Justering av gashandtaget
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Justering av gashandtaget
jag tycker det är lite väl mycket spel i gasrullen, så jag spände upp wiren lite så jag fick ca 1mm spel, innan var det väl 5-6mm, kändes konstigt man visste inte riktigt var det började, dålig känsla i gasen...
iaf så om jag vrider på styret nu så går inte gasen tillbaka utan hänger sig, och går inte tillbaka av sig själv förrän man rätar upp styret, eller vrider tillbaka den själv...
så någon som råkat ut för detta? har testat flytta lite på wirarna men det hjälpte inte så mycket, känns som de kanske är lite för korta och blir spända när man vrider mycket på styret?
ideér?
iaf så om jag vrider på styret nu så går inte gasen tillbaka utan hänger sig, och går inte tillbaka av sig själv förrän man rätar upp styret, eller vrider tillbaka den själv...
så någon som råkat ut för detta? har testat flytta lite på wirarna men det hjälpte inte så mycket, känns som de kanske är lite för korta och blir spända när man vrider mycket på styret?
ideér?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Smörja lite?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Att rullen går lite olika trögt beroende på styrets läge är ganska normalt.
Kolla så wirerarna (det är väl två wirerar även på VFR, den andra är retur) inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Kolla så wirerarna (det är väl två wirerar även på VFR, den andra är retur) inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Om man nu visste att vajrarna var plastade...Henning skrev:Aldrig smörja om du har plastade vajrar!
/H

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Fick ett nerslag på att gashandtaget vid fullt styrutslag åt höger gick tillbaka för långsamt på gårdagens BKK. Blev föreslagen att smörja dem eller byta.Tyrannosaurus skrev:Kolla så wirerarna [...] inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Om jag fettar in nipplarna och vajerändarna enl tips ovan, tror ni att det kommer att få gashandtaget att gå tillbaka snabbare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Tveksamt. Om det funkar bra vid normala styrlägen så är troligen wirerarna ok, men lyft på tanken och kolla hur dom wirerarna ligger. Beg hoj = många vedbo-meckar kan ha varit under och grottat och skiter sen i hur grejerna ligger när dom klappar på tanken igen.adrian_vg skrev:Fick ett nerslag på att gashandtaget vid fullt styrutslag åt höger gick tillbaka för långsamt på gårdagens BKK. Blev föreslagen att smörja dem eller byta.Tyrannosaurus skrev:Kolla så wirerarna [...] inte är klämda någonstans och att de går i mjuka böjar, mer än så går inte att göra.
Wirerarna är nylonlagrade och ska inte smörjas mer än lite fett på nipplarna och wireändarna.
Om jag fettar in nipplarna och vajerändarna enl tips ovan, tror ni att det kommer att få gashandtaget att gå tillbaka snabbare?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Skulle lyfta på tanken förra helgen och dra elkablarna till GPS:en, men gav upp när tanken inte lyftes av lätt, verkar vara en hel del ställen man ska skruva på. Får ta det när jag har mer tid och kolla i mekmanualen först.Tyrannosaurus skrev:Tveksamt. Om det funkar bra vid normala styrlägen så är troligen wirerarna ok, men lyft på tanken och kolla hur dom wirerarna ligger. Beg hoj = många vedbo-meckar kan ha varit under och grottat och skiter sen i hur grejerna ligger när dom klappar på tanken igen.
Tack för hinten dock!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!