Är det någon som har tips om vilken del i elsystemet som kan "tjyvläcka " då tändningen är avstängd..!
Jag har underhållsladdat batteriet under vintern för att slippa startbekymmer, men nu är batteriet tömt på 1,5 vecka då hojen stått orörd i garaget .
Laddregulatorn är utbytt för nåt år sen, den bör det inte vara.
Har vid något tillfälle kunnat mäta upp tjyvströmmen, men felet är inte konstant.
Tacksam för tips.
Har du torkat av runt batteripolerna, och sen smort in med vaselin?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Anders skrev:Batteriet är alldeles fräscht från förra sommarn. Rent o fint.
Ok, den enkla gick inte...
Har du kollat jordsladdens infästning i chassit (minussladden från batteriet) och hur det ser ut där?
Ser du nån synlig sladdhärva som är skitig, kan vara ett tecken på att det är en krypström som går där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Laddregulatorn kan ju vara kass ändå. På min var den dålig och den drog ut batteriet på mindre tid än en vecka. Testa att koppla ur den när du låter hojen stå.
Läste om nån här som hade glappkontakt i nåt kopplingsstycke framme vid tanken. Drog också ut batteriet.
En kvälls mekande gav följande:
10mA rinner konstant ur batteriet trots tändning av. Sulle tro att det ar mer än så ibland. Vid urkoppling av laddreggens "utgående" kabelhärva upphör strömmen, så det har med den att göra iallafall.
När jag lossade laddreggens fästen sjönk strömmen till 1mA. ...men den rackarn ska ju vara fäst i ramen .
Skitsamma, det får bli lösningen tills vidare även om det inte känns klockrent. Rengjort alla don o sladdhärvor jag hittade, samt passat på att montera snabbkoppling för laddaren . Tack för tipsen!
Anders skrev:En kvälls mekande gav följande:
10mA rinner konstant ur batteriet trots tändning av. Sulle tro att det ar mer än så ibland. Vid urkoppling av laddreggens "utgående" kabelhärva upphör strömmen, så det har med den att göra iallafall.
När jag lossade laddreggens fästen sjönk strömmen till 1mA. ...men den rackarn ska ju vara fäst i ramen .
Skitsamma, det får bli lösningen tills vidare även om det inte känns klockrent. Rengjort alla don o sladdhärvor jag hittade, samt passat på att montera snabbkoppling för laddaren . Tack för tipsen!
Låt inte den vara loss från ramen, då bränner du den helt ganska snabbt eftersom den får sin kylning från ramen.
Donner skrev:Låt inte den vara loss från ramen, då bränner du den helt ganska snabbt eftersom den får sin kylning från ramen.
Den kylningen sägs aldrig ha varit helt funktionell ändå. Men du har i sak rätt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Donner skrev:Låt inte den vara loss från ramen, då bränner du den helt ganska snabbt eftersom den får sin kylning från ramen.
Den kylningen sägs aldrig ha varit helt funktionell ändå. Men du har i sak rätt!
Nej förvisso men den lär hålla längre om den sitter fast mot ramen, gärna med kylpasta på baksidan. Min var felmonterad och typ hängde i luften, den höll uppskattningsvis 10mil sen var den kass och då var det kallt ute.
Donner skrev:Nej förvisso men den lär hålla längre om den sitter fast mot ramen, gärna med kylpasta på baksidan. Min var felmonterad och typ hängde i luften, den höll uppskattningsvis 10mil sen var den kass och då var det kallt ute.
Jag har faktiskt aldrig monterat av likriktaren/regulatorn (vågar inte,betraktar den som gammaldags TNT som flyger i luften om man hanterar den ovarsamt) för att kolla hur det ser ut under, men jag har fått det beskrivet som att hela den stora regulatorblaffan med kylflänsarna sitter mot ramen med typ en 1x1cm stor "kylöverföringsmetallbit", istf monterad med hela grejen mot ramen. Detta sägs ska vara det största problemet - värmeavledningen - enbart luftflödet genom hålen i kåporna räcker inte i längden.
Edit: Var det inte nån på forumet som monterade på en processorkylfläkt och som fick det att funka bra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Vart flyttade du din likriktare/regulator? Under sadeln nånstans?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Japp jag tror den pastan hjälper, dock får min kylning av fartvinden som den sitter nu. Själv tog jag en sort som vi har på jobbet...hoppas det funkar.