Har även jag haft ett irriterande slammer ifrån motorn, det kommer när den blir varm och låter mest på tomgång. Ett illalåtande metalliskt slammer som verkat komma från vevhuset någonstans, följer varvtalet upp till ca2500 varv då det antingen försvinner eller äts upp av annat ljud.
Nu i vinter har jag pillat lite på motorn då jag tycker det är obehagligt även om det inte verkar farligt. Har bla följt servicemeddelandet från LT.Dan, tog ner oljepumpen för inspektion osv.
Har inte hittat något påtagligt fel, så döm min förvåning och lycka när det var dax för första uppstarten och motorn spann som en katt

. Nåja...
Men den gick tyst och fint iaf.
Jaha, vart vill jag komma med allt det här pladdret då????
Jo , jag kan ju tala om vad jag tror avhjälpte saken på min hoj om någon är intresserad....
Som sagt, jag borrade ett par extra oljekanaler till kammarna som LT.Dan skrev om. Hade troligtvis ingen avgörande skillnad i mitt fall men.....
I samband med att oljepumpen togs bort gjorde jag rent silen till pumpen, åren hade satt sina spår kan man säga. Ganska säker på att det inte har något med oljudet att göra men kan vara bra att kolla upp när din pärla har rullat några mil....
Provade en ny olja, körde på 10-40 olja innan eftersom det var den man fick på mc-butiken när man frågade efter olja till en VFR. Har nu bytt till 15-50 olja efter tips från en säljare som levererar olja till mitt jobb.
Troligtvis är det den avgörande faktorn i det här fallet....
Eller så är det så att allt hänger ihop och bidrar till en helhetslösning, hur som helst så är jag supernöjd att numera kunna njuta av ett mjukt vinande från dreven och ett skönt lungt tickande från motorn på tomgång.....
Ang. ventiltick:
Det brukar märkas mest när motorn är kall då spelet är som mest, om det inte är för mycket spel brukar det avta när motorn värms upp.
Ett metalliskt tickande som följer varvtalet hela registret, oftast är det inte alla ventiler på en gång utan det kan vara en ventil som ligger utanför gränsen.Annars är det någon mek som slarvat vid servicen.....