Missljud från kopplingen?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011

Missljud från kopplingen?

#1 Inlägg av marinmo »

Har en -02a. Kan börja så.

Har på senaste tiden, kanske 3-4 dagarna, börjat märka att min koppling låter kaiko. Vid acceleration (kopplingen fullt ur) är det ibland - spec på lägre växlar då det är lättare att höra - ett litet gnisslande ljud. Inte speciellt högt och det kommer inte direkt regelbundet. Speciellt då på 1-2-3an. Märker även att ljudet från motorn förändras om jag står i friläge och släpper upp/trycker in kopplingen, nästan som ett ... Jag vet inte hur man ska beskriva det, kanske rasslande, ljud. Svårt att beskriva men det låter lite som att något skulle vara löst.

Till saken hör ju även att jag köpte från handlare och har fortf. garanti kvar - är detta något som de kan/borde ha märkt? För jag antar/hoppas att de åtminstonde har plockat isär en del av hojen för att kolla skicket.

Annars går den perfekt och jag har inga direkta problem som jag vet om förutom att det låter konstigt då.

Någon? :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tänk om folk kunde sluta lyssna så mycket på sina motorer :wink: (jag vet, jag gör det själv :lol: )

Multiskivskopplingar rasslar, skrammlar och för en massa oväsen, speciellt när dom är obelastade. När man drar in kopplingen tystar det för så spänner man fjädrarna.

Har du hört en Ducati någon gång? :lol:
Vi kan ju montera torrkoppling på din hoj (tror det finns som racetillbehör till RC30) så får du "lite" mer rassel att fundera över :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

marinmo
Donator 2011

#3 Inlägg av marinmo »

Tyrannosaurus skrev:Multiskivskopplingar rasslar, skrammlar och för en massa oväsen, speciellt när dom är obelastade. När man drar in kopplingen tystar det för så spänner man fjädrarna.
Ah där fick jag svaret på lätet vid tomgång iaf. :)
Men gnisslandet? Det som "oroar" mig i det fallet är ju att jag inte har hört det innan, vilket jag tycker att jag borde. Kanske bara är något som ligger lite fel? Oavsett kändes det redan innan som ett större "problem". Ligger jag på 2an runt 30-40 och gasar på lite - behövs inte ens vara någon "full rulle", så hör man gnisslet tydligt. Inte mycket, men ändå tydligt. Jag är emot det. Det är inte bra. :-(

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#4 Inlägg av TG »

gnissel eller vinande?

Viiiiinande kan vara något lager som är på G att skära...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Kan vara insprutningen som låter. Kommer det och går vid nåt speciellt varvtal? VTEC-funktionen som ställer om sig kanske?

Annars håller jag med Tyrannosaurus, lite ljud får man tåla. Konstiga ljud eller konstiga vibrationer var för sig är inget att bry sig om. Har du konstiga ljud och konstiga vibrationer bör du kolla upp det.

Det ska erkännas, jag "växte upp" som motorcyklist med en BMW R100RS. Det gick inte en dag utan att nåt lät eller skakade eller allmänt hade sig. Efter ett tag blir man immun. Inte ens min Edwin (XL:en i siggen) kan numera få mig ur fattningen med sitt primitiva sätt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011

#6 Inlägg av marinmo »

Tegfors skrev:gnissel eller vinande?

Viiiiinande kan vara något lager som är på G att skära...
Jag är inte helt säker, har väldigt svårt att beskriva ljudet själv. Tänkte försöka ta ned den till någon aukt. Honda-verkstad i veckan och se vad de säger. Behövs ju bara en provtur runt kvarteret för att förstå vad problemet är.
Är det ett lager torde väl det gå på garantin? Man tycker att de borde ha kollat sånt innan så att det inte var dåligt ... Men samtidigt köpte jag ju inte hos en Honda-handlare, så vad vet man.

Det är inte V-TECen då det handlar om ljud vid framförallt 3-5 tusen varv. :( Sedan antingen försvinner dem eller så hör jag dem inte längre.

Skriv svar