varm motor samt koppling/bromsolja
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
varm motor samt koppling/bromsolja
Jag har letat lite här på forumet nu. men hittar inte något riktigt svar på detta.
1.....
Har varit ute och myskört nu två dagar i sträck på småvvägar i låg hastighet, och då upptäkt att...
Tempen på hojjen legar på 100grader och öäven lite över ibland. men sjunker när jag drap på lite på längre sträckor. Funderar därmed på om detta är normalt och okej?
Sitter ju även en behållare på vänster sida som jag uppfattat som någon typ ev "reserv" "övertryck" behållare. ska det vara kylarvätska i denna?
2.....
Tänkte byta ut koppling och bromsolja då det enligt 3300mil service är dags för detta. Men har ärligt talat ingen aning om hur jag ska gå till väga. har inte tummen mitt i handen direkt men har aldrig gjort detta. Hur gör jag?
1.....
Har varit ute och myskört nu två dagar i sträck på småvvägar i låg hastighet, och då upptäkt att...
Tempen på hojjen legar på 100grader och öäven lite över ibland. men sjunker när jag drap på lite på längre sträckor. Funderar därmed på om detta är normalt och okej?
Sitter ju även en behållare på vänster sida som jag uppfattat som någon typ ev "reserv" "övertryck" behållare. ska det vara kylarvätska i denna?
2.....
Tänkte byta ut koppling och bromsolja då det enligt 3300mil service är dags för detta. Men har ärligt talat ingen aning om hur jag ska gå till väga. har inte tummen mitt i handen direkt men har aldrig gjort detta. Hur gör jag?
VFR 800 -98 röd
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Re: varm motor samt koppling/bromsolja
Expansionskärlet .. skall vara kylarvätska i det finns en min och max angivelse på kärlet.Tias skrev:Jag har letat lite här på forumet nu. men hittar inte något riktigt svar på detta.
1.....
Tömma ur och fylla på med spruta nerifrån alternativ ngn form av cirkulationspump med separata kärl för ny och gammal vätska.Tias skrev: 2.....
Eller chansa och göra som på bilen och använda luftningsnipplarna men risken för luftbubblor är stor.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Om nivån är för låg i expansionskärlet så fyller du lämpligen på där... men om nivån är för låg i själva kylaren så räcker det oftast inte att fylla på i expansionskärlet.Tias skrev:om man letar lite så finner man
Det ska uppenbarligen vara skillnad
Men var fyller man lämpligast på? i kylaren eller i ex-kärlet? enklast är ju i kärlet, (då jag slipper montera bort kåpan helt. utan kan bara lossa den i bakkant. men blir det rätt?
Fast börja med expansionskärlet, det brukar räcka.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... c&start=15, sjätte inlägget ner.Tias skrev:kanon.....kylarvätskan som är i nu är grön.. är det någon speciell*???
kör på säker variant med oljorna då
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Olja?? Du ska inte fylla på olja i varken kopplingen, bromsen eller kylaren!Tias skrev:kör på säker variant med oljorna då
Edit: Ah, bromsolja... Det är ingen olja.

Jag fyllde på med Biltemas DOT4. Funkar super.
===
===
nej bromsvätska jag vet
lättare att stava till olja
Men man kanske skulle satsa på att byta ut all kylarvätska och köra med destvatten med då. men ska se om det räcker för tillfället att fylla på. ska ta en dag att byta motorolja och broms/kopplings VÄTSKA med. är ju lite större projekt än fylla på kylaren

Men man kanske skulle satsa på att byta ut all kylarvätska och köra med destvatten med då. men ska se om det räcker för tillfället att fylla på. ska ta en dag att byta motorolja och broms/kopplings VÄTSKA med. är ju lite större projekt än fylla på kylaren

VFR 800 -98 röd
- adrian_vg
- Kontakt:
Destvatten plus kylarglykol. Bara destvatten i och din motor kommer att frysa sönder över vintern.Tias skrev:nej bromsvätska jag vetlättare att stava till olja
![]()

Tänkte spola igenom motorn själv, men har inte hunnit än... Vilken dag som helst nu.

Genomspolning är bra om du inte vet vad för grejor förre ägaren haft i, det är delvis av det skälet jag ska göra det. Vis av hur lite förre ägaren av min viffer underhållit filter mm, ska jag kolla kylarvätskan också...

===
===