Rengöring av kylare?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

dman skrev:OK, det jag inte riktigt höll med om beror delvis på att vi bor en bit från varandra. Här i Götet är vattnet extremt mjukt och vi höjer t.o.m hårdheten på vattnet i vår process. För att få bort metaller m.m sänker vi först pH och tillsätter fällningsmedel och avskiljer utfällningarna. Sedan ökas pH-värdet igen och klor, CO2 m.m tillsätts. pH-värdet på det vatten som jag och mina kollegor producerar varierar faktiskt inte speciellt mycket. Nu ska jag inte göra mer reklam :)
Du verkar ju kunna din kemi. ;-) Generellt sett, verkar man ju fälla ut en hel del metaller från dricksvatten på vattenverken. Om man ser på det ur motorsynvikel, har du nåt att säga om att använda dricksvatten att blanda ut med för alu-motorer map korrosion?

Om vi bortser från glykolens eventuella skyddande egenskaper, kan vi enas om att man bör använda batteri-/avjonat-/avhärdat vatten till en motor gjord i aluminiumlegering?

Eller kan man använda vanligt dricksvatten utblandat med passande glykol utan risk för korrosion i alu-motor och kylare?

Som vattenexpert, vad anser du?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Kontakt:

#17 Inlägg av dman »

adrian_vg skrev: Du verkar ju kunna din kemi. ;-) Generellt sett, verkar man ju fälla ut en hel del metaller från dricksvatten på vattenverken. Om man ser på det ur motorsynvikel, har du nåt att säga om att använda dricksvatten att blanda ut med för alu-motorer map korrosion?

Om vi bortser från glykolens eventuella skyddande egenskaper, kan vi enas om att man bör använda batteri-/avjonat-/avhärdat vatten till en motor gjord i aluminiumlegering?

Eller kan man använda vanligt dricksvatten utblandat med passande glykol utan risk för korrosion i alu-motor och kylare?

Som vattenexpert, vad anser du?
För att man inte ska få korrosion på dricksvattenledningar, tillsätter man på många vattenverk CO2. Denna klingar ju av med tiden, alltså försvinner en del av skyddet. I kylsystemet på en varmkörd motor skulle CO2 försvinna direkt. Jag har alltid använt vanligt kranvatten till bilen men till mc:n har jag aldrig fyllt på. Dock skulle jag köra på batterivatten.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#18 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev: Blev mycket osäker själv nu. Känns som om det säkraste man kan göra är att köpa färdigblandad kylvätska för mc, trots priset... :?
Uhmmm... :?: :!: :shock:
Vill man inte riskera problem vid blandning, får man köra samma som man haft i innan (propylen- alt. etylenglykol) eller så rengör man innan man häller på ny vätska. Vet man inte vad man har i får man väl rengöra i alla fall.
Eller, om man är lat och modig, så kan man testa vilken glykol man har i. Etylenglykol känner man igen på den söta smaken och att den är tämligen giftig (ca 100 ml är en dödlig dos för en vuxen).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

#19 Inlägg av moshh »

Ojdå, märkte inte att det var nytt liv i den här tråden =P
Kan ju säga att jag körde 50/50 blandning av glykol och vatten som det stod i boken och jag använde mig av avjonat/destillerat vatten (batterivatten).
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev: Blev mycket osäker själv nu. Känns som om det säkraste man kan göra är att köpa färdigblandad kylvätska för mc, trots priset... :?
Uhmmm... :?: :!: :shock:
Vill man inte riskera problem vid blandning, får man köra samma som man haft i innan (propylen- alt. etylenglykol) eller så rengör man innan man häller på ny vätska. Vet man inte vad man har i får man väl rengöra i alla fall.
Eller, om man är lat och modig, så kan man testa vilken glykol man har i. Etylenglykol känner man igen på den söta smaken och att den är tämligen giftig (ca 100 ml är en dödlig dos för en vuxen).
På en beggad hoj vet man ju inte vad det är i. Har inte kollat i manualen, men tror inte det står nåt om kylvätskan där, annat än att det ska vara 50/50-blandning av vatten och glykol.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

vfr800 skrev:vanlig kylar rensning som man kan köpa på tex biltema måste ju funka eller?
jag har aldrig använt sånt men annars varmt vatten och skölja genom till bara rent vatten kommer är ju alltid nåt :)
Vet du, eller nån annan, att Biltemas kylarrens är ok för vifferns aluminiumblock?

Igår när jag kom hem efter bankörningen på Rörken gick motorn inte speciellt bra, den fyrtaktade (inga skämt okej! ;)) och verkade inte tända på alla cylindrar. Lät den stå kanske fem minuter avslagen och provade igen. Då gick den bättre.

Kollade vätskenivån i expansionskammaren i samband med lördagens olje- och stiftbyte och kylvätskeninvån låg lite över min-strecket. Fyllde aldrig på igår. Tänkte iaf att den dåliga gången i går kanske berodde på låg kylarvätska och hård körning?

Fyllde som sagt aldrig upp, då jag dels ville rengöra systemet helt (tömma, rensa, spola) dels hämta destillerat vatten från jobbet, och dels kolla upp detta med kylarrens, specifikt Biltemas.

Vad är era åsikter om kylarrensen? Ska man det alls eller räcker det med att spola igenom systemet?

Biltema har iaf en etylenglykolbaserad kylarglykol som enl en del är det man ska ha i mc-motorer.

Och en snubbe på Sporthoj.com säger att alla kylarglykoler idag är silikatfria och funkar med al-motorer.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
vfr800 skrev:vanlig kylar rensning som man kan köpa på tex biltema måste ju funka eller?
jag har aldrig använt sånt men annars varmt vatten och skölja genom till bara rent vatten kommer är ju alltid nåt :)
Vet du, eller nån annan, att Biltemas kylarrens är ok för vifferns aluminiumblock?

Igår när jag kom hem efter bankörningen på Rörken gick motorn inte speciellt bra, den fyrtaktade (inga skämt okej! ;)) och verkade inte tända på alla cylindrar. Lät den stå kanske fem minuter avslagen och provade igen. Då gick den bättre.

Kollade vätskenivån i expansionskammaren i samband med lördagens olje- och stiftbyte och kylvätskeninvån låg lite över min-strecket. Fyllde aldrig på igår. Tänkte iaf att den dåliga gången i går kanske berodde på låg kylarvätska och hård körning?

Fyllde som sagt aldrig upp, då jag dels ville rengöra systemet helt (tömma, rensa, spola) dels hämta destillerat vatten från jobbet, och dels kolla upp detta med kylarrens, specifikt Biltemas.

Vad är era åsikter om kylarrensen? Ska man det alls eller räcker det med att spola igenom systemet?

Biltema har iaf en etylenglykolbaserad kylarglykol som enl en del är det man ska ha i mc-motorer.

Och en snubbe på Sporthoj.com säger att alla kylarglykoler idag är silikatfria och funkar med al-motorer.
Dålig gång kan knappast ha nåt med vätskenivån att göra (såvida inte hojen går varm förstås).

Kylarrensning ska inte behövas om du inte har rejält med avlagringar. En normal genomspolning med vatten bör räcka. Tänk på att en spolning ska ske MOT flödet, dvs ta bort kylaren och vänd den upp och ner (jag har inte spolat nån hoj-kylare än, däremot mååånga bilkylare. Kylproblem är rätt vanligt på gamla Alfor..).

Frågan om glykol och vattentyp är nästan lika jobbig som frågan om vilken olja man ska ha... etylenglykol är j-t giftig, men kyler något bättre. För egen del så kör jag med vanligt vatten, oftast med mindre giftig glykol (vi har katt hemma som kan råka få i sig spill på marken), och ser till att byta alltihop regelbundet (vilket jag lärt mig är viktigare än vilken vattentyp och glykolsort man använder).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Dålig gång kan knappast ha nåt med vätskenivån att göra (såvida inte hojen går varm förstås).
Går varm. Det var min tanke. Är inte säker dock. Spolningen och bytet var mest en grej jag tänkte göra när kåpan ändå är av och så. Kan ju inte skada.

tersan skrev: Kylarrensning ska inte behövas om du inte har rejält med avlagringar. En normal genomspolning med vatten bör räcka. Tänk på att en spolning ska ske MOT flödet, dvs ta bort kylaren och vänd den upp och ner (jag har inte spolat nån hoj-kylare än, däremot mååånga bilkylare. Kylproblem är rätt vanligt på gamla Alfor..).
Ah, trodde kylarrensningen var en grej man alltid gjorde när man spolade.

Mot flödet. Check. Bra tips. Hur vet man åt vilket håll flödet går förresten??
tersan skrev: Frågan om glykol och vattentyp är nästan lika jobbig som frågan om vilken olja man ska ha... etylenglykol är j-t giftig, men kyler något bättre. För egen del så kör jag med vanligt vatten, oftast med mindre giftig glykol (vi har katt hemma som kan råka få i sig spill på marken), och ser till att byta alltihop regelbundet (vilket jag lärt mig är viktigare än vilken vattentyp och glykolsort man använder).
Fixade en tiolitersdunk med avjonat vatten från jobbet. Enl den andre bågeföraren på jobbet (killen med beg-Bulldogen i senaste MC-Nytt :-D) ska den funka bra i kylare, men kanske inte helt bra i batteri.

Glykolen tänker jag använda den koncentrerade, som jag har kvar från påfyllningen av fruns numera skrotade Saab. Spelar tydligen ingen roll vad för sorts glykol man använder, så länge man spolar igenom ordentligt. Den jag har i vffern nu, är mörk till färgen. Samma som Biltemasorten.

Till helgen ska det ske!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Sen ska man komma ihåg att det finns olika glykolsorter. Grön, blå och röd och vissa innehåller något slags slipmedel som inte är rekommendabelt i alumotorer.
Själv kör jag på röd glykol, den är snällast och innehåller något ämne (kommer inte ihåg vad det kallas just nu) som även förbättrar kylförmågan något.
Jag bytte kylvätskan i söndags. Den jag tappade ut var grön. Den jag hade i var blå. Spelar roll, den var iaf "korrosionsinhiberad" vilket i min bok var bra.

Jag har aldrig haft så bra motortemp under tidig vår som nu efter bytet. Nåt måste ha blivit rätt denna gång... ;-)
===

Skriv svar