Tjena, då har jag fått min hoj. Å det första jag gjorde var att byta olja. Blev Castrols för den intresserade). Nu till det underliga. Fick bara ut ca 2 liter olja. Ska väl vara 4 liter. Men har ju aldrig haft en oljelampa som lyst.
Har hällt i 3.5 liter nu och vet inte om det är lagom eller inte. I instruktionsboken står det att man ska köra motorn på tomgång i 2-3 minuter för att sedan kolla på stickan utan att skruva ner den. Men den e grymt svåravläst. Ibland ser det ut som om nivån e över å ibland för låg. Fattar nada. Tips?
Fattar mig inte på oljestickan på min 86a
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Fattar mig inte på oljestickan på min 86a
Jag fick inte heller ut speciellt mycket olja ut min första gången jag bytte efter köp... På stickan får man måtta lite, det är ingen exakt vetenskap. Försök att inte dra stickan mot gängorna edyl när du lyfter ur den. Man brukar kunna se ganska enkelt var det blir en skillnad i tjocklek på oljefilmen på stickan. Torka av den bara innan du sticker in den, som du gör på bilen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det där med att man ska köra den i några minuter är en sanning med modifikation.
Det har mest om att man ska se till att filtret är fyllt med olja, det tar nästan ½ liter när man har bytt filter.
Det är viktigt att hojen står rakt (på centralstöd om man har det). Stickan kan gå olika djupt beroende på åt vilket håll man håller den när man sätter den emot gängorna men nivån ska ligga på eller vid över strecket. Det kan vara svårt att se nivån med färst olja då den är väldigt ljus, sen gör det ju inte saken bättre att VFR vad jag vet har svart sticka. Att bra belysning i närheten underlättar.
Det har mest om att man ska se till att filtret är fyllt med olja, det tar nästan ½ liter när man har bytt filter.
Det är viktigt att hojen står rakt (på centralstöd om man har det). Stickan kan gå olika djupt beroende på åt vilket håll man håller den när man sätter den emot gängorna men nivån ska ligga på eller vid över strecket. Det kan vara svårt att se nivån med färst olja då den är väldigt ljus, sen gör det ju inte saken bättre att VFR vad jag vet har svart sticka. Att bra belysning i närheten underlättar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal