varm motor samt koppling/bromsolja

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tias
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tor apr 02, 2009 21:32
Ort: Karlshamn
Kontakt:

varm motor samt koppling/bromsolja

#1 Inlägg av Tias »

Jag har letat lite här på forumet nu. men hittar inte något riktigt svar på detta.

1.....
Har varit ute och myskört nu två dagar i sträck på småvvägar i låg hastighet, och då upptäkt att...
Tempen på hojjen legar på 100grader och öäven lite över ibland. men sjunker när jag drap på lite på längre sträckor. Funderar därmed på om detta är normalt och okej?
Sitter ju även en behållare på vänster sida som jag uppfattat som någon typ ev "reserv" "övertryck" behållare. ska det vara kylarvätska i denna?

2.....
Tänkte byta ut koppling och bromsolja då det enligt 3300mil service är dags för detta. Men har ärligt talat ingen aning om hur jag ska gå till väga. har inte tummen mitt i handen direkt men har aldrig gjort detta. Hur gör jag?
VFR 800 -98 röd

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: varm motor samt koppling/bromsolja

#2 Inlägg av Conseal »

Tias skrev:Jag har letat lite här på forumet nu. men hittar inte något riktigt svar på detta.

1.....
Har varit ute och myskört nu två dagar i sträck på småvvägar i låg hastighet, och då upptäkt att...
Tempen på hojjen legar på 100grader och öäven lite över ibland. men sjunker när jag drap på lite på längre sträckor. Funderar därmed på om detta är normalt och okej?
Sitter ju även en behållare på vänster sida som jag uppfattat som någon typ ev "reserv" "övertryck" behållare. ska det vara kylarvätska i denna?
Expansionskärlet .. skall vara kylarvätska i det finns en min och max angivelse på kärlet.
Tias skrev: 2.....
Tänkte byta ut koppling och bromsolja då det enligt 3300mil service är dags för detta. Men har ärligt talat ingen aning om hur jag ska gå till väga. har inte tummen mitt i handen direkt men har aldrig gjort detta. Hur gör jag?
Tömma ur och fylla på med spruta nerifrån alternativ ngn form av cirkulationspump med separata kärl för ny och gammal vätska.
Eller chansa och göra som på bilen och använda luftningsnipplarna men risken för luftbubblor är stor.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tias
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tor apr 02, 2009 21:32
Ort: Karlshamn
Kontakt:

#3 Inlägg av Tias »

kanon..... :) kylarvätskan som är i nu är grön.. är det någon speciell*???

kör på säker variant med oljorna då
VFR 800 -98 röd

Användarvisningsbild
Tias
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tor apr 02, 2009 21:32
Ort: Karlshamn
Kontakt:

#4 Inlägg av Tias »

om man letar lite så finner man :P
Det ska uppenbarligen vara skillnad :P

Men var fyller man lämpligast på? i kylaren eller i ex-kärlet? enklast är ju i kärlet, (då jag slipper montera bort kåpan helt. utan kan bara lossa den i bakkant. men blir det rätt?
VFR 800 -98 röd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Tias skrev:om man letar lite så finner man :P
Det ska uppenbarligen vara skillnad :P

Men var fyller man lämpligast på? i kylaren eller i ex-kärlet? enklast är ju i kärlet, (då jag slipper montera bort kåpan helt. utan kan bara lossa den i bakkant. men blir det rätt?
Om nivån är för låg i expansionskärlet så fyller du lämpligen på där... men om nivån är för låg i själva kylaren så räcker det oftast inte att fylla på i expansionskärlet.

Fast börja med expansionskärlet, det brukar räcka.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tias skrev:kanon..... :) kylarvätskan som är i nu är grön.. är det någon speciell*???

kör på säker variant med oljorna då
Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... c&start=15, sjätte inlägget ner.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tias skrev:kör på säker variant med oljorna då
Olja?? Du ska inte fylla på olja i varken kopplingen, bromsen eller kylaren!

Edit: Ah, bromsolja... Det är ingen olja. :) Bromsvätska. Har för mig att det är nåt alkoholbaserat edyl. ;-)

Jag fyllde på med Biltemas DOT4. Funkar super.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tias
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tor apr 02, 2009 21:32
Ort: Karlshamn
Kontakt:

#8 Inlägg av Tias »

nej bromsvätska jag vet :P lättare att stava till olja :lol:

Men man kanske skulle satsa på att byta ut all kylarvätska och köra med destvatten med då. men ska se om det räcker för tillfället att fylla på. ska ta en dag att byta motorolja och broms/kopplings VÄTSKA med. är ju lite större projekt än fylla på kylaren ;)
VFR 800 -98 röd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tias skrev:nej bromsvätska jag vet :P lättare att stava till olja :lol:

Men man kanske skulle satsa på att byta ut all kylarvätska och köra med destvatten med då. men ska se om det räcker för tillfället att fylla på. ska ta en dag att byta motorolja och broms/kopplings VÄTSKA med. är ju lite större projekt än fylla på kylaren ;)
Destvatten plus kylarglykol. Bara destvatten i och din motor kommer att frysa sönder över vintern. :wink:

Tänkte spola igenom motorn själv, men har inte hunnit än... Vilken dag som helst nu. 8)

Genomspolning är bra om du inte vet vad för grejor förre ägaren haft i, det är delvis av det skälet jag ska göra det. Vis av hur lite förre ägaren av min viffer underhållit filter mm, ska jag kolla kylarvätskan också... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar