Backspegel

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
isaxen
Medlem

Backspegel

#1 Inlägg av isaxen »

Fick cykeln omkull blåst häromdagen på jobbet då den stod parkerad på sidostödet med resultatet att höger backspegel gick av och fotbromspedalen blev lite lät krökt.
Satt och letade på detta forum efter tips på ställen att köpa reservdelar på från nätet då jag hittade tipset om David Silver Spares sidan
jag var in på sidan och såg att dom hade ganska vettiga priser på orginaldelarna.
Jag hade bestämt mig för att beställa därifrån då det slog mig att dom har vänster trafik vilket eventuellt gör att deras backspeglar sitter tvärtom ifall det är någon skillnad överhuvudtaget på brytningen i spegelglasen på backspeglarna.
Eller är dom likadana på båda sidorna utan någon vidvinkel effekt eller liknande och att det bara är plant glas på både höger och vänster backspegel så att det inte har någon betydelse?

Är det någon som vet något om detta för jag har ingen möjlighet att jämföra då jag bara har vänstra glaset helt eftersom det högra krossades?

Är det någon som har beställt från David Silver Spares hemsidan som vet hur det funkar att beställa från dom?

// Anders

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Backspegel

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

isaxen skrev:Jag hade bestämt mig för att beställa därifrån då det slog mig att dom har vänster trafik vilket eventuellt gör att deras backspeglar sitter tvärtom ifall det är någon skillnad överhuvudtaget på brytningen i spegelglasen på backspeglarna.
Eller är dom likadana på båda sidorna utan någon vidvinkel effekt eller liknande och att det bara är plant glas på både höger och vänster backspegel så att det inte har någon betydelse?
Jo hojen blir högerstyrd, du får gasen och bromsen på vänster sida och kopplingen och växeln på höger sida om du köper grejer från England :wink:

Eh, nej. Skämt o sido, det enda som skiljer är:
A. Framlampans asymetrik, men det är inte ens säkert att hojar har asymetriska framlampor. Jag har det, men det är vanliga runda 5 3/4" billampor jag har fram.
B. Hastighetsmätaren = Miles.

I övrigt är allt lika. Gamla engelska och italienska hojar hade iofs broms och växel omkastade och går man tillräckligt långt tillbaka så hade hojarna fotkoppling (s.k. "råttfälla") och handväxel. Men det är historia för alla utom veteranåkare.
Är det någon som har beställt från David Silver Spares hemsidan som vet hur det funkar att beställa från dom?
Jag har hittills ännu aldrig handlat hos David Silver, men han har mycket gott rykte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009

#3 Inlägg av stefan »

Kan varmt rekomendera denna firma, dock bör du kolla upp levkostnaden för bara en backspegel.

Sen vet jag inte vilken modell du har men om du har en äldre än 01 så finns det ombyggnadssatser för dom nya speglarna. Gör ett riktigt bra ansiktslyft på hojen

MVH Stefan
CBR 600rr -07

isaxen
Medlem

#4 Inlägg av isaxen »

Cykeln jag har är en -04 och jag fick svar på vad en spegel kostar om jag köper den här i sverige hos en honda handlare 1163:- phhuuuu!
Samma spegel hos David Silver kostar 436:- också den en orginal del.
Så det är ju en del kvar tills den är lika dyr från Silver även om frakten är lite dyrare :-)

Det jag undrade mest var ifall det är någon skillnad på höger och vänster backspegel glasmässigt eller om det är likadana speglar i ett land med höger som ett med vänster trafik är det tex vidvinkel på den ena spegeln?

//Anders

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

isaxen skrev:Det jag undrade mest var ifall det är någon skillnad på höger och vänster backspegel glasmässigt eller om det är likadana speglar i ett land med höger som ett med vänster trafik är det tex vidvinkel på den ena spegeln?
Det är ingen skillnad. Vill du vara helt säker kan du ju kolla reservdelnumrena.

Notera att Honda använder två olika typer av reservdelnummer på olika marknader.
Part Number *****-***-***
Honda-code *******

Vad jag vet används "Part Number" i Europa och "Honda-code" i Staterna. Men det kan vara möjligt att det sistnämnda även används i England. Hur som helst så ska numren vara samma.

Du kan kolla i online-ficherna "Fiche select" som du hittar ett urval av Här som flera dealers i Staterna är ansluta till.
Vad jag vet finns det inga handlare i Sverige som har den servicen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

isaxen skrev:Cykeln jag har är en -04 och jag fick svar på vad en spegel kostar om jag köper den här i sverige hos en honda handlare 1163:- phhuuuu!
Samma spegel hos David Silver kostar 436:- också den en orginal del.
Så det är ju en del kvar tills den är lika dyr från Silver även om frakten är lite dyrare :-)

Det jag undrade mest var ifall det är någon skillnad på höger och vänster backspegel glasmässigt eller om det är likadana speglar i ett land med höger som ett med vänster trafik är det tex vidvinkel på den ena spegeln?

//Anders
Är piratspeglar från Sverige ett alternativ? Bör finnas hos de större handlarna, t ex Lelles och Touringbutiken. Finns nog fler tips i andra trådar, backspegelbyte är inte helt ovanligt...
VFR750F -92, grön

isaxen
Medlem

#7 Inlägg av isaxen »

Hittade en tysk handlare som det också tipsades om här i forumet och dom har ju höger trafik och jag jämförde deras artikel nummer med det som står hos Silvers och det är identiska numrar så du har helt rätt T-Rex det är ingen skillnad.
Det skulle säkert funka med pirat också men det känns som att jag vill försöka få tag på orginaldelar till vettiga pengar om det går.
Om inte annat så för att straffa mig själv då man är så klumpig och bekväm så man inte bemödar sig att dra upp cykeln på centralstödet istället för sidostödet fast man känner att det var hårda byar i blåsten :D

Silver tar 436:- för genuine Honda part och Touring.se tar 388:- för en orginal typ.
Frakten från David Silver är mellan 2 pund och 15 pund (har mailat dom för närmare besked)

Tack T-Rex för tipset om Fiche select listan den är ju super om man ska ha reda på vilken del man är ute efter.
Har du provat beställa från staterna någon gång?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

isaxen skrev:Har du provat beställa från staterna någon gång?
Ja en motorcykel t.ex. :D :lol:

Jag är liksom så illa tvungen att beställa delar från Staterna med den här hojen. Det är en ren USA-modell som aldrig har sålts officiellt utanför Nordamerika.
Oljefilter och packningar finns här, de är samma som på VF1100C, men behöver jag något annat så är det bara att beställa från "over there".

Jag har aldrig haft några problem med leverans, men det är viktigt att leta rätt på en seriös dealer eller ha lite känningar.

Däremot har jag åkt på tull och moms några gånger eftersom det inte är EU.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar