Bromsproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
vfr801
Medlem

Bromsproblem

#1 Inlägg av vfr801 »

Jag bytte bromsbelägg bak på min vfr 800 v tech 02,inga problem att få dit dom men det var bara det att bromsarna låg på så att hjulet gick knappt runt,provade att köra ett par hundra m o bromsa försiktigt utan att nåt ändrades,demonterade igen o kollade igenom +att jag slipade lite försikgt på beläggen,inget hjälpte,och nu till det konstiga,jag tänkte att jag sätter tillbaka dom gamla beläggen o provar,och dom ligger inte på lika mkt men hjulet går inte runt som det ska och skivan blir brännhet efter en kortare provtur,det går bra att sätta ihop allt och det kärvar inget men bara man bromsat några gånger så gör det det,har gjort rent allt till absurdum och även skruvat på luftningsnipplarna utan förändring ,kolvarna kan man trycka tillbaka med tummen så dom kärvar inte vad jag kan se.jag har letat och letat men nu är det stopp,någon som har nåt tips??värdelöst att inte kunna åka nu när det är fint väder o 1:a semesterveckan ...:-(
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kolla så att bussningarna rör sig lätt om det är flytande ok (kolvar enbart på ena sidan).

Dom kan kärva fast så in i norden att man får knacka ut dom med hammare, har själv råkat ut för det. Sen är det smärgel och lite fett som gäller.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem

#3 Inlägg av vfr801 »

Ja,den rör sig som den ska,smorde med lithiumfett,jag blir verkligen inte klok på det här,har plockat isär ett otal gånger,men kan inte se vad som felar..suck...
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Missat någon distans eller bricka eller monterad på fel sida eller nåt?

Fiskar lite bara eftersom det inte kan finnas så mycket, du verkar ha kollat med mesta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem

#5 Inlägg av vfr801 »

Tyrannosaurus skrev:Missat någon distans eller bricka eller monterad på fel sida eller nåt?

Fiskar lite bara eftersom det inte kan finnas så mycket, du verkar ha kollat med mesta.
Ja,har också funderat på om jag har slarvat bort nåt,men jag hade en stor pappskiva under just för att se om nåt ramlar ur utan att man tänkt det..jag har laddat ner vfr 800 service manual precis nu,så jag ska sätta mig o kolla lite om det står nåt där,en sak noterrade jag ,att kombi brake systemet inte funkar,det ska ju bromsa både bak o fram även om man bara bromsar med ena bromsen,(hand el fot)provade nämligen att bromsa med handbromsen bara för att se om den bara bromsar med en eller fler kolvar bak när jag bromsar med handbromsen,men ingen kolv rörde sig(hade en planka mellan så att dom inte skulle fara ut helt)vet inte om det har nåt med nåt att göra...det är som med vatten..man blir extra törstig när man inget har,vill ju ut o åka ,,får ta nya tag imorgon,ev lämna in den ..
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011

#6 Inlägg av Fransson »

Det funkar inte genom att bara bromsa med handbromsen du måste trycka på det vänstra oket uppåt så att du påverkar den lilla kolven som oket sitter fast i,det är en typ av slavcylinder som bromsar bakhjulet.
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#7 Inlägg av Göingen »

Fransson skrev:Det funkar inte genom att bara bromsa med handbromsen du måste trycka på det vänstra oket uppåt så att du påverkar den lilla kolven som oket sitter fast i,det är en typ av slavcylinder som bromsar bakhjulet.
Ja, rent teoretiskt kan det var vänster frambromsok som gör att du har anliggande broms bak. kan vara värt att kolla upp.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem

#8 Inlägg av vfr801 »

Göingen skrev:
Fransson skrev:Det funkar inte genom att bara bromsa med handbromsen du måste trycka på det vänstra oket uppåt så att du påverkar den lilla kolven som oket sitter fast i,det är en typ av slavcylinder som bromsar bakhjulet.
Ja, rent teoretiskt kan det var vänster frambromsok som gör att du har anliggande broms bak. kan vara värt att kolla upp.
ok,ska ta o kolla det .tack för tipset!
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem

#9 Inlägg av vfr801 »

vfr801 skrev:
Göingen skrev:
ok,ska ta o kolla det .tack för tipset!
Har nog kommit på vad som är fel..såg att glidoket sitter en aning snett,man kan säga att i förhållande till bromsskivan så lutar glidoket en aning,syns tydligt att det gör det,bulten/pinnen som den sitter i och glider på är inte helt rak,hur det nu har gått till,den rör sig fram o tillbaka utan hinder men sitter inte rakt,slipade ner pinnen lite(så att ett spel uppstod) och smorde och provade och det vart bättre,får väl byta ut "pinnen" ,begriper inte hur det gått till med den inte raka "pinnen"...den måste ju fått sig en smäll eller nåt,
det syntes när man med hylsa och spärrskaft vred sakta på bulten/pinnen att oket rörde sig en aning upp och ner, mysko
vfr 800 -02

Skriv svar