 

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Är detta ett vanligt fel på VFR?Tyrannosaurus skrev:Snyggt beskrivet, passar väl nästan i "how to"-guiden
Om ja, isf borde den definitivt upp i Guide-subforumet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
sorry såg inte att du frågat, ja det ska vara vtec modellerna med återkallelse för byte av kabelmatta som just denna men det verkar som vi har olika system i europa som i usa här verkar det vara monterat från fabrik men ingen garanti att det funkar som vi sett här....adrian_vg skrev:Gäller detta bara VFR 02- eller alla viffrar?vfr800 skrev:Många elfel på vfr i usa där kontaktstycket med jord smältervet inte vilken det är men borde synas innanför höger sidokåpa om jag minns rätt
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ah, tack.vfr800 skrev:sorry såg inte att du frågat, ja det ska vara vtec modellerna med återkallelse för byte av kabelmatta som just denna men det verkar som vi har olika system i europa som i usa här verkar det vara monterat från fabrik men ingen garanti att det funkar som vi sett här....
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!