Ojämn gång

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
isaxen
Medlem

Ojämn gång

#1 Inlägg av isaxen »

Är det någon som har något tips på varför cykeln har börjat misstända på tomgången under varmkörningen?

Hände första gången för runt två år sen då jag startade den efter jag hade tankat och skulle vidare då den plötsligt bara tappade kraften och sakta dog ut trots att jag försökte pumpa försiktigt på gasen.
Sen när jag skulle starta den igen så var det som att det gick tungt att dra runt motorn dom första varven då den plötsligt startade igen som vanligt. Den gick hur bra som helst före och efter stoppet så jag tänkte inte mer på det.

Men en dag för ett par veckor sen då jag startade den på jobbet när jag skulle hem och den stod på tomgång medans jag tog på mig hjälmen så började tomgång falla och det blev en avgasknall med efterföljande stopp så jag startade om den igen vilket gick bra utan problem, efter det gick den bra igen utan fler liknande problem.

Sen nu ikväll när jag startade den och den stod på tomgång så hörde jag en liten avgasknall eller ett dovt poffljud men den stannade aldrig utan fortsatte på tomgångskörning som vanligt tills jag satte mig på den och petade i växeln för att gasa iväg då tappade den varv och var slö på gasresponsen tills den till slut stannade men efter omstarten så gick den som vanligt men med lite lägre tomgång än vanligt ca 100 varv körde hem utan problem.

Att den gick trögt vid omstarten har bara hänt första gången och aldrig mer efter den gången varken vid andra eller tredje stoppet. Bytte batteriet strax efter första stoppet då det började laddas ur fast cykeln bara stod parkerad.

Är ingen klippa på att skruva så jag vet inte riktigt var jag ska leta efter felet och har ingen aning om var jag ska leta heller för den delen.
Ska dra till Norge till veckan och står i valet och kvalet om jag törs chansa på att det inte blir nått större fel så man blir stående efter vägen.

Vet inte om det bara är jag som svamlar eller kommer ihåg fel men jag tycker att tomgången svajjar lite eller hur jag ska säga mot för då jag hade köpt den inte mycket men lite grann nästan som lite haltande (svårt att beskriva det på annat sätt).

Cykeln är förresten en VFR800 VTECH -04 som var in på 1200 mila servicen för två år sen idag har den bara gått 1600 mil.

/I_saxen

vfr800
Donator 2007

#2 Inlägg av vfr800 »

Jaa kanske kan vara soppapumpen eller filtret till den som börjar att ge sig,känner inte igen felet dock.

En ide som inte kräver så mycket jobb är ju att ta loss sidokåpor och även hissa tanken o kolla under filterburken om allt i slangväg sitter som dom ska.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Ojämn gång

#3 Inlägg av adrian_vg »

Känns beskrivningen på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2542 bekant?

Om det gör det, kolla sida 2, andra inlägget på länken ovan för fix, inkl bilder. Rena filter is da shit som vfr800 säger ovan.

Att din båge varit inne på service är ingen garanti för att de kollat filtrena vad de än säger... Min hoj hade helt ifylld servicebok, och säljaren sa dessutom att den blivit kollad innan innan mitt köp, men pyttsan att de kollat filter... :gnissla :fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar