Startproblem VFR800-98

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#16 Inlägg av PerJohan »

Nä, jag tänkte på det när Björn sa det om choke, men jag funderade på om det fanns någon slagt automatchoke eller nåt? Fast då hade man ju itne behövt tomgångshöjarspaken på styret.. Jaja, full pott till Adrian i den här tråden iaf! Grattis! :) Och så skönt att det var enkelt och billigt fixat (läs gratis såklart, billigare blir det inte!)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

PerJohan skrev:Nä, jag tänkte på det när Björn sa det om choke, men jag funderade på om det fanns någon slagt automatchoke eller nåt? Fast då hade man ju itne behövt tomgångshöjarspaken på styret..
Insprutare har aldrig choke, inte ens automatchoke. Datorn på din viffer ställer automagiskt om mängden bränsle i förhållande till yttertemp, motortemp, luftfuktighet osv för en fetare eller normal blandning vid start.

Det blir inte bättre än så med insprutning. ;-)

Tomgångshöjaren antar jag är användbar vid kallstart för att få motorn att gå lite jämnare, lite snabbare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Men korta sträckor och försiktig körning kan göra att motorn, tändstiften då främst, sotar igen. En sk "italiensk tune-up" är lösningen på det (Tack Tersan!).
Förutom att det är nyttigt så är det ganska kul att blåsa sotet ur motorn med jämna mellanrum... :wink:

Nu blev jag åksugen igen...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Förutom att det är nyttigt så är det ganska kul att blåsa sotet ur motorn med jämna mellanrum... :wink:

Nu blev jag åksugen igen...
Lite bara? ;-)

För er som inte vet vad en italiensk tune-up är, läs vidare!

Italiensk tune-up:
1. Kolla att du har tillräckligt med olja i motorn.

1.5. Först och främst, gör detta på en otrafikerad väg!

2. Starta från stillastående på ettans växel.

3. Varva upp till rödmarkeringen, ca 11-12000rpm.

4. Bromsa ner till låg fart, ca 20km/h.

5. Upprepa §3-4.

6. Upprepa §5 två, tre gånger till.

7. Klart!

Edit: Brasklapp - gör en italiensk tune-up på egen risk! Risk för allvarlig motorskada om man utför den med för lite olja i motorn eller inte ger akt på ev nypningstendenser!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#20 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Förutom att det är nyttigt så är det ganska kul att blåsa sotet ur motorn med jämna mellanrum... :wink:

Nu blev jag åksugen igen...
Lite bara? ;-)

För er som inte vet vad en italiensk tune-up är, läs vidare!

Italiensk tune-up:
1. Kolla att du har tillräckligt med olja i motorn.

1.5. Först och främst, gör detta på en otrafikerad väg!

2. Starta från stillastående på ettans växel.

3. Varva upp till rödmarkeringen, ca 11-12000rpm.

4. Bromsa ner till låg fart, ca 20km/h.

5. Upprepa §3-4.

6. Upprepa §5 två, tre gånger till.

7. Klart!

Edit: Brasklapp - gör en italiensk tune-up på egen risk! Risk för allvarlig motorskada om man utför den med för lite olja i motorn eller inte ger akt på ev nypningstendenser!
För att oljan ska bli ordentligt varm bör man göra ovanstående på alla växlarna... gärna på en riktigt kurvig och kuperad väg också. Det är då den där italienska känslan av "Forza" och "Veloce" kommer fram... :wink:

Och h-e vad jag är åksugen nu...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:För att oljan ska bli ordentligt varm bör man göra ovanstående på alla växlarna... gärna på en riktigt kurvig och kuperad väg också. Det är då den där italienska känslan av "Forza" och "Veloce" kommer fram... :wink:
En varmkörning innan tune-uppen är väl underförstått. Ingen som är rädd om sin viffer gör väl detta med kall motor väl?? :shock:

Iaf, när motorn är varmkörd, låter man forzan och velocen sätta snurr på motorn och man kan med nackhåret stående rätt upp lyssna till kamkuggdrevens plågade vinande vid 12000rpm.

Forzaaaaaa!!
tersan skrev:Och h-e vad jag är åksugen nu...
Jag kör båge hem efter jobbet. Du bor ju vid ekvatorn och bör väl inte ha nån snö runt dig. Varför kör inte du båge? :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
PerJohan skrev:Nä, jag tänkte på det när Björn sa det om choke, men jag funderade på om det fanns någon slagt automatchoke eller nåt? Fast då hade man ju itne behövt tomgångshöjarspaken på styret..
Insprutare har aldrig choke, inte ens automatchoke. Datorn på din viffer ställer automagiskt om mängden bränsle i förhållande till yttertemp, motortemp, luftfuktighet osv för en fetare eller normal blandning vid start.
Nä dom har ingen choke i egentlig mening men sprutet öser på något i hästväg. Märkte det på bilen när det var riktigt kallt, den studsar igång direkt men jävlar vad det luktar soppa, det går väl en liter rakt av :shock:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Förutom att det är nyttigt så är det ganska kul att blåsa sotet ur motorn med jämna mellanrum... :wink:

Nu blev jag åksugen igen...
Lite bara? ;-)

För er som inte vet vad en italiensk tune-up är, läs vidare!

Italiensk tune-up:
1. Kolla att du har tillräckligt med olja i motorn.

1.5. Först och främst, gör detta på en otrafikerad väg!

2. Starta från stillastående på ettans växel.

3. Varva upp till rödmarkeringen, ca 11-12000rpm.

4. Bromsa ner till låg fart, ca 20km/h.

5. Upprepa §3-4.

6. Upprepa §5 två, tre gånger till.

7. Klart!

Edit: Brasklapp - gör en italiensk tune-up på egen risk! Risk för allvarlig motorskada om man utför den med för lite olja i motorn eller inte ger akt på ev nypningstendenser!
Glöm inte att börja med "änglakören"
1. Starta motorn kall.
2. Vrid full gas.
3. Låt den studsa mot varvstoppet.
4. Vippa på dödarknappen.
5. Skicka motorrenoveringsräkningen till någon annan :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nä dom har ingen choke i egentlig mening men sprutet öser på något i hästväg. Märkte det på bilen när det var riktigt kallt, den studsar igång direkt men jävlar vad det luktar soppa, det går väl en liter rakt av :shock:
Färddatorn i fruns bil maxar på den momentana soppaförbrukning; 25,5l/100km vid kallstart. :shock:

Tycker du det är lustigt att det luktar bensin om bilen vid kallstart? Hmm... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#24 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Och h-e vad jag är åksugen nu...
Jag kör båge hem efter jobbet. Du bor ju vid ekvatorn och bör väl inte ha nån snö runt dig. Varför kör inte du båge? :P
När jag skulle hem idag var det +11 grader, så frågan är berättigad... jag är väl för bekväm av mig helt enkelt. :oops:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:När jag skulle hem idag var det +11 grader, så frågan är berättigad... jag är väl för bekväm av mig helt enkelt. :oops:
Tsk, tsk, tsk... Det där ska du få höra om vi någonsin träffas! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#26 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev:
Glöm inte att börja med "änglakören"
1. Starta motorn kall.
2. Vrid full gas.
3. Låt den studsa mot varvstoppet.
4. Vippa på dödarknappen.
5. Skicka motorrenoveringsräkningen till någon annan :wink:
Fan va det smäller när man gör det.... :twisted:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar