Justering av gashandtaget

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
kvistarn
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 15, 2009 18:16

Justering av gashandtaget

#1 Inlägg av kvistarn »

jag tycker det är lite väl mycket spel i gasrullen, så jag spände upp wiren lite så jag fick ca 1mm spel, innan var det väl 5-6mm, kändes konstigt man visste inte riktigt var det började, dålig känsla i gasen...
iaf så om jag vrider på styret nu så går inte gasen tillbaka utan hänger sig, och går inte tillbaka av sig själv förrän man rätar upp styret, eller vrider tillbaka den själv...
så någon som råkat ut för detta? har testat flytta lite på wirarna men det hjälpte inte så mycket, känns som de kanske är lite för korta och blir spända när man vrider mycket på styret?

ideér?

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Rerun »

Dra om gasvajern?
Alternativt får du nog leva med lite slack.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Smörja lite?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Att rullen går lite olika trögt beroende på styrets läge är ganska normalt.

Kolla så wirerarna (det är väl två wirerar även på VFR, den andra är retur) inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.

Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Aldrig smörja om du har plastade vajrar!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Aldrig smörja om du har plastade vajrar!

/H
Om man nu visste att vajrarna var plastade... :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Kolla så wirerarna [...] inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.

Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Fick ett nerslag på att gashandtaget vid fullt styrutslag åt höger gick tillbaka för långsamt på gårdagens BKK. Blev föreslagen att smörja dem eller byta.

Om jag fettar in nipplarna och vajerändarna enl tips ovan, tror ni att det kommer att få gashandtaget att gå tillbaka snabbare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Kolla så wirerarna [...] inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.

Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Fick ett nerslag på att gashandtaget vid fullt styrutslag åt höger gick tillbaka för långsamt på gårdagens BKK. Blev föreslagen att smörja dem eller byta.

Om jag fettar in nipplarna och vajerändarna enl tips ovan, tror ni att det kommer att få gashandtaget att gå tillbaka snabbare?
Tveksamt. Om det funkar bra vid normala styrlägen så är troligen wirerarna ok, men lyft på tanken och kolla hur dom wirerarna ligger. Beg hoj = många vedbo-meckar kan ha varit under och grottat och skiter sen i hur grejerna ligger när dom klappar på tanken igen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Tveksamt. Om det funkar bra vid normala styrlägen så är troligen wirerarna ok, men lyft på tanken och kolla hur dom wirerarna ligger. Beg hoj = många vedbo-meckar kan ha varit under och grottat och skiter sen i hur grejerna ligger när dom klappar på tanken igen.
Skulle lyfta på tanken förra helgen och dra elkablarna till GPS:en, men gav upp när tanken inte lyftes av lätt, verkar vara en hel del ställen man ska skruva på. Får ta det när jag har mer tid och kolla i mekmanualen först.

Tack för hinten dock!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar