Du angav att du hade ett dynamiskt sag (häng) bak om ca. 30mm vilket är helt ok (till och med bra). Hur mycket har du fram?adrian_vg skrev:Suveränt tips, speciellt Sektion 4, Suspension troubleshooting!
Dessutom intressant att se i Sektion 6, att jag har ungefär samma inställningar som föreslås för VFR800-'99. Om inte annat är föreslagna värden nåt att utgå från, vilket ju inte är helt fel tycker jag. Men som har sagts innan, inställningarna är mycket individuella - bågen ska kännas bra på banan för föraren.
Förhållandet fram - bak skall vara i runda slängar +10mm fram jämfört med bak vilket i ditt fall borde ge i runda slängar 40mm fram!
Vill man ha hojen mer snabbstyrd (styr in snabbare/lättare) ser man till att skillnaden mellan fram & bak blir ännu sörre. Det är visserligen inte 100% korrekt sätt att göra på men det korrekta sättet innebär att man har prylar så man kan justera ride-high vilket de flesta hojar inte har (mer än Ducati och några till).
En fuskvariant är att släppa ner gaffelkronorna en bit vilket tyvärr då innebär att man minskar markfrigången så det är inget jag rekommenderar!
Justeringen du i övrigt har, bak, lär nog vara returdämpning inte kompression. ELLER det kan också vara en kombination av dem båda. Men returdämpningen hänge rnormalt sett alltid ihop med fjäderförspänning.
En bra grundinställning av returdämpningen är att ställa den så bakändan, obelastad, fjädrar upp lika snabbt (varken snabbare eller långsammare) som framändan. Har du sedan problem med en jassande/gungig bakända, vid acceleration ut ur långa snabba böjar stänger du returdäpningen en aning.
Piratdämpare (Öhlins, WP, Wilbers mfl.)
Japp, det är stor skillnad. MEN, som någon redan skrivit, så länge originaldämparen är i bra skick (brukar hålla mellan 6-8000mil gatkörning) så finns väldigt liten anledning att byta, det kostar bara en massa pengar. Den dagen det är dax att byta och man planerar behålla den är det en bra investering att byta till något riktigt bra och samtidigt byta fjädrar och olja i gaffeln till samma märke om det finns.
Mvh!
// Niklas