Balansering av bakhjul

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

Balansering av bakhjul

#1 Inlägg av Rerun »

Nu är det läge för mig att byta däck. Men hur är det med balansering av bahjulet när man har enkelsving? Har inte tagit av hjulet än; finns ett genomgående hål i centrum som man kan använda? Klarar vilken däckkrängare som helst att balansera det, eller måste man ha special-special adapter?

Någon som vet någon i Göteborgstrakten som byter och balanserar, gärna till vettigt pris?

Jag undanber mig diskussionen balansera / balansera inte bakhjulet. Viffern och jag ska på långsemester om ett par veckor, och då vill jag inte chansa och få problem med obalans.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Balansering av bakhjul

#2 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Men hur är det med balansering av bahjulet när man har enkelsving? Har inte tagit av hjulet än; finns ett genomgående hål i centrum som man kan använda? Klarar vilken däckkrängare som helst att balansera det, eller måste man ha special-special adapter?
Genomgående hål finns och hjulet kan balanseras som vanligt i maskin, men kräver (förstås) en speciell adapter som inte alla däckkrängare har (eller vill skaffa).

Kolla först med krängaren är mitt tips, innan du monterar av och släpar ner hjulet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar