Mer drag i hojen
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Mer drag i hojen
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mer drag i hojen
Tegfors tips är generella. Sanningen i mitt tycke är mer att det anses vara svårt att få ut mer effekt ur en viffer, utan att ge sig på den mer aggressivt och montera tex en kompressor.Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vill du ha ut mer effekt, är det kanske mer intressant med en annan motorcykel. VFR är ju byggd för att ge runt 100-110hk. Det blir oftast inte bättre än så.
Även med öppnare filter, dynojet och slipon kan du på sin höjd kanske få ut upp 3-5hk till, mellan tummen och pekfingret. Mindre på en äldre, mer sliten viffer.
Eller skaffa nya 1200:an med runt 170hk, alt behåll din kära 93:a som den är och skatta dig lycklig åt ett mellanregister som är något av en guds gåva till alla vifferister.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Mer drag i hojen
Vad får det kosta?Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
VFR750F -92, grön
Re: Mer drag i hojen
tersan skrev:Vad får det kosta?Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre....

- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Mer drag i hojen
Hmm... definiera "bättre"?Enke skrev:tersan skrev:Vad får det kosta?Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre....

Den budgeten räcker inte långt, kanske ett begagnat avgassystem eller en omdrevning. Det sistnämnda har några här på forumet testat med gott resultat.
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Mer drag i hojen
okok... men hur mycket kostar det då och vad ger det i drag?tersan skrev:Hmm... definiera "bättre"?Enke skrev:tersan skrev: Vad får det kosta?
Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre....![]()
Den budgeten räcker inte långt, kanske ett begagnat avgassystem eller en omdrevning. Det sistnämnda har några här på forumet testat med gott resultat.
Kan betala mer om det krävs men jag vill ju inte lägga upp lika mycket som bågen kostade.
Bikersneed kan förse dig med denna grunka:Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?Conseal skrev:Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare
Om jag gör det finns det någon mojäng som gör så att mätaren visar hyfsat rätt efter det?
http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm
Mitt råd rent allmänt om du vill att din hoj ska gå bättre är att se till att det som finns monterat redan är rätt injusterat och fräscht. Jag tänker på gasare/sprut, ventiler, tändstift, luftfilter, tändkablar etc.
Vid omdrevning kan man välja bak och/eller fram. En kugg mindre fram ger ungefär sammma effekt som tre fler bak. Vanlig division, t.ex. 45/15 = 42/14, alltså ingen ändring av utväxling.
Viktigt är att se till att kedjan löper som den ska även sen du ändrat på drevdiametern. Detta bör man kolla i utfjädrat och ihopfjädrat läge. Det är inte så kul om kedjan börjar äta på t. ex. svingen eller någon motorkåpa. Vid större förändringar kan kedjan bli för kort eller för lång, justeringen som finns på hojen räcker inte för att kompensera för de förändrade drevdiametrarna.
Lycka till i din jakt på mer pulver, än så länge har jag inte hört någon som tycker de har för mycket


Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Bara bak. Drevar du upp fram också hamnar du tillbaka på ruta ett, fast med större drev, typ.Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?
Det brukar vara lättare att hitta bakdrev. Meckar du med framdrevet slår det igenom mer; skillnaderna blir större. Fler tänder bak gör att skillnaderna blir lite mindre och lättare att korrigera, om man vill ha ännu mer eller mindre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
drar du upp den 2 bak o upp 1 fram så blir det ruta ett.adrian_vg skrev:Bara bak. Drevar du upp fram också hamnar du tillbaka på ruta ett, fast med större drev, typ.Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?
Det brukar vara lättare att hitta bakdrev. Meckar du med framdrevet slår det igenom mer; skillnaderna blir större. Fler tänder bak gör att skillnaderna blir lite mindre och lättare att korrigera, om man vill ha ännu mer eller mindre.
men ner 1 fram o upp 2 bak så lär det ej bli det...
drev finns att få tag i

15 fram 45 bak
Re: Mer drag i hojen
Kam, komp, pill med tändning och mer sås, eller turbo/kompressor. Men dyrt blir det och bökigt/svårt att få allt att lira ihop. Generellt sett om du enbart ska sugtrimma så kan man räkna att 1000:- per häst, kostar det ungefär..Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?