Batteri?? Laddregulator??

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#16 Inlägg av Alming »

Det känns som om du hittat felet.
Det är där spänningen borde ligga med motorn igång.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av psalmroth »

så härligt att höra :D

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#18 Inlägg av Ajax »

Jag har precis samma fel som beskrivs i första inlägget, jag kör motorcykeln varm och sedan när jag kort efter ska starta igen så lyser ingenting och klockan dimmar ut. Efter ett tag, cirka 15-20 minuter så startar den igen, däremot dör den om jag på tomgång slår på ljuset om jag inte har lite varv på. Enda skillnaden mot tidigare felbeskrivning är att mina spänningar är helt ok:

Bara batteriet: 12,7 V
Tomgång utan halvljus: 14,7 V
Tomgång med halvljus 13,4 V
När jag varvar lite på tomgång så sjunker spänningen (när ljuset är avstängt) till runt 14,2 V.

Vad tror ni, är det laddningsregulatorn här med, eller är det någonting annat som spökar?

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

#19 Inlägg av kebne »

Ajax skrev: Vad tror ni, är det laddningsregulatorn här med, eller är det någonting annat som spökar?
Nåt annat. Låter nästan som någon glappkontakt. Men annars tycker jag du ska testa startmotorreläet. Som jag förstår det så drar inte startmotorn runt och då kan du testa koppla förbi startmotorreläet med en skruvmejsel - blir en liten gnista iofs!

Det sitter precis framför batteriet på min 91a.

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#20 Inlägg av Ajax »

kebne skrev:
Nåt annat. Låter nästan som någon glappkontakt. Men annars tycker jag du ska testa startmotorreläet. Som jag förstår det så drar inte startmotorn runt och då kan du testa koppla förbi startmotorreläet med en skruvmejsel - blir en liten gnista iofs!

Det sitter precis framför batteriet på min 91a.
Tack för svaret - problemet visade sig bero på väldigt skitiga kontakter på högersidan innanför kåpan. Jag torkade rent där och har sedan dess inte haft några som helst problem.

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

ojojojojoj

#21 Inlägg av psalmroth »

Hej Igen Psalmroth is back :)
Och med samma hoj....
Och med samma problem som sist :)
Denna gången blir det enklare för jag köper direkt en ny laddregulator och batteri.....
Detta va seg start på våren. Besiktade hojjen i tisdags o allt gick kanon,och idag första körningen.
Startade bra,men när jag skulle åka från en vän så starta den inte,såg ut ut som glapp på instrumentpanelen :(
Satte helljus på då lös allt men men gick inte att starta så jag sprang igång den....
Funkade kanon o köra hem den,men testade o starta den,men funkade ej.
Låste hojen och gick till min soffa och deppa och såg även matchen mellan ifk-mjällby o inte ens den gick bra.
hmmmmm.....inte min dag idag...
Har nì haft liknande besvär nu så skriv skriv skriv....
tänkte testa putsa kontakterna imorn och se efter.
Ha en bra dag alla viffare.... // Jani back in tha house

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Tack för svaret - problemet visade sig bero på väldigt skitiga kontakter på högersidan innanför kåpan. Jag torkade rent där och har sedan dess inte haft några som helst problem.
Vilka kontakter talar vi nu? Batteripolerna??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#23 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Tack för svaret - problemet visade sig bero på väldigt skitiga kontakter på högersidan innanför kåpan. Jag torkade rent där och har sedan dess inte haft några som helst problem.
Vilka kontakter talar vi nu? Batteripolerna??
Jag fattar det som det är kontaktstycken som kabelhärvan är delad med på höger sida vid motorn.?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Jag fattar det som det är kontaktstycken som kabelhärvan är delad med på höger sida vid motorn.?
Kontakterna på det där flimsiga plåtstycket ungefär mitt på högersidan under kåpan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#25 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Jag fattar det som det är kontaktstycken som kabelhärvan är delad med på höger sida vid motorn.?
Kontakterna på det där flimsiga plåtstycket ungefär mitt på högersidan under kåpan?
Kan det vara. I allmänhet så när kontakter blir smutsiga så kan det förkomma krypströmmar.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#26 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Jag fattar det som det är kontaktstycken som kabelhärvan är delad med på höger sida vid motorn.?
Kontakterna på det där flimsiga plåtstycket ungefär mitt på högersidan under kåpan?
Exakt dom kontakterna. Om man monterar av sidokåpan finns det tre stycken kontakter på ett tunt metallbleck. Det var dem som jag rengjorde. Mitt fel såg däremot inte ut som det som psalmroth beskriver, när jag vred om nyckeln lyste inte en lampa och dessutom slocknade klockan och startade om på 1 am.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Exakt dom kontakterna. Om man monterar av sidokåpan finns det tre stycken kontakter på ett tunt metallbleck. Det var dem som jag rengjorde. Mitt fel såg däremot inte ut som det som psalmroth beskriver, när jag vred om nyckeln lyste inte en lampa och dessutom slocknade klockan och startade om på 1 am.
De flesta problemen med vifferns nervsystem kan spåras till likriktaren/regulatorn. Tyvärr... :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:De flesta problemen med vifferns nervsystem kan spåras till likriktaren/regulatorn. Tyvärr... :(
Om jag har förstått det rätt så är likriktaren/regulatorn monterad direkt på ramen på VFR. Jag börjar därför misstänka att den helt enkelt vibrerar sönder.

Prova att lägga in en gummiduk bakom, det kan hjälpa.
Elektronik tål inte att skakas om för mycket. Min hoj har/hade samma problem med givaren till hastighetsmätaren som har pajat två eller tre stycken. Den sitter i framhjulet som ju är helt ofjädrat så den skakas nog om ganska rejält där.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om jag har förstått det rätt så är likriktaren/regulatorn monterad direkt på ramen på VFR. Jag börjar därför misstänka att den helt enkelt vibrerar sönder.
Riskerar man inte att isolera ännu mer värme till likriktaren/reglatorn då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Om jag har förstått det rätt så är likriktaren/regulatorn monterad direkt på ramen på VFR. Jag börjar därför misstänka att den helt enkelt vibrerar sönder.
Riskerar man inte att isolera ännu mer värme till likriktaren/reglatorn då?
Man ska alltså inte klä in den :wink: utan bara en gummimattan på baksidan så att den inte ligger direkt emot ramen metall mot metall.

På tidigare hojar sitter den i stort sett aldrig mot ramen utom ofta på t.ex. batteriboxen som är av plast som i många fall är helt eller delvis gummiupphängd.

Har nog sagt det tidigare, på min hoj sitter den bakom batteriet i ett litet fack i plasten. Det kommer in inte någon kalluft där men gott om värme från bakre cylindrarna. Dessutom är numera värmeskyddet på bakre primärrören borta eftersom det sitter helt andra rör där.
Jag har aldrig haft problem förutom att anslutningen till de tre gula kablarna smälte, men det är numera åtgärdat med lödning som krympslang.

Jag misstänker därav att det inte är värmen som är boven utan taskig kontakt => glapp => oxid => ännu taskigare kontakt osv. och vibrationer som i sin tur kan orsaka taskig kontakt.
Det är iaf så det funkar när de gula kablarna smälter. Jag har testat det mesta.
1. Original en billig multikontakt i tunn plast med flatstift = Smälte.
2. Runda han/hon kontakter = Smälte.
3. Sockerbit = Smäte.
4. Grov tvådelad sockerbit i gummi med stift = Smälte.
5. Lödning och krympslang = Verkar hålla.

Det verkar helt enkelt som om ett aldrig så litet glapp som en kontakt genererar räcker för att det ska smälta. Lödning ger däremot en permanent glappfri anslutning och verkar funka.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar